- naam
- De Hoop
- modeltype
- Ronde molen, stellingmolen
- functie
- korenmolen
- bouwjaar
- herbouwd
- 1981/83
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Vh. het malen van graan; thans buiten bedrijf.
- adres
-
Westelijke Kanaalweg 55
4424 BG Wemeldinge - Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate-nr.
- 03535
- oude dbnr.
- B925
- Meest recente aanpassing
- | Streek
Molen De Hoop, Wemeldinge
Wemeldinge, Zeeland
b
locatie
- plaats
-
Wemeldinge
- gemeente
- Kapelle, Zeeland
- streek
- Zuid-Beveland
- kadastrale aanduiding
- Gemeente Wemeldinge, sectie C, nr. 3101
- geo positie
-
X: 58876, Y: 392678N: 51.51489, O: 4.00235
- biotoopwaarde
- 5 (goed)
- landschappelijke waarde
- Zeer groot
contact en bezoek
- bezoek/postadres
-
Westelijke Kanaalweg 55
4424 BG Wemeldinge - molenaar
- P. van Willigen
- telefoon
- 0113-622203
-
- social media
- open voor publiek
- ja
- open op zaterdag
- ja
- open op zondag
- nee
- op afspraak
- ja
- openingstijden
Zaterdag 13.00 - 16.00 uur of op afspraak.
- toegangsprijzen
- winkelinformatie
- meelverkoop
- nee
- museuminformatie
- gericht op scholen
- nee
- bijzonderheden
- fietsroute
- fietsroute in de buurt van De Hoop via fietsnetwerk.nl
constructie
- modeltype
- Ronde molen, stellingmolen
- krachtbron
- wind
- functie
- romp
- Ronde stenen molen, geheel gewit
- kap
- Gedekt met dakleer
- inrichting
Eén koppel 16der blauwe stenen; één koppel 16der kunststenen; buil; sleepluiwerk
- versieringen
Fraaie groengeverfde baard met een gele bies en de tekst: ANNO 1866 De Hoop.
Aan de korte spruit een sierlijke achterbaard- plaats bediening
- stellingmolen
- bediening kruiwerk
- buitenkruier
- plaats kruiwerk
- bovenkruier
- kruiwerk
- Engels; 25 ijzeren rollen. Kruirad.
- vlucht
- 21,70 m.
- vang
- Vlaamse vang; 5 vaste stukken. Vangbalk met haak (vangbalk boven het voeghout); vangstok.
- overbrenging
Bovenwiel 61 kammen
Bovenschijfloop 32 staven, steek 11,8 cm.
Spoorwiel 76 kammen
Steenschijflopen 23 staven, steek 9,6 cm.
Overbrengingsverhouding 1 : 6,30- hoogte
- van de stelling: 4,90 m.
- wiekvorm
- Systeem van Bussel met neusremkleppen op beide roeden
- wiekenkruis
-
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte Derckx 448 buiten 1983 1983 buiten aanw. 21,70 Derckx 449 binnen 1983 1983 binnen aanw. 21,70 Pot 2544 binnen 1924 1943c binnen 1977 22,10 Pot 1685 buiten 1893 buiten 1977 22,11 - wiekverbeteringen
In 1943 zijn beide roeden voorzien van Van Bussel-stroomlijnwieken, waaraan in 1949 remkleppen werden toegevoegd. In 1983 is dit systeem opnieuw aangebracht.
- bovenas
-
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte onbekend ? ? aanw.
- motor(en)
-
fabrikant motornr type motor brandstof vermogen bouwjaar jaar geplaatst jaar verdwenen Marshall, Sons & Co. ?
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
- monument
- 23514
- inventarisnummer
- ZL058
eigendom
- eigenaar
- Gemeente Kapelle
- eigendomsvorm
- Gemeente
geschiedenis
- toestand
- werkend
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Vh. het malen van graan; thans buiten bedrijf.
- omwentelingen
- eigendomshistorie
De gemeente Kapelle is eigenaar sinds 1973.
- geschiedenis
-
De oudste en noordelijkste van de twee witte ronde stenen stellingkorenmolens van Wemeldinge is uit 1866. Deze staat aan de dorpsrand vlakbij het Kanaal door Zuid-Beveland.
In 1866 kocht J. van Belois van een landbouwer een stuk land en stichtte daarop de molen. Hij was tot die tijd knecht geweest van de molenaars Allaart, die in Wemeldinge een achtkante grondzeiler hadden, maar begon toen voor zichzelf en moest zich uiteraard bewijzen door een molen te bouwen die groter en beter was!
Omdat Van Belois' zoon vanwege 'onnozelheid' (waarschijnlijk een verstandelijke beperking) zijn vader niet kon opvolgen, ging de molen in 1877 over aan J. de Jonge Job.zn. Vervolgens waren vanaf 1888 H.E. Roozemond Dzn, L. Bazen, H.L. van Vessem, W. Moelker en S.G.J. Somers eigenaar tot in 1973 de gemeente Kapelle 'De Hoop' aankocht.
Tot begin 1900 is de molen ook bewoond geweest. In 1901 brandde de molenaarswoning, toen verhuurd aan een particulier, af.
De molen werd in de Tweede Wereldoorlog zwaar beschadigd. In 1942 is een licht werkend Engels kruiwerk aangebracht en een jaar later Van Busselstroomlijnwieken, waaraan in 1949 remkleppen werden toegevoegd. De vroeger aanwezige (ingekorte) roeden waren afkomstig van een strijkmolen uit het Noord-Hollandse Oudorp, de buitenroede van een Delftse molen.
Tot medio 1968 werd op windkracht gemalen: toen beëindigde de molenaar zijn bedrijf en verkocht zijn molen aan een particulier. Deze laatste ging in 1969 over tot verbouwing van de molen tot zomerverblijf. Het gehele binnenwerk werd verwijderd met de bedoeling, er twee vakantiewoningen te stichten. Dit alles zonder toestemming van het toenmalige ministerie van C.R.M. en dat werd opgemerkt. Het sloopwerk werd vervolgens van hogerhand stilgelegd en daarna gebeurde er een hele tijd niets.
Voor de molen zelf betekende dat rampspoed. Aankoop door de gemeente Kapelle betekende de redding voor deze inmiddels tot een troosteloos wrak vervallen molen.
In 1981/83 volgde dan een zeer grote restauratie, waarbij het dakleer op de kap, de stelling en het wiekenkruis zijn vernieuwd. Ook aan het metselwerk werd zeer veel hersteld; daarna is de molen opnieuw gewit. Uiteraard kreeg de molen een grotendeels nieuw binnenwerk, het oude was immers vrijwel weggesloopt.
Vanaf 1983 is deze molen weer geregeld draaiend te zien. Alleen in 2015 was er sprake van stilstand, omdat de stenen romp groot onderhoud moest ondergaan.
foto's
- foto's
-
draag zelf bij
- teksten
- tekstbijdragen over deze molen insturen | Wilt u specifiek iets kwijt over een roede, as of motor, klik dan daar op het rode envelopje ✉︎ behorende bij het betreffende object.
- foto's
- foto's insturen