- naam
- Vogelzicht
- modeltype
- Ronde molen, grondzeiler
- functie
- korenmolen
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Het malen van graan, thans op vrijwillige basis
- adres
-
Frederik Hendrikstraat 75
4584 LL Kuitaart - Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate-nr.
- 04201
- oude dbnr.
- B889
- Meest recente aanpassing
- | Tellerstand
Molen Vogelzicht, Kuitaart
Kuitaart, Zeeland
b
locatie
- plaats
-
Kuitaart
- gemeente
- Hulst, Zeeland
- streek
- Oost-Zeeuws-Vlaanderen
- kadastrale aanduiding
- Gemeente Hontenisse, sectie K, nr. 1123
- geo positie
-
X: 60808, Y: 372988N: 51.33827, O: 4.03544
- biotoopwaarde
- 2 (bedenkelijk)
- landschappelijke waarde
- Groot
contact en bezoek
- bezoek/postadres
-
Frederik Hendrikstraat 75
4584 LL Kuitaart - molenaar
- Daan van Jole / Tina de Cock- van Jole
- telefoon
- 06-49959964
- website
- molenvogelzicht.nl
- social media
- open voor publiek
- ja
- open op zaterdag
- nee
- open op zondag
- nee
- op afspraak
- ja
- openingstijden
Als de molen draait en op afspraak
- toegangsprijzen
- winkelinformatie
- meelverkoop
- nee
- museuminformatie
- gericht op scholen
- ja
- informatie voor scholen
Schoolbezoek mogelijk, neem hiervoor contact met de molenaar via 06-49959964.
- bijzonderheden
- fietsroute
- fietsroute in de buurt van Vogelzicht via fietsnetwerk.nl
constructie
- modeltype
- Ronde molen, grondzeiler
- krachtbron
- wind
- functie
- romp
- Ronde stenen molen
- kap
- Gedekt met houten schaliën
- inrichting
Eén koppel 16der blauwe en één koppel 16der kunststenen; haverpletter; sleepluiwerk; elektromotor (anno 1904).
- versieringen
Eenvoudige baard met witte bies en aan beide zijden een zespuntige, witte ster met de tekst 'ANNO 1865'.
- plaats bediening
- grondzeiler
- bediening kruiwerk
- buitenkruier
- plaats kruiwerk
- bovenkruier
- kruiwerk
- Engels; ijzeren rollen. Kruirad (Vlaams model).
- vlucht
- 22,74 / 22,84 m.
- vang
- Stutvang; 3 scharnierende stukken. Vangbalk met haak (vangbalk boven het voeghout); vangstok. Pal.
- overbrenging
Bovenwiel 57 kammen
Bovenschijfloop 32 staven, steek 10,9 cm.
Spoorwiel 70 kammen
Steenschijflopen 28 staven, steek 9,0 cm.
Overbrengingsverhouding 1 : 4,46
De haverpletter wordt aangedreven door een kamwiel met 33 kammen op het spoorwiel en verder via drijfriemen- hoogte
- wiekvorm
- Oud-Hollands
- wiekenkruis
-
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte Straathof 174 binnen 2002 2003 binnen aanw. 22,74 Straathof 175 buiten 2002 2003 buiten aanw. 22,84 Pot 2741 binnen 1936 1960 buiten 2000 22,34 Pot 1995 binnen 1904 1936? binnen 2000 21,50 - wiekverbeteringen
Deze molen heeft nooit een wiekverbetering ondergaan.
- bovenas
-
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte Wauters Koeckx g.n. 1890? 1890 aanw.
- motor(en)
-
fabrikant motornr type motor brandstof vermogen bouwjaar jaar geplaatst jaar verdwenen Dekkers motorenfabriek 241 diesel 1904
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
- monument
- 22228
- inventarisnummer
- ZL074
eigendom
- eigenaar
- Stichting Molen Vogelzicht
- eigendomsvorm
- Stichting
geschiedenis
- toestand
- werkend
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Het malen van graan, thans op vrijwillige basis
- molenmaker
- De Moor, St. Niklaas (1865)
- omwentelingen
- geschiedenis
-
De Belgische molenmakers De Moor uit Sint Niklaas bouwden deze molen in opdracht van Jos van Jole. In 1911 werd zijn zoon T. van Jole eigenaar; deze werd in 1950 opgevolgd door zijn zoon A.M.Th. "Wies" van Jole.
