- naam
- Gerardamolen
- modeltype
- Kantige molen, beltmolen
- functie
- korenmolen
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
- Het malen van graan, thans op vrijwillige basis
- adres
-
Diekendaal 21
6598 AG Heijen - Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate-nr.
- 06489
- oude dbnr.
- B423
- Meest recente aanpassing
- | Algehele revisie gegevens
Molen Gerardamolen, Heijen-Diekendaal
Heijen-Diekendaal, Limburg
b
locatie
- plaats
-
Heijen-Diekendaal
- gemeente
- Gennep, Limburg
- kadastrale aanduiding
- Gemeente Gennep, sectie F, nr. 3169
- geo positie
-
X: 196873, Y: 407434N: 51.65417, O: 5.99230
- biotoopwaarde
- 3 (matig)
- landschappelijke waarde
- Groot maar wordt verminderd door beplantingen
contact en bezoek
- bezoek/postadres
-
Diekendaal 21
6598 AG Heijen - molenaar
- Harry Kaak / Frans Rademakers
- telefoon
- 0485-516619 of 06-2392 2837
-
ha.kaak@ziggo.nl
- social media
- open voor publiek
- ja
- open op zaterdag
- ja
- open op zondag
- nee
- op afspraak
- nee
- openingstijden
- zaterdag 13.00 - 16.00 uur
- toegangsprijzen
- winkelinformatie
- meelverkoop
- nee
- museuminformatie
- gericht op scholen
- nee
- bijzonderheden
- Kruilier is geheel van ijzer
- fietsroute
- fietsroute in de buurt van Gerardamolen via fietsnetwerk.nl
constructie
- modeltype
- Kantige molen, beltmolen
- krachtbron
- wind
- kenmerken
- functie
- romp
- Houten achtkant, gedekt met riet, met stenen veldmuren
- kap
- Gedekt met riet
- inrichting
Eén koppel maalstenen, sleepluiwerk
- plaats bediening
- beltmolen
- bediening kruiwerk
- buitenkruier
- plaats kruiwerk
- bovenkruier
- kruiwerk
- Engels. Kruilier.
- vlucht
- 24,00 m.
- vang
- Vlaamse vang; 4 vaste stukken. Vangbalk met haak; vangtrommel. Pal.
- overbrenging
Bovenwiel 67 kammen
Bovenbonkelaar 34 kammen
Spoorwiel 94 kammen
Steenschijfloop 25 staven
Overbrengingsverhouding 1 : 7,41- hoogte
- van de belt: 3,60 m.
- wiekvorm
- Systeem Van Bussel op beide roeden
- wiekenkruis
-
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte Derckx 776 buiten 1994 1994 buiten aanw. 24,30 Derckx 777 binnen 1994 1994 binnen aanw. 24,30 Pot ? binnen ? 1950? binnen 1994 24,00 Pot 1099 buiten 1877 1950 buiten 1994 24,00 - wiekverbeteringen
Deze molen heeft vanaf de (her)bouw in Heijen het systeem Van Bussel met neusremkleppen gehad.
- bovenas
-
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte Enthoven & Co, L.I. 566 1870 1950 aanw.
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
- monument
- 16092
- inventarisnummer
- LB007
eigendom
- eigenaar
- Gemeente Gennep
- eigendomsvorm
- Gemeente
geschiedenis
- toestand
- werkend
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
- Het malen van graan, thans op vrijwillige basis
- molenmaker
- ? (1851) ? (1913) Fa. Beijk, Afferden (1950)
- afkomstig van
- voorganger
- omwentelingen
- geschiedenis
-
De huidige molen op deze locatie heeft een merkwaardig verleden: oorspronkelijk bemaalde hij het vierde en vijfde Veendistrict te Engwirden (thans Heerenveen) in Friesland, waar hij in 1851 werd gebouwd; na een ruim 60-jarig bestaan als poldermolen volgde in 1913 verhuizing naar Hierden (Gld.) en werd daar de bovenbouw van een beltkorenmolen.
