Molen J'Attendrai / Horror Vacui / Molen van Noordgouwe, Noordgouwe

Noordgouwe, Zeeland
v

korte karakteristiek

naam
J'Attendrai / Horror Vacui / Molen van Noordgouwe
modeltype
Kantige molen, grondzeiler
functie
korenmolen
bouwjaar
verdwenen
toestand
verdwenen
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
Ten Bruggencate-nr.
04906
oude dbnr.
V994
Meest recente aanpassing
| Foto
media-bestand
Molen 04906 J'Attendrai / Horror Vacui / Molen van Noordgouwe (Noordgouwe)

Ansichtkaart serie 36 nr 1, coll 

DVM

locatie

plaats
Noordgouwe
plaatsaanduiding
op een dijk gebouwd
gemeente
Schouwen-Duiveland, Zeeland
streek
Schouwen-Duiveland
kadastrale aanduiding 1811-1832
Noordgouwe B (1) 72 Reinier Gaanders, bouwman
geo positie
X: 55168, Y: 413273
N: 51.69932, O: 3.94306

constructie

modeltype
Kantige molen, grondzeiler
krachtbron
wind
functie
romp
achtkante bovenkruier
inrichting

2 koppel 17er en een koppel 16er stenen. Koekenbreker.

plaats bediening
grondzeiler
bediening kruiwerk
buitenkruier
plaats kruiwerk
bovenkruier
vlucht
21.80
Kantel uw mobiel om de tabellen helemaal te zien
wiekenkruis
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte
Pot ✉︎ 1488 buiten 1886 1940 binnen 1952 ?
wiekverbeteringen

Van Bussel-systeem

over de wieken

De roe die in 1940 gestoken werd met het Van Bussel-systeem erop was afkomstig van de molen van Burgh. Deze roe was 20,70 m lang en moest voor Noordgouwe worden verlengd. De roe die de molen nog had was 21,80 m lang.

afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
verdwenen
bouwjaar
verdwenen
gesloopt
geschiedenis

Deze molen werd gebouwd als opvolger van een standerdmolen. De eerste molenaar was Cornelis Tichelaar die door diverse molenaars werd opgevolgd.

De laatste molenaar sinds 1916 was Jan van Rhee. De molen was eerst nog betimmerd met houten planken. Later werd dat vervangen door asfaltpapier, wat in 1911 gebeurde in opdracht van diens vader.
De oorspronkelijke naam van de molen was het Franse J'Attendrai, wat Ik zal wachten betekent. De molen had echter ook nog een Latijnse naam, Horror Vacui, wat Afkeer van het ledige betekent.

Jan van Rhee liet de molen in de oorlogsjaren 1940/1941 restaureren door molenmaker Van den Hamer uit Brouwershaven. Nog in 1947 kreeg de molen het Van Bussel-systeem op de binnenroe. Het bleek echter uitstel van executie want de molen, die tijdens de oorlog nog uitstekende diensten had bewezen, kwam buiten bedrijf.

In 1951 trad het verval in en op 18 september 1951 werd een sloopvergunning aangevraagd. De sloop vond uiteindelijk plaats in 1952.

Het vroegere spoorwiel van deze molen, dat maar liefst 150 kammen telde (gemaakt door molenmaker Van Riet uit Goes), bevindt zich inmiddels samen met de schijflopen in de ronde stenen molen De Vier Winden te St. Annaland. Het spoorwiel dient daar als onderaandrijving.
De roe die in 1940 gestoken werd met het Van Bussel-systeem erop was afkomstig van de molen van Burgh. Deze roe was 20,70 m lang en moest voor Noordgouwe worden verlengd. De roe die de molen nog had was 21,80 m lang. Na de sloop gingen de roeden naar Dreischor.
Bron: 'Molens in Zeeland', Frans Weemaes. ISBN 90-76815-13-5.

Het koppel 16der blauwe stenen werd na de sloop geplaatst in De Korenbloem te Zonnemaire. In deze molen zijn ook twee bledden van een steenschijf te vinden, welke waarschijnlijk bij dit koppel stenen gehoord hebben.
Jesse in 't Veld, 28 februari 2013.

In molen De Noorman te Westkapelle staan onderdelen van deze molen opgesteld: "bovenwiel of vangwiel opgebouwd uit kruisarmen, plooien, velgen en kammen uit voormalige molen "Horror Vacui" uit Noordgouwe".
Pieter Zuijkerbuijk, 19 september 2019.

foto's

foto's