Molen Zeldenrust, Dokkum

Dokkum, Fryslân
b

korte karakteristiek

naam
Zeldenrust
modeltype
Kantige molen, stellingmolen
functie
korenmolen, pelmolen
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Het malen van graan, thans op vrijwillige basis.

adres
Baantjebolwerk 3
9101 NH Dokkum
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
Ten Bruggencate-nr.
03247
oude dbnr.
B59
Meest recente aanpassing
| Molenaar
media-bestand
Molen 03247 Zeldenrust (Dokkum)
Martijn Scholtens (4-6-2013).

locatie

plaats
Dokkum
gemeente
Noardeast-Fryslân, Fryslân
kadastrale aanduiding
Gemeente Dokkum, sectie, A, nr. 3750
geo positie
X: 195460, Y: 593281
N: 53.32444, O: 5.99441
biotoopwaarde
5 (goed)
landschappelijke waarde
Zeer groot

contact en bezoek

bezoek/postadres
Baantjebolwerk 3
9101 NH Dokkum
molenaar
Warner B. Banga / Bate Boschma
telefoon
06-21935676
website
social media
open voor publiek
ja
open op zaterdag
ja
open op zondag
nee
op afspraak
ja
openingstijden

Zaterdag 13.00 - 16.00 uur en verder als de molen draait.

toegangsprijzen
winkelinformatie
meelverkoop
nee
museuminformatie
gericht op scholen
ja
bijzonderheden
fietsroute
fietsroute in de buurt van Zeldenrust via fietsnetwerk.nl

constructie

modeltype
Kantige molen, stellingmolen
krachtbron
wind
kenmerken
functie
romp
Houten achtkant, gedekt met riet, op stenen onderbouw
kap
Gedekt met riet
inrichting

Eén koppel 17der blauwe en één koppel 17der kunststenen; twee pelstenen; elevator; koekenbreker; pletterij; silo's

versieringen

Eenvoudige baard, wit geverfd, rood afgebiesd, met het opschrift 'Zeldenrust' en de jaartallen '1862' en '1969'.

plaats bediening
stellingmolen
bediening kruiwerk
buitenkruier
plaats kruiwerk
bovenkruier
kruiwerk
Voeghoutenkruiwerk. Kruilier met rondgaande ketting.
vlucht
22,00 m.
vang
Vlaamse vang; 6 vaste stukken. Vangbalk met duim; vangstok.
overbrenging

Bovenwiel 63 kammen
Bovenbonkelaar 32 kammen, steek 12,1 cm.
Spoorwiel 101 kammen
Steenschijflopen maalwerk 28 en 27 staven, steek 9,2 cm.
Steenschijflopen pelwerk 23 en 21 staven
Overbrengingsverhouding maalwerk 1 : 7,35 / 1 : 7,10
Overbrengingsverhouding pelwerk 1 : 8,65 / 1 : 9,47

hoogte
van de stelling: 8,80 m.
wiekvorm
Binnenroede systeem Fauël; buitenroede systeem Fauël met Ten Have-kleppen
Kantel uw mobiel om de tabellen helemaal te zien
wiekenkruis
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte
Buurma ✉︎ 146 binnen 1984 1984? binnen aanw. 22,00
Bremer ✉︎ 164 buiten 1969 1969 buiten aanw. 22,00
Pot ✉︎ ? binnen ? binnen 1984 22,00
Pot ✉︎ ? buiten ? buiten 1969 22,00
wiekverbeteringen

Zeer lang heeft deze molen op de binnenroede zelfzwichting met Oud-Hollandse voorzomen gehad. Later is dit van halve verdekkering (dus een stroomlijnneus aan de achterzijde) en ook een neusremklep voorzien. 
In 1953 is de zelfzwichting vervangen door zeilen, evenwel nu met het systeem Fauël (fokwieken).
De buitenroede bleef tot 1969 een zeilroede; in dat jaar werd deze voorzien van een Ten Haveklep mét het systeem Fauël als voorzoom.

bovenas
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte
De Prins van Oranje ✉︎ 1139 1877 aanw.
afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
werkend
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Het malen van graan, thans op vrijwillige basis.

omwentelingen
geschiedenis

De Zeldenrust werd in 1862 gebouwd als opvolger van een jaar eerder verbrande molen.

Toen de uit Wouw (NB) afkomstige molenaar J.H.A. van Tilburg de molen in 1966 aan de VVV te Dokkum verkocht, verkeerde de molen in slechte staat. Van Tilburg had de molen in 1952 aangekocht en nam aanvankelijk het windmaalbedrijf weer op. Uiteindelijk moest hij dit vanwege de concurrentie van machinale maalderijen stopzetten.

In 1969 werd de molen in oude glorie hersteld en sindsdien wordt er weer regelmatig gemalen voor menselijke consumptie. Oud-eigenaar Van Tilburg bleef nog jaren, inmiddels op vrijwillige basis, bij deze molen betrokken.

In augustus 2010 werden de roeden gestreken en vervolgens de kap verwijderd. Deze laatste moest grondig worden hersteld. Op 12 mei 2011 is de geheel gerestaureerde kap weer op de molen geplaatst; op 14 juli dat jaar volgde de officiële ingebruikname.  

 

foto's

foto's