- naam
- Munnekezijlster Molen / Rust Roest
- modeltype
- Kantige molen, stellingmolen
- functie
- korenmolen
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Vh. het malen van graan, thans buiten bedrijf
- adres
-
Poorthoek 8
9853 PM Munnekezijl - Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate-nr.
- 04443
- oude dbnr.
- B107
- Meest recente aanpassing
- | Geschiedenis
Molen Munnekezijlster Molen / Rust Roest, Munnekezijl
Munnekezijl, Fryslân
b
locatie
- plaats
-
Munnekezijl
- gemeente
- Noardeast-Fryslân, Fryslân
- kadastrale aanduiding
- Gemeente Burum, sectie A, nr. 991
- geo positie
-
X: 214133, Y: 591205N: 53.30405, O: 6.27424
- biotoopwaarde
- 4 (aanvaardbaar)
- landschappelijke waarde
- Zeer groot
contact en bezoek
- bezoek/postadres
-
Poorthoek 8
9853 PM Munnekezijl - molenaar
- Jan Ellens
- telefoon
- 0594-688691
-
- social media
- open voor publiek
- ja
- open op zaterdag
- ja
- open op zondag
- nee
- op afspraak
- nee
- openingstijden
In de regel zaterdag
- toegangsprijzen
0,00
- winkelinformatie
- meelverkoop
- nee
- museuminformatie
- gericht op scholen
- ja
- informatie voor scholen
Na telefonische afspraak.
- bijzonderheden
- fietsroute
- fietsroute in de buurt van Munnekezijlster Molen / Rust Roest via fietsnetwerk.nl
constructie
- modeltype
- Kantige molen, stellingmolen
- krachtbron
- wind
- kenmerken
- functie
- romp
- Houten achtkant, gedekt met riet, op stenen onderbouw
- kap
- Gedekt met riet
- inrichting
Eén koppel 17der en één koppel 16der kunststenen (het laatste aangedreven door een Samofa-dieselmotor); pletterij; kammenluiwerk; afschietwerk
- versieringen
Eenvoudige baard, wit geverfd, rood afgebiesd, met de jaartallen '1856 1999'.
De sluitsteen in de toog boven één van de inrijpoorten bevat het bouwjaar '1856'.- plaats bediening
- stellingmolen
- bediening kruiwerk
- buitenkruier
- plaats kruiwerk
- bovenkruier
- kruiwerk
- Neutenkruiwerk; kruilier
- vlucht
- 19,28 m.
- vang
- Vlaamse vang, vangbalk met duim, vangstok
- overbrenging
Bovenwiel 59 kammen
Bovenbonkelaar 33 kammen, steek 9,0 cm.
Spoorwiel 85 kammen
Steenschijflopen 28 staven, steek 9,0 cm.
Overbrengingsverhouding 1 : 5,43- hoogte
- van de stelling: 5,75 m.
- wiekvorm
- Systeem Fauël met automatische remkleppen op beide roeden.
- wiekenkruis
-
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte Straathof 286 buiten 2016 2017 buiten aanw. 19,28 Straathof 287 binnen 2016 2017 binnen aanw. 19,28 Derckx 55 binnen 1971 1971 binnen 2016 19,28 Derckx 56 buiten 1971 1971 buiten 2016 19,28 Pot 2664 binnen 1930 1930 binnen 1970 19,25 Pot 2665 buiten 1930 1930 buiten 1970 19,35 - wiekverbeteringen
In ieder geval vanaf 1930 heeft de molen zelfzwichting met Oud-Hollandse voorzomen gehad.
Bij de grote restauratie van 1971/72 is gekozen voor het systeem Fauël (fokwieken) met automatische remkleppen.- bovenas
-
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte De Prins van Oranje 1441 1894 aanw.
- motor(en)
-
fabrikant motornr type motor brandstof vermogen bouwjaar jaar geplaatst jaar verdwenen Samofa 2676 2-S-108 diesel 30 / 1500
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
- monument
- 23754
- inventarisnummer
- FR031
eigendom
- eigendomsvorm
- Stichting
geschiedenis
- toestand
- werkend
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Vh. het malen van graan, thans buiten bedrijf
- omwentelingen
- geschiedenis
-
Deze molen werd gebouwd als roggemolen. Een voorganger (sinds 1650 is er hier een molen bekend) stond op de Schans, elders in het dorp.
Tot na de Tweede Wereldoorlog bleef de molen in bedrijf, al had het ook anders kunnen lopen. Op 20 maart 1930 werd de molen namelijk getroffen door een windhoos: als gevolg verschoof de bovenas en werden beide, vermoedelijk nog houten, roeden gekraakt. Herstel volgde nog hetzelfde jaar met onder meer nieuwe Potroeden.
Ook in de jaren '60 was de molen in gevaar: het onderhoud kostte teveel geld en toenmalig eigenaar B.T. Sikkens wilde de kap verkopen en voor de rest (achtkant en onderbouw) een sloopvergunning aanvragen. De Monumentenstichting Kollumerland heeft zich hier destijds met succes tegen verzet.
In plaats van onttakeling of afbraak vond in 1970/71 een forse restauratie plaats: zo kreeg de molen nieuwe roeden. Sindsdien werd er weer regelmatig gedraaid. Gemalen werd er niet meer, de molen had indertijd ook geen zeilen.
Begin 2014 bleek bij onderzoek dat diverse onderdelen van de molen in minder goede staat waren, zoals wiekenkruis en staartbalk. Het ergst was het spoorwiel eraan toe: sommige delen waren dermate slecht, dat feitelijk al jaren niet meer gesproken kon worden van een maalvaardige molen.
In mei 2016 werd, bij wijze van start van een forse herstelbeurt, het wiekenkruis verwijderd en daarna ging de kap eraf.
Op 25 oktober dat jaar is de geheel herstelde kap weer geplaatst. Op 10 maart 2017 stak molenmakerij Hiemstra de nieuwe roeden.
Het spoorwiel kreeg nieuwe dammen en kammen, velgen en kruisarmen zijn nog oud. Het koppel 16der kunststenen, dat door een Samofa-dieselmotor kan worden aangedreven, is weer maalvaardig gemaakt.
Op 20 mei 2017 stelde Leo Endedijk (van De Hollandsche Molen) deze molen officieel in bedrijf.
aanvullingen
- toelichting naam
De naam 'Rust Roest' is pas sinds de late 20ste eeuw bekend; daarvoor had deze molen geen naam, maar werd wel aangeduid als 'de Munnekezijlster molen'.
foto's
- foto's
-
draag zelf bij
- teksten
- tekstbijdragen over deze molen insturen | Wilt u specifiek iets kwijt over een roede, as of motor, klik dan daar op het rode envelopje ✉︎ behorende bij het betreffende object.
- foto's
- foto's insturen