- naam
- Zeldenrust
- modeltype
- Kantige molen, stellingmolen
- functie
- korenmolen, pelmolen
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Het malen van graan, thans op vrijwillige basis.
- adres
-
Baantjebolwerk 3
9101 NH Dokkum - Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate-nr.
- 03247
- oude dbnr.
- B59
- Meest recente aanpassing
- | Molenaar
Molen Zeldenrust, Dokkum
Dokkum, Fryslân
b
locatie
- plaats
-
Dokkum
- gemeente
- Noardeast-Fryslân, Fryslân
- kadastrale aanduiding
- Gemeente Dokkum, sectie, A, nr. 3750
- geo positie
-
X: 195460, Y: 593281N: 53.32444, O: 5.99441
- biotoopwaarde
- 5 (goed)
- landschappelijke waarde
- Zeer groot
contact en bezoek
- bezoek/postadres
-
Baantjebolwerk 3
9101 NH Dokkum - molenaar
- Warner B. Banga / Bate Boschma
- telefoon
- 06-21935676
-
warner.b.banga@gmail.com
- social media
- open voor publiek
- ja
- open op zaterdag
- ja
- open op zondag
- nee
- op afspraak
- ja
- openingstijden
Zaterdag 13.00 - 16.00 uur en verder als de molen draait.
- toegangsprijzen
- winkelinformatie
- meelverkoop
- nee
- museuminformatie
- gericht op scholen
- ja
- bijzonderheden
- fietsroute
- fietsroute in de buurt van Zeldenrust via fietsnetwerk.nl
constructie
- modeltype
- Kantige molen, stellingmolen
- krachtbron
- wind
- kenmerken
- functie
- romp
- Houten achtkant, gedekt met riet, op stenen onderbouw
- kap
- Gedekt met riet
- inrichting
Eén koppel 17der blauwe en één koppel 17der kunststenen; twee pelstenen; elevator; koekenbreker; pletterij; silo's
- versieringen
Eenvoudige baard, wit geverfd, rood afgebiesd, met het opschrift 'Zeldenrust' en de jaartallen '1862' en '1969'.
- plaats bediening
- stellingmolen
- bediening kruiwerk
- buitenkruier
- plaats kruiwerk
- bovenkruier
- kruiwerk
- Voeghoutenkruiwerk. Kruilier met rondgaande ketting.
- vlucht
- 22,00 m.
- vang
- Vlaamse vang; 6 vaste stukken. Vangbalk met duim; vangstok.
- overbrenging
Bovenwiel 63 kammen
Bovenbonkelaar 32 kammen, steek 12,1 cm.
Spoorwiel 101 kammen
Steenschijflopen maalwerk 28 en 27 staven, steek 9,2 cm.
Steenschijflopen pelwerk 23 en 21 staven
Overbrengingsverhouding maalwerk 1 : 7,35 / 1 : 7,10
Overbrengingsverhouding pelwerk 1 : 8,65 / 1 : 9,47- hoogte
- van de stelling: 8,80 m.
- wiekvorm
- Binnenroede systeem Fauël; buitenroede systeem Fauël met Ten Have-kleppen
- wiekenkruis
-
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte Buurma 146 binnen 1984 1984? binnen aanw. 22,00 Bremer 164 buiten 1969 1969 buiten aanw. 22,00 Pot ? binnen ? binnen 1984 22,00 Pot ? buiten ? buiten 1969 22,00 - wiekverbeteringen
Zeer lang heeft deze molen op de binnenroede zelfzwichting met Oud-Hollandse voorzomen gehad. Later is dit van halve verdekkering (dus een stroomlijnneus aan de achterzijde) en ook een neusremklep voorzien.
In 1953 is de zelfzwichting vervangen door zeilen, evenwel nu met het systeem Fauël (fokwieken).
De buitenroede bleef tot 1969 een zeilroede; in dat jaar werd deze voorzien van een Ten Haveklep mét het systeem Fauël als voorzoom.- bovenas
-
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte De Prins van Oranje 1139 1877 aanw.
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
- monument
- 13097
- inventarisnummer
- FR019
eigendom
- eigendomsvorm
- Stichting
geschiedenis
- toestand
- werkend
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Het malen van graan, thans op vrijwillige basis.
- omwentelingen
- geschiedenis
-
De Zeldenrust werd in 1862 gebouwd als opvolger van een jaar eerder verbrande molen.
Toen de uit Wouw (NB) afkomstige molenaar J.H.A. van Tilburg de molen in 1966 aan de VVV te Dokkum verkocht, verkeerde de molen in slechte staat. Van Tilburg had de molen in 1952 aangekocht en nam aanvankelijk het windmaalbedrijf weer op. Uiteindelijk moest hij dit vanwege de concurrentie van machinale maalderijen stopzetten.
In 1969 werd de molen in oude glorie hersteld en sindsdien wordt er weer regelmatig gemalen voor menselijke consumptie. Oud-eigenaar Van Tilburg bleef nog jaren, inmiddels op vrijwillige basis, bij deze molen betrokken.
In augustus 2010 werden de roeden gestreken en vervolgens de kap verwijderd. Deze laatste moest grondig worden hersteld. Op 12 mei 2011 is de geheel gerestaureerde kap weer op de molen geplaatst; op 14 juli dat jaar volgde de officiële ingebruikname.
foto's
- foto's
-
draag zelf bij
- teksten
- tekstbijdragen over deze molen insturen | Wilt u specifiek iets kwijt over een roede, as of motor, klik dan daar op het rode envelopje ✉︎ behorende bij het betreffende object.
- foto's
- foto's insturen