- naam
- Marswâl / Meerswal
- modeltype
- Kantige molen, grondzeiler
- functie
- poldermolen
- bouwjaar
- herbouwd
- 1978
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Bemalen van de polder Ruigelollum, thans op vrijwillige basis
- adres
-
Berghuizerweg 3
8823 SB Lollum - Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate-nr.
- 03179
- oude dbnr.
- B96
- Meest recente aanpassing
- | Foto
Molen Marswâl / Meerswal, Lollum
Lollum, Fryslân
b
locatie
- plaats
-
Lollum
- gemeente
- Súdwest-Fryslân, Fryslân
- kadastrale aanduiding
- Gemeente Arum, sectie C, nr. 86
- geo positie
-
X: 164218, Y: 572116N: 53.13572, O: 5.52495
- biotoopwaarde
- 5 (goed)
- landschappelijke waarde
- Bijzonder groot, uit vrijwel alle richtingen van kilometers zichtbaar
contact en bezoek
- bezoek/postadres
-
Berghuizerweg 3
8823 SB Lollum - molenaar
- Durk Postumus Jr.
- telefoon
-
- social media
- open voor publiek
- ja
- open op zaterdag
- ja
- open op zondag
- nee
- op afspraak
- ja
- openingstijden
In de regel zaterdag en op afspraak.
- toegangsprijzen
- winkelinformatie
- meelverkoop
- nee
- museuminformatie
- gericht op scholen
- nee
- bijzonderheden
- fietsroute
- fietsroute in de buurt van Marswâl / Meerswal via fietsnetwerk.nl
constructie
- modeltype
- Kantige molen, grondzeiler
- krachtbron
- wind
- kenmerken
- functie
- romp
- Houten achtkant, gedekt met riet, met stenen veldmuren
- kap
- Gedekt met riet
- inrichting
Houten vijzel met drie gangen in gemetselde vijzelbak.
- versieringen
Eenvoudige baard, wit geverfd, rood afgebiesd, met de jaartallen '1903' en '1978'
- plaats bediening
- grondzeiler
- bediening kruiwerk
- buitenkruier
- plaats kruiwerk
- bovenkruier
- kruiwerk
- Neutenkruiwerk; 32 neuten. Kruilier
- vlucht
- 22,00 m.
- vang
- Vlaamse vang; vangbalk met duim; vangstok
- overbrenging
Bovenwiel 57 kammen
Bovenbonkelaar 29 kammen, steek 13,0 cm.
Onderwiel 42 kammen
Vijzelwiel 37 kammen, steek 12,5 cm.
Overbrengingsverhouding 1 : 2,23- hoogte
- wiekvorm
- Zelfzwichting met Oud-Hollandse voorzomen op beide roeden
- wiekenkruis
-
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte Vaags 583 buiten 2023 nog niet buiten 22,10 Vaags 584 binnen 2023 nog niet binnen 21,90 Derckx 273 buiten 1978 1979 buiten aanw. 22,00 Derckx 274 binnen 1978 1979 binnen aanw. 22,00 Pot 1958 buiten 1903 1903 buiten 1970 22,10 Pot 1959 binnen 1903 1903 binnen 1970 21,90 - wiekverbeteringen
Waarschijnlijk vanaf de bouw in 1903 heeft deze molen op beide roeden zelfzwichting met Oud-Hollandse voorzomen gehad. In 1943 kregen beide roeden het systeem Dekker, in eerste instantie alleen de binnenroede (die als zeilroede werd uitgevoerd). De buitenroede behield de zelfzwichting. Dit alles ging in november 1970 bij de zware storm verloren.
In 1978 werd de molen voorzien van zeilroeden met Oud-Hollandse voorzomen, later maakten de zeilen weer plaats voor zelfzwichting.- bovenas
-
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte De Prins van Oranje 1396 1892 1979 aanw. Penn & Bauduin 341 1869 1903? 1970
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
- monument
- 39364
- inventarisnummer
- FR073
eigendom
- eigenaar
- Stichting De Fryske Mole
- eigendomsvorm
- Stichting
geschiedenis
- toestand
- werkend
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Bemalen van de polder Ruigelollum, thans op vrijwillige basis
- molenmaker
- Fa. Westra, Franeker (1903) Fa. Westra, Franeker (1978)
- omwentelingen
- geschiedenis
-
Deze molen werd in 1903 gebouwd, als opvolger van een in 1818 gebouwde en in 1902 afgebrande achtkante molen.
In november 1970 raakte de molen, die op dat moment al in slechte staat verkeerde, bij een hevige storm zwaar beschadigd: as en wiekenkruis gingen verloren. Omdat de as in eerste instantie niet brak, werd ook het bovenwiel meegesleurd en dat verwoestte vervolgens een groot deel van de kap. Herstel bleef uit en zo stond de molen er enkele jaren volstrekt haveloos bij. Dit werd verder in de hand gewerkt doordat het kapotgewaaide wiekenkruis niet werd afgevoerd: dit bleef enige jaren op de molenwerf liggen.
In 1977 werd de molen eigendom van de Stichting De Fryske Mole, waarna het jaar daarop een zeer grote restauratie volgde. In 1978 stond hier weer een prachtige molen.
In eerste instantie waren beide roeden toen nog als zeilroeden uitgevoerd, later heeft Durk Postumus jr., daar toen al de vaste molenaar, de zelfzwichting in ere hersteld.
Het Wetterskip Fryslân bestemde deze molen in 2006 tot reservegemaal in geval van ernstige wateroverlast.
aanvullingen
- wetenswaardigheden
In de molen bevindt zich ook een bescheiden installatie om elektriciteit op te wekken.
foto's
- foto's
-
draag zelf bij
- teksten
- tekstbijdragen over deze molen insturen | Wilt u specifiek iets kwijt over een roede, as of motor, klik dan daar op het rode envelopje ✉︎ behorende bij het betreffende object.
- foto's
- foto's insturen