- naam
- Weltevreden
- modeltype
- Ronde molen, grondzeiler
- functie
- korenmolen
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Vh. het malen van graan, thans buiten bedrijf.
- adres
-
Roosjesweg 2
4357 ED Domburg - Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate-nr.
- 03549
- oude dbnr.
- B871
- Meest recente aanpassing
- | Streek
Molen Weltevreden, Domburg
Domburg, Zeeland
b
locatie
- plaats
-
Domburg
- gemeente
- Veere, Zeeland
- streek
- Walcheren
- kadastrale aanduiding
- Gemeente Domburg, sectie F, nr. 480
- geo positie
-
X: 24164, Y: 398585N: 51.56096, O: 3.50028
- biotoopwaarde
- 3 (matig)
- landschappelijke waarde
- Niet onbelangrijk voor Domburg, maar de molen staat nogal ingesloten door bebouwing en beplantingen.
contact en bezoek
- bezoek/postadres
-
Roosjesweg 2
4357 ED Domburg - molenaar
- Tonny Mulder
- telefoon
-
- social media
- open voor publiek
- ja
- open op zaterdag
- nee
- open op zondag
- nee
- op afspraak
- nee
- openingstijden
Als de molen draait
- toegangsprijzen
- winkelinformatie
- meelverkoop
- nee
- museuminformatie
- gericht op scholen
- nee
- bijzonderheden
- fietsroute
- fietsroute in de buurt van Weltevreden via fietsnetwerk.nl
constructie
- modeltype
- Ronde molen, grondzeiler
- krachtbron
- wind
- functie
- romp
- Ronde stenen molen, conisch en getailleerd gemetseld
- kap
- Gedekt met dakleer
- inrichting
Eén koppel 16der blauwe stenen; één koppel 16der kunststenen; buil
- versieringen
Sierlijke baard, lichtblauw geverfd, oranje afgebiesd, met de opschriften 'Anno 1817' en daaronder 'WeLTe VreDen'. In twee kleine cartouches uiterst links en rechts de getallen '19' en '89'.
Aan de bovenzijde is de romp omgeven met een horizontale band in de kleuren wit-rood-wit.- plaats bediening
- grondzeiler
- bediening kruiwerk
- buitenkruier
- plaats kruiwerk
- bovenkruier
- kruiwerk
- Rollenkruiwerk; 32 ijzeren rollen. Kruirad (Walchers model).
- vlucht
- 22,16 / 22,24 m.
- vang
- Vlaamse vang; 5 scharnierende stukken. Vangbalk met haak; vangstok.
- overbrenging
Bovenwiel 52 kammen
Bovenbonkelaar 28 kammen
Spoorwiel 81 kammen
Steenschijflopen 23 en 29 staven, steek 8,9 cm.
Overbrengingsverhoudingen 1 : 6,54 en 1 : 5,18- hoogte
- van de berg: ca. 1,00 m.
- wiekvorm
- Oud-Hollands
- wiekenkruis
-
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte Straathof 195 binnen 2004 2004 binnen aanw. 22,16 Straathof 194 buiten 2004 2004 buiten aanw. 22,24 Derckx 81 buiten 1972 1972 buiten 2004 22,24 Derckx 82 binnen 1972 1972 binnen 2004 22,24 Pot 524 buiten 1869 1869? buiten 1972 22,24 Pot ? binnen 1864 1864? binnen 1972 22,24 - wiekverbeteringen
Deze molen heeft nooit een wiekverbetering ondergaan.
- bovenas
-
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte Boddaert & Co. g.n. ? aanw. 04,53
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
- monument
- 13207
- inventarisnummer
- ZL029
eigendom
- eigenaar
- Gemeente Veere
- eigendomsvorm
- Gemeente
geschiedenis
- toestand
- werkend
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Vh. het malen van graan, thans buiten bedrijf.
- molenmaker
- J. Passenier, Middelburg (1817) Fa. Van Beek, Rijnsaterwoude (1973)
- voorganger
- omwentelingen
- eigendomshistorie
De gemeente Veere is eigenaar sinds 1-01-1997, daarvoor was dat de vm. gemeente Domburg sinds 1970.
- geschiedenis
-
Al sinds 1588 staat in Domburg een molen; van circa 1596 tot 1604 was er ook een papiermolen aanwezig.
