- naam
- Wilpermolen
- modeltype
- Ronde molen, stellingmolen
- functie
- korenmolen
- bouwjaar
- herbouwd
- 1766
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Het malen van graan, thans op vrijwillige basis
- adres
-
Molenallee 14
7384 AM Posterenk - Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate-nr.
- 02879
- oude dbnr.
- B262
- Meest recente aanpassing
- | Foto
Molen Wilpermolen, Wilp-Posterenk
Wilp-Posterenk, Gelderland
b
locatie
- plaats
-
Wilp-Posterenk
- gemeente
- Voorst, Gelderland
- streek
- Veluwe
- kadastrale aanduiding
- Gemeente Wilp, sectie C, nr. 1543
- geo positie
-
X: 204926, Y: 469710N: 52.21322, O: 6.11771
- biotoopwaarde
- 4 (aanvaardbaar)
- landschappelijke waarde
- Zeer groot
contact en bezoek
- bezoek/postadres
-
Molenallee 14
7384 AM Posterenk - molenaar
- Frank Jares / Ewoud van Arkel / David van Peenen / Maarten Schoneveld
- telefoon
- 06-53170798
-
vanarkel@prid.nl
- website
- www.wilpermolen.nl/
- social media
- open voor publiek
- ja
- open op zaterdag
- nee
- open op zondag
- nee
- op afspraak
- ja
- openingstijden
2e zaterdag van de maand 10.00 - 16.00 uur en op afspraak.
- toegangsprijzen
- winkelinformatie
- meelverkoop
- nee
- museuminformatie
- gericht op scholen
- nee
- bijzonderheden
- fietsroute
- fietsroute in de buurt van Wilpermolen via fietsnetwerk.nl
constructie
- modeltype
- Ronde molen, stellingmolen
- krachtbron
- wind
- functie
- romp
- Ronde stenen molen
- inrichting
Twee koppel 16der kunststenen (één door de wind en één elektrisch aangedreven); regulateur; steenkraan; sleepluiwerk
- versieringen
Eenvoudige baard, donkergroen geverfd, wit afgebiesd, met het opschrift 'Wilper Molen'
Achterbaard met de jaartallen '1736' '1991'
Boven de stelling bevindt zich in de romp van de molen het alliantiewapen van Willem Harmen van Broekhuysen en Mechteld Jacomina van Lynden.
Op de begane grond aan de buitenzijde twee stenen die herinneren aan de bevrijding van Posterenk door Canadese soldaten in april 1945.- plaats bediening
- stellingmolen
- bediening kruiwerk
- buitenkruier
- plaats kruiwerk
- bovenkruier
- kruiwerk
- Engels; kruilier
- vlucht
- 23,00 m.
- vang
- Vlaamse vang; vangbalk met haak; vangstok
- overbrenging
Bovenwiel 59 kammen
Bovenbonkelaar 30 kammen, steek 13,5 cm.
Spoorwiel 128 kammen
Steenschijfloop 36 staven, steek 9 cm.
Overbrengingsverhouding 1 : 6,99
Spoorwiel op luizolder 98 kammen- hoogte
- van de stelling: 6,25 m.
- wiekvorm
- Binnenroede systeem Ten Have met Van Bussel-stroomlijnneus; buitenroede systeem Van Bussel
- wiekenkruis
-
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte Groot Wesseldijk 37 buiten 1991 1991 buiten aanw. 23,00 Groot Wesseldijk 38 binnen 1991 1991 binnen aanw. 23,00 Pot ? binnen ? 1941 binnen 1991 23,00 Pot ? buiten ? 1941 buiten 1991 23,00 - wiekverbeteringen
Sinds 1941 heeft deze molen op de binnenroede het systeem Ten Have met een Van Busssel-achtige stroomlijnneus; de buitenroede heeft eveneens een Van Bussel-achtige stroomlijning.