In de jaren 1949-1950 werd de molen door de Gebr. Hubert en Harrie Beijk uit Afferden voor rekening van molenaar Kessels afgebroken en als bergmolen in Heyen herbouwd.
Na zijn overplaatsing naar Limburg bleven achtkant en kap met riet gedekt, in Limburg bepaald ongebruikelijk. Voor de staart en de twee spruiten werden oude molenroeden gebruikt; de molenroede voor de lange spruit is afkomstig van 'molen Jacobs' te Milsbeek.
Op 28 april 1951 werd de molen feestelijk in bedrijf genomen. Kessels had naast de windmolen een elektrische maalderij waar vanaf 1952 met een Van Aarsen hamermolen uit Panheel voergraan werd gemalen. In 1966 werd de windmolen stilgezet omdat er geen maalgoed meer was, dat met stenen gemalen kon worden.
Zes jaar later werd het gehele bedrijf stilgelegd en dat was slecht nieuws voor de molen: vogels en ongedierte hadden in de loop der jaren het rietdek van het achtkant en de kap zodanig vernield, dat de herstelkosten voor Kessels te hoog waren geworden.
Tenslotte verkocht Kessels zijn molen aan de gemeente Gennep, waar Heyen inmiddels onder viel. In 1976 vond een flinke restauratie plaats.
De houten achtkante molen vond niet alleen in Heyen zijn derde standplaats: het was ook de derde molen op die plaats. Op de Gemeenteheide tussen Heyen en Afferden, een plaats die gunstig in het gemaal lag, liet Jan Mathijs Clevers uit Well een stenen bergmolen bouwen, waarvoor hij in 1861 aan het provinciaal bestuur toestemming vroeg. Met de bouwtijd verliep 1862 en in 1863 kwam de molen gereed. Tijdens een zware storm op 13 februari 1925 sloeg de molen op hol en brandde tenslotte geheel uit.
Eigenaar Jan Wagemans liet hem weer opbouwen: eind 1925 stond hier opnieuw een stenen beltkornmolen. Helaas was deze molen geen lang leven beschoren: op 11 oktober 1944 bliezen de Duitsers deze molen op. Het geweld aan het einde van de Tweede Wereldoorlog ging ook aan deze molen bepaald niet voorbij.
Na de oorlog werden de restanten opgeruimd en kon de maalstoel met de ruwoliemotor bedrijfsklaar worden gemaakt.
Het onderste gedeelte van de gemetselde romp in de molenberg werd in 1950 gebruikt voor de bouw van het onderstuk, waarop het uit Hierden afkomstige achtkant is geplaatst.
De molen werd later in erfpacht overgedragen aan de molenstichting gemeente Gennep, die alle molens binnen deze gemeente beheert.
De laatste jaren werd de staat van onderhoud van de molen minder en het rietdek was slecht. In 2001 is molenmaker Beijk begonnen met de restauratie en is de molen voorzien van een nieuw rietdek, nieuwe spruiten en staartwerk. Begin 2003 was de molen in zijn oude glorie hersteld en weer maalvaardig.
In zijn Friese periode was de molen bewoond, hetgeen nog steeds te zien is aan beschilderde balken. Het laat zich goed vergelijken met de Deelsmolen te Vegelinsoord. De constructie van de licht moet echter afkomstig zijn uit Hierden, want die is Veluws en niet Limburgs. Het boventafelement bevat sporen van zowel een neuten- als een rollenkruiwerk.
De bovenbonkelaar is conisch uitgevoerd, het spoorwiel vertoont kamgaten in de plooistukken en is waarschijnlijk een vermaakt bovenwiel.
aanvullingen
- literatuur
Jan Hofstra, Een Fries in Limburg, in: Molenwereld 11 (2002), pp. 300 - 309.
foto's
- foto's
-
draag zelf bij
- teksten
- tekstbijdragen over deze molen insturen | Wilt u specifiek iets kwijt over een roede, as of motor, klik dan daar op het rode envelopje ✉︎ behorende bij het betreffende object.
- foto's
- foto's insturen