De voorganger van de huidige molen was een standerdmolen uit 1620. Het bovenwiel, met daarin uit gehakt het jaartal '1650', heeft zeer brede plooistukken en moet uit die molen afkomstig zijn (met daarbij de vraag waarom een molen uit 1620 in 1650 alweer een nieuw bovenwiel nodig had. Komt het wiel toch van elders of had de voorganger een wiel uit een oudere molen?).
Eerste molenaar van de huidige molen was Pieter van der Meule, geboren in 1792. In 1851 werd zijn zoon Adriaan eigenaar maar deze overleed al een jaar later, zodat de molen weer naar Pieter van der Meule ging.
In 1865 werd Gerrit Passenier, kleinzoon van Pieter van der Meule, eigenaar. Na zijn overlijden in 1902 werd de zaak een tijdlang gedreven door zijn weduwe Klara Passenier-Lous. Vanaf 29 mei 1908 voerde Laurens Passenier, na de dood van zijn moeder, hier zijn bedrijf.
Vanaf 1920 was Jacob Coomans, afkomstig uit Scherpenisse, hier molenaar/eigenaar. In 1963 beëindigde hij, 75 jaar oud, zijn bedrijf en had de molen toen al verkocht aan mr. C.M. van Leeuwen uit Esch (NB). Deze was van plan, de op dat moment in matige staat verkerende molen tot weekendwoning te verbouwen. Vrij snel waren dan ook een koppel maalstenen en de buil op de begane grond verwijderd.
Uiteindelijk ging dit alles hier niet door, voornamelijk vanwege hardnekkig verzet van monumenteninstanties die niet wilden dat het gehele maalwerk zou worden uitgebroken.
In 1970 kocht de toenmalige gemeente Domburg de molen voor ƒ 30.000,-- van (de inmiddels danig teleurgestelde) mr. Van Leeuwen. Drie jaar later volgde een grondige restauratie door molenmakerij Van Beek uit Rijnsaterwoude. Kap, staart en roeden werden vernieuwd, de zolders versterkt en het verdwenen tweede koppel in ere hersteld. Daarna werd er af en toe weer gedraaid, in eerste instantie door een zoon van (de inmiddels overleden) oud-molenaar Coomans.
In de loop van de jaren '90 onderging de omgeving van de molen, die intussen sterk verslechterd was, duidelijke verbetering door het drastisch kappen en snoeien van allerlei beplantingen. Feit is echter dat de bebouwing van Domburg de molen nogal heeft ingehaald.
In 2003 werd het staartwerk hersteld en deels vernieuwd; in juli 2004 nieuwe roeden plus ophekking. Begin 2006 werden vang en voering rond het bovenwiel vernieuwd; ook werd het kruiwerk grondig nagekeken en het maalwerk opnieuw afgesteld. Tot slot kreeg de molen een fraaie nieuwe baard, een creatie van molenmaker Johan Hoefkens. (Later werd die baard, toen er vanwege reparaties aan het metselwerk een steiger rond de molen stond, door vandalen gemolesteerd en moest worden hersteld).
De molen draait sinds ca. 2013 weer zeer regelmatig.
Enigszins raadselachtig is de Boddaert-bovenas: bij restauratiewerk werd, na verwijdering van de vulstukken, op het metaal in sierlijke cijfers het jaartal '1840' aangetroffen. Het lijkt echter onwaarschijnlijk dat de as uit dat jaar dateert. De bovenas doet qua vormgeving eerder denken aan wat Boddaert rond 1860/70 goot. Mario van Hoogstraten, die in 1964 het eerste Zeeuwse provinciale molenboek samenstelde, las '1865' op het aanwezige merkplaatje. Dat zou kunnen, maar helaas is het plaatje door roestvorming inmiddels nagenoeg onleesbaar geworden.
aanvullingen
- unieke eigenschap
Zeldzaam is de constructie van het kruirad: de spaken staan niet haaks op de munnik, maar steken iets schuin naar achteren. Dit is ook het geval bij de molen van het nabijgelegen Zoutelande.
- trivia
- In het Domburgsch Badnieuws van 14 september 1918 staat bij 'Gevonden voorwerpen': "Een kunstgebit, terug te bekomen bij L. Passenier, molen, Domburg".
foto's
- foto's
-
draag zelf bij
- teksten
- tekstbijdragen over deze molen insturen | Wilt u specifiek iets kwijt over een roede, as of motor, klik dan daar op het rode envelopje ✉︎ behorende bij het betreffende object.
- foto's
- foto's insturen