Tot 1957/58 werd op windkracht gemalen met twee koppel 16der kunststenen.
De molen met drie zolders is opgetrokken uit rode baksteen. De stenen raam- en deurboogjes zijn sierlijk rood geverfd met witte voegen. Het handluiwerk met gaffelwiel komt voornamelijk ten zuiden van de grote rivieren voor.
Op de begane grond stond voorheen een haverpletter. In de vlakbij gelegen maalderij was een dubbele maalstoel met een koppel 15er blauwe en kunststenen aanwezig, in gang gezet door een 20 PK elektromotor. Voorheen deed een dieselmotor als vertraagd tussendrijfwerk dienst.
Uniek is het smalspoor tussen molen en maalderij dat in principe nog kan functioneren.
De in 1970 uitgevoerde grote restauratie was zeer ingrijpend: staart, kap, zolders en het complete kruiwerk werden vernieuwd. De kruilier maakte plaats voor een rad (in Vlaamse stijl naar het nog aanwezige origineel maar niet helemaal nauwkeurig) en de zwaar werkende ijzeren rollen op ijzeren vloer werden vervangen door een Engels kruiwerk. Beide koppel stenen werden bij verwijderd, waarna één nieuw koppel 16der kunststenen werd geplaatst.
Wies van Jole maalde daarna weer, maar een groot succes werd het niet meer: zo spoorde de stand van de hekkens en borden op de roeden (in Zeeuws-Vlaanderen meestal zeer vlak) niet met de overbrenging. Als gevolg kwam de molen langzaam op gang en was, eenmaal op snelheid, niet goed meer te vangen. Dit was echter niet alleen te wijten aan die minder nauwkeurige restauratie: de molen draaide al jaren met uit verschillende (polder)molens afkomstige tweedehands roeden, iets wat ook geen goede invloed op het functioneren kan hebben gehad.
Het gevolg: afnemende bedrijvigheid en tenslotte stilstand en verval. Omstreeks 1990 was de molen niet maalvaardig meer te noemen en in 2000 werd uit voorzorg het hekwerk van de roeden verwijderd.
Vervolgens moest serieus over de toekomst van de molen worden nagedacht. Probleem hierbij was dat de familie Van Jole, eigenaar vanaf de bouw, niet zomaar afstand kon en wilde doen van haar bezit. Er kwam evenwel een oplossing: een stichting (met daarin een duidelijke vertegenwoordiging van de familie Van Jole).
Hierna volgde een restauratie in fasen, uitgevoerd door de Middelburgse molenmaker Johan Hoefkens. Zeer verheugend was dat de nogal 'verrestaureerde' kap zijn vroegere verhoudingen en uitstraling, zoals het over de korte spruit getimmerde achterkeuvelens, terugkreeg; ook het Vlaamse kruirad is volgens oude proporties gereconstrueerd én - belangrijk voor de maalvaardigheid - de tuigage van de (nieuwe) roeden sloot veel beter dan vóór 2000 aan op de overbrengingsverhouding.
Op 4 september 2004 werd, met het lichten van de vang, de molen feestelijk in gebruik genomen. Dit door de loco-burgemeester van de gemeente Hulst, tezamen met Wies van Jole.
Wies van Jole overleed 22 januari 2012 op 96-jarige leeftijd. De molen wordt nog altijd door een Van Jole bemalen.
aanvullingen
- literatuur
'Bij het overlijden van Wies van Jole', in: Molenwereld 157 (2012) 94 - 95.
foto's
- foto's
-
draag zelf bij
- teksten
- tekstbijdragen over deze molen insturen | Wilt u specifiek iets kwijt over een roede, as of motor, klik dan daar op het rode envelopje ✉︎ behorende bij het betreffende object.
- foto's
- foto's insturen