- bovenas
-
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte De Prins van Oranje 610 1869 1941 aanw. 05,55
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
- monument
- 38103
- inventarisnummer
- GL121
eigendom
- eigenaar
- Stichting Behoud Wilpermolen
- eigendomsvorm
- Stichting
geschiedenis
- toestand
- werkend
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Het malen van graan, thans op vrijwillige basis
- voorganger
- omwentelingen
- geschiedenis
-
Deze molen werd in 1736 gebouwd op een stuk grond, welke in bezit was van Willem Harmen van Broekhuysen, ambtsjonker in Voorst. Dit gebeurde na het afbranden van de standerdmolen De Ploegh, die 1000 m. oostelijk van de huidige molen stond.
De jonker bezat ook o.m. de havezate De Lathmer, en de huizen Wilp en Leeuwenburg. Hij was gehuwd met Mechteld Jacomina van Lynden. Boven de stelling bevindt zich in de romp van de molen het alliantiewapen van beide echtelieden.
Ruim vóór 1766 moet de molen zijn uitgebrand en heeft vervolgens jaren als ruïne gestaan. Kort na 1766 is hij hersteld en in die staat bewaard gebleven. Uit de verkoopakte uit 1766, waarbij de havezate De Lathmer en ook de molen werden verkocht aan L.J. baron van Eck, blijkt dat de molen op de transportdatum brandschade had. De nieuwe eigenaar liet de molen vervolgens herstellen.
De molen was ooit uitgerust met vier koppel stenen, elk met een eigen taak: tarwe, rogge, boekweit en veevoer. Overigens is dit niet de originele indeling geweest: het nog aanwezige spoorwiel op de luizolder heeft oorspronkelijk op de steenzolder gezeten. Er waren toen twee koppel maalstenen (waarvan de kepen voor de steenbussen ook nog te vinden zijn). Later is een veel groter spoorwiel geplaatst om vier koppels stenen aan te kunnen drijven. Het oude spoorwiel is toen vermoedelijk op de luizolder geplaatst en dreef iets aan met een overbrenging van circa 1 : 10. Mogelijk een pelsteen die als graanpoetsinrichting werd gebruikt. Dit spoorwiel is tevens luitafel.
In 1941, de molen stond op dat moment al enige jaren stil en er werd alleen elektrisch gemalen, kwam de windkracht opnieuw in gebruik. Gerrit Jan ten Have stak een ijzeren bovenas (tot die tijd had deze molen altijd een houten exemplaar gehad) en bracht op de binnenroede het later naar hem vernoemde wieksysteem met de grote zwichtklep aan.
In 1975 heeft de molen een restauratie ondergaan en was vanaf dat moment voorzien van een koppel stenen op windkracht en een elektrisch aangedreven koppel.
In 1991 onderging de molen een omvangrijke restauratie en dat gebeurde opnieuw in de periode 2022-2023: één van de koppels maalstenen werd hersteld, de kap nieuw met riet gedekt en een lange schoor vervangen. Al het houtwerk werd opnieuw geschilderd.
Er wordt geregeld graan voor veevoer gemalen.
Ondanks de aanwezigheid van het Ten Havesysteem is de bovenas niet doorboord: vermoedelijk is het doorboren van de bovenas indertijd mislukt. Voor de bediening wordt gebruik gemaakt van een zwichtring achter de askop.
aanvullingen
- toelichting naam
Over de molennaam zijn de meningen verdeeld; ter plaatse is de naam Wilpermolen niet bekend, daar spreekt met van ‘De mölle van de Posterenk’ of ‘op de Posterenk’, of, destijds: ‘De mölle van Willemsen’.
foto's
- foto's
-
draag zelf bij
- teksten
- tekstbijdragen over deze molen insturen | Wilt u specifiek iets kwijt over een roede, as of motor, klik dan daar op het rode envelopje ✉︎ behorende bij het betreffende object.
- foto's
- foto's insturen