- naam
- Schoonoord
- modeltype
- Ronde molen, beltmolen
- functie
- korenmolen
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Vh. het malen van graan, thans buiten bedrijf; onderdeel pianohandel
- adres
-
Valendrieseweg 301
6603 AC Alverna - Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate-nr.
- 06403
- oude dbnr.
- B168
- Meest recente aanpassing
- | Streek
Molen Schoonoord, Alverna
Alverna, Gelderland
b
locatie
- plaats
-
Alverna
- gemeente
- Wijchen, Gelderland
- streek
- Rijk van Nijmegen
- kadastrale aanduiding
- Gemeente Wijchen H, nr. 4105
- geo positie
-
X: 180292, Y: 423798N: 51.80225, O: 5.75389
- biotoopwaarde
- 2 (bedenkelijk)
- landschappelijke waarde
- Vrij groot aan de oostkant; vanuit de beide toegangswegen tot Alverna is de molen zichtbaar. Vanuit de westkant (Wijchen) is de molen vrijwel onzichtbaar door allerhande bomen.
contact en bezoek
- bezoek/postadres
-
Valendrieseweg 301
6603 AC Alverna - molenaar
- Frederik Peters
- telefoon
-
fajpeters@gmail.com
- social media
- open voor publiek
- ja
- open op zaterdag
- nee
- open op zondag
- nee
- op afspraak
- ja
- openingstijden
Als de molen draait en op afspraak
- toegangsprijzen
- winkelinformatie
- meelverkoop
- nee
- museuminformatie
- gericht op scholen
- nee
- bijzonderheden
- fietsroute
- fietsroute in de buurt van Schoonoord via fietsnetwerk.nl
constructie
- modeltype
- Ronde molen, beltmolen
- krachtbron
- wind
- functie
- romp
- Ronde stenen molen, opvallend recht gemetseld
- kap
- Gedekt met dakleer
- inrichting
Twee koppel 16der kunststenen; sleepluiwerk
- versieringen
Eenvoudige baard met het opschrift: 'Schoonoord 1887', vergezeld van muzieksleutels (vanwege de pianohandel die in de molen gevestigd is).
- plaats bediening
- beltmolen
- bediening kruiwerk
- buitenkruier
- plaats kruiwerk
- bovenkruier
- kruiwerk
- Engels. Kruilier.
- vlucht
- 24,40 m.
- vang
- Vlaamse vang; 4 scharnierende stukken. Vangbalk met haak; vangtrommel. Pal.
- overbrenging
Bovenwiel 64 kammen
Bovenbonkelaar 33 kammen, steek 12,3 cm.
Spoorwiel 78 kammen
Steenschijflopen 33 staven, steek 10,0 cm.
Overbrengingsverhouding 1 : 4,58- hoogte
- van de belt: 2,80 m.
- wiekvorm
- Systeem Van Bussel met automatische remkleppen op beide roeden
- wiekenkruis
-
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte Vaags 106 buiten 2004 2006 buiten aanw. 24,40 Vaags 107 binnen 2004 2006 binnen aanw. 24,40 - bovenas
-
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte Enthoven & Co, L.I. 277 1861 aanw. 05,50
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
- monument
- 39639
- inventarisnummer
- GL142
eigendom
- eigenaar
- A.M.J.M. Janssen
- eigendomsvorm
- Prive
geschiedenis
- toestand
- werkend
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Vh. het malen van graan, thans buiten bedrijf; onderdeel pianohandel
- voorganger
- omwentelingen
- geschiedenis
-
De molen is op de huidige locatie bij het dorpje Alverna gebouwd als opvolger van een standerdmolen, die door brand werd verwoest. De molen is in 1887 gelijktijdig met een naastgelegen klooster gebouwd. In 1889 kwam er een kerk bij. In 1980 werden het klooster en de kerk afgebroken.
Zowel in 1890 als in 1941 moest de molen na brand worden hersteld. Die laatste keer was vanwege de beruchte zware storm van 14 november 1940: de molen liep door de vang, was niet meer te stoppen en brandde vervolgens uit. Eigenaar was toen J. Koning.
Herstel werd uitgevoerd door de fa. Adriaens te Weert, onbekend is vooralsnog met welke onderdelen van welke molen(s).
In de oorlog werden met de molen ook nog signalen verzonden aan onderduikers.
In 1965 werd opnieuw een restauratie uitgevoerd. Gedraaid werd er niet en in 1987 moest de molen opnieuw hersteld worden, maar ook daarna werd er niet gedraaid.
Pas sinds december 2002 is er, aanvankelijk niet zonder problemen - de molen verkeerde bepaald niet in geweldige staat - weer met enige regelmaat gedraaid. Er waren plannen om de molen maalvaardig te restaureren en ook het Van Busselsysteem weer aan te brengen.
Een onverwachte gebeurtenis heeft de gang van zaken versneld en wéér ging het om brand: in de vroege ochtend van zaterdag 29 november 2003 onststond in een loods naast de molen een grote brand. De molen liep als gevolg hiervan behoorlijke schade op, waardoor draaien voorlopig niet mogelijk was.
In 2005 werden romp en kap hersteld; eind maart 2006 de nieuwe roeden gestoken. Later zijn ook de Van Busselneuzen aangebracht. 17 april 2006, Tweede Paasdag, draaide de molen voor het eerst in ruim twee jaar.
Regelmatig is de molen aan het draaien gebracht. In 2020 kon men evenwel niet onder nieuw herstel uit en ditmaal betrof dat onder meer het bovenwiel. Dat is tijdelijk geheel verwijderd om grondig te worden nagekeken. In april 2020 bood de kap van de molen dan ook de opvallende aanblik van een kale bovenas en een vang, die geheel in de lucht leek te hangen.
foto's
- foto's
-
draag zelf bij
- teksten
- tekstbijdragen over deze molen insturen | Wilt u specifiek iets kwijt over een roede, as of motor, klik dan daar op het rode envelopje ✉︎ behorende bij het betreffende object.
- foto's
- foto's insturen