Molen Haskerveenpolder, Kramersmolen / Nr. 1, Heerenveen/ It Hearrenfean

Heerenveen/ It Hearrenfean, Fryslân
v

korte karakteristiek

naam
Haskerveenpolder, Kramersmolen / Nr. 1
modeltype
Kantige molen, grondzeiler
functie
poldermolen
bouwjaar
verdwenen
toestand
verdwenen
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
Ten Bruggencate-nr.
03273 u
oude dbnr.
V7930
Meest recente aanpassing
| Geschiedenis
media-bestand
Molen 03273 u Haskerveenpolder, Kramersmolen / Nr. 1 (Heerenveen/ It Hearrenfean)
Deel van onderstaande ansichtkaart, coll. Frans Weemaes

locatie

plaats
Heerenveen/ It Hearrenfean
plaatsaanduiding
aan de Kramersloot, 0,2 km W paal 28 rijksweg, Heerensloot wz.
gemeente
Heerenveen, Fryslân
plaats(en) voorheen
Nijehaske
streek
Haskerland
geo positie
X: 189183, Y: 554641
N: 52.97768, O: 5.89612

constructie

modeltype
Kantige molen, grondzeiler
krachtbron
wind
functie
romp
achtkante bovenkruier
inrichting

Vijzel

plaats bediening
grondzeiler
bediening kruiwerk
buitenkruier
plaats kruiwerk
bovenkruier
over de as

12-07-1920: Leeuwarder courant

Gietijzeren Molenas,

liggende aan de Heeresloot op den polderdijk bij den afgebroken molen aan de Kramerssloot nabij Heerenveen.Gezegelde inschrijvingsbiljetten in te zenden vóór of op Vrijdag 16 Juli aan den Secretaris van den Haskerveenpolder te Joure.

bovenas
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte
Enthoven & Co, L.I. ✉︎ 231 1860 1917c
afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
verdwenen
bouwjaar
verdwenen
gesloopt
geschiedenis

17-01-1855: Bij Koninklijk Besluit van 17 januari 1855, nr. 75, werd het reglement van De Haskerveenpolder (3548 ha) goedgekeurd.

1856: In 1856 werd begonnen met de uitvoering van de bepoldering. 
De molen aan de Kramersvaart werd in 1859 aanbesteed voor ƒ 10.440, tegelijk met de nog bestaande molen aan het Deel voor ƒ 10.519.
1860: In 1860 kwamen twee molens van de Haskerveenpolder in bedrijf, de nog werkende Deelsmolen (Tenbruggencatenummer 01447) aan de Grevensvaart en nummer twee. Na het inwilligen van een verzoek uit 1867 van het polderbestuur aan Provinciale Staten om subsidie kon de derde watermolen gebouwd worden. Die stond aan de Oude Geeuw en werd in januari 1868 aanbesteed voor f 9.499.

1879: Rond 1879 werd de bouw van een stoomgemaal te Nijehaske aanbesteed. 

12-10-1904: Nieuwsblad van Friesland: Hepkema's Courant
"Poldermolenaar. HET BESTUUR van den Haskerveenpolder in de gemeente Haskerland roept op SOLLICITANTEN naar de betrekking van MOLENAAR op de poldermolen aan de Kramerssloot, vacant geworden door het overlijden van den molenaar J. Melcher. Sollicitatiën schriftelijk in te zenden by' den voorzitter van het Polderbestuur te Joure, vóór den 20 October 1904. De Voorzitter van genoemd Polderbostuur: A. DRIJFHOUT."

In 1908 werd de Haskerhornerpolder (Tenbruggencatenummer 03811 q) bij de Haskerveenpolder gevoegd waardoor de daar bestaande molen kon verdwijnen.
De derde molen verdween in juli 1918.

Voor 1912 was er al een dieselgemaal in bedrijf in de Overspitting in Haskerhorne. 

In 1917 werd het gemaal Stobbegat in bedrijf genomen, waardoor de molens 2 en 3 konden verdwijnen.

 

09-01-1920: Nieuwsblad van Friesland: Hepkema's courant

Houtboelgoed.

Het Bestuur van den Haskerveenpolder is voornemens om Dinsdag den 20 Januari a.s. 's voormiddags 10 uur, op het terrein bij het Stoomgemaal te Slobbegat in het openbaar te verkoopen:

Molenafbraak, als raderen, brandhout, grooten molenvijzel met ijzeren scheppen, aanwezig bij het voormalige Stoomgemaal aan de Welle enz.

Het Bestuur voornoemd, H.A. Leenstra, Voorzitter; T,J, Mulder, Secretaris.

 

13-07-1920: Nieuwsblad van Friesland : Hepkema's courant

Molenas. Bij inschrijving te koop aangeboden een zware gietijzeren MOLENAS liggende aan de Heeresloot op den polderdijk  bij den afgebroken molen aan de Kramerssloot nabij Heerenveen. . ... ,  Geregelde insohrijvingsbiljetten In te zenden vóór of op Vrijdag 16 Juli aan den SECRETARIS van den HASKERVEENPOLDER te Joure.

 

Rond 1960 werd het stoomgemaal in Vegelinsoord vervangen door een elektrisch gemaal, het oude stoomgemaal werd daarna verbouwd tot opslagruimte. 

De Kramersmolen die werd bemalen door Wiggele Dijkstra, werd in 1920 afgebroken. 
De Grevensmolen (nu Deelsmolen) is tot heden wel blijven bestaan.

Bronnen:
- D. Bunskoeke
- "Over de afwatering van Friesland en haar geschiedenis", door Ir. D.F. Wouda, 1951. Met dank aan H. van der Kaay.
- Fries Archiefnet.

aanvullingen

trivia

De Kramersloot lag dwars op de Heerensloot, precies in het midden tussen de Welleweg en de Haskervaart. Daar lag ook een brug in de 1865-1867 aangelegde spoorlijn Steenwijk-Leeuwarden.