Molen Windlust, Nederweert-Roeven

Nederweert-Roeven, Limburg
b

korte karakteristiek

naam
Windlust
modeltype
Ronde molen, beltmolen
functie
korenmolen, oliemolen
bouwjaar
herbouwd
1980 / 1993
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Het malen van graan en het slaan van olie op vrijwillige basis

adres
Roeven 14
6031 RN Nederweert
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
Ten Bruggencate-nr.
02781
oude dbnr.
B459
Meest recente aanpassing
| Constructie
media-bestand
Molen 02781 Windlust (Nederweert-Roeven)
Marcel van Nies (27-4-2017)

locatie

plaats
Nederweert-Roeven
gemeente
Nederweert, Limburg
kadastrale aanduiding
Gemeente Nederweert, sectie AA, nr. 180
geo positie
X: 180131, Y: 364105
N: 51.26571, O: 5.74728
biotoopwaarde
5 (goed)
landschappelijke waarde
Zeer groot

contact en bezoek

bezoek/postadres
Roeven 14
6031 RN Nederweert
molenaar
Piet Heldens / Frank Verheijen
telefoon
0495-625065
website
social media
open voor publiek
ja
open op zaterdag
ja
open op zondag
nee
op afspraak
ja
openingstijden

Iedere woensdag 13.30 - 16.30 uur en elke 2e zaterdag van 13.30 - 16.30 uur.

toegangsprijzen
winkelinformatie
meelverkoop
nee
museuminformatie
gericht op scholen
ja
informatie voor scholen

Na telefonische afspraak.

bijzonderheden
fietsroute
fietsroute in de buurt van Windlust via fietsnetwerk.nl

constructie

modeltype
Ronde molen, beltmolen
krachtbron
wind
functie
romp
Ronde stenen molen, deels gewit (2010).
kap
Gedekt met dakleer
inrichting

Een koppel maalstenen; steenkraan; sleepluiwerk; op de begane grond een koppel kantstenen met enkel oliewerk.

versieringen

Aardige baard, donkergroen geverfd, met brede witte bies, met het opschrift "Wind lust".

plaats bediening
beltmolen
bediening kruiwerk
buitenkruier
plaats kruiwerk
bovenkruier
kruiwerk
Engels. Kruilier.
vlucht
24,80 m.
vang
Vlaamse vang; 4 scharnierende stukken. Vangbalk met haak; vangtrommel. Pal.
overbrenging

Bovenwiel 64 kammen
Bovenschijfloop (conisch) 33 staven
Spoorwiel 83 kammen
Steenschijfloop 29 staven
Overbrengingsverhouding 1 : 5,55

Tweede spoorwiel (op de koningspil) 42 Kammen
Tussenwiel 47 kammen
Steenrondsel 19 kammen
Steenwiel 60 kammen
Wentelwiel 23 kammen
Bonkelaar op de wentelas voor de aandrijving van het vuister 22 kammen
Eerste bonkelaar van de vuisteras 20  kammen
Tweede bonkelaar van de vuisteras 25 kammen
Roerwiel 12 kammen

hoogte
wiekvorm
Oud-Hollands
Kantel uw mobiel om de tabellen helemaal te zien
wiekenkruis
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte
Weerter Scheepsbouw Mij. ✉︎ g.n. binnen 1990 1992 binnen aanw. 24,80
Weerter Scheepsbouw Mij. ✉︎ g.n. buiten 1990 1992 buiten aanw. 24,80
wiekverbeteringen

Vanaf 1921 had deze molen op de binnenroede zelfzwichting met Oud-Hollandse voorzomen. In 1933 kreeg deze molen op beide roeden het systeem Dekker (met zeilen). Dit ging in 1944 verloren.
Bij de restauratie die in 1992 voorlopig werd afgerond kreeg de molen Oud-Hollandse ophekking met zeilen. 

bovenas
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte
Sterkman & Zn, wed. A. ✉︎ 161 1862 1992 aanw.
NSBM Fyenoord ✉︎ g.n. ? >1920 1944 ?
afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
werkend
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Het malen van graan en het slaan van olie op vrijwillige basis

molenmaker
J.H. Adriaens, Weert (1872) Fa. Adriaens, Weert (1979/1993)
omwentelingen
geschiedenis

De windmolen werd in 1872 gesticht door Jacobus Bruekers te Nederweert, waarna de molen achtereenvolgens in handen kwam van: Martinus Bruekers vanaf ongeveer 1880; 
Jan Mathijs Hubert Bruekers;
Erven Jan Mathijs Hubert Bruekers vanaf 28 mei 1906; 
Jacobus Hubertus Bruekers vanaf 30 september 1921;
Erven Jacobus Hubertus Bruekers vanaf 17 jan. 1949;
P.J.M.M. Bruckers en N.J.M. Bruckers te Nederweert vanaf 30 oktober 1962;
F. Driessen te Weert van 11 oktober 1968;
J.M. Stassen te Weert vanaf 23 maart 1979;
Gemeente Nederweert vanaf 7 maart 2001.

Onder Jac. Bruekers voltrokken zich enige belangrijke vernieuwingen: zo kreeg de molen in 1921 zelfzwichting (aan te nemen is dat dit gebeurde nadat de tweedehands bovenas - bijzonder, afkomstig van de beroemde molen De Hoop te Rotterdam - was gestoken). Omstreeks 1932 werd een Thomassen-oliemotor (met serienr. 2557) geplaatst en in 1933 werden beide roeden verdekkerd. Dat betekende niet het einde van het werkzame leven van de motor: bekend is dat Bruekers bij veel werk molen en motor wel tegelijk gebruikte!

Dat deze molen er nog, of beter gezegd, weer staat, is eigenlijk een wonder. Op 5 oktober 1944 werd de molen vrijwel verwoest, nadat deze door een Duitse stoottroep in brand was gestoken. De restanten van het binnenwerk werden in 1947 verwijderd; wat overbleef was een uitgebrande en beschadigde romp.
Niets leek er nog met dit onluisterde molenrestant te gebeuren, tot het eigendom werd van de Nederweertse notaris J.M. Stassen. Deze liet tussen 1979 en 1993 de molen voor eigen rekening restaureren en zette zo een bijna verloren monument weer op de kaart. Dat betekende zeer veel: niet alleen de stenen romp moest grondig worden hersteld; met uitzondering van de bovenas is feitelijk alles nieuw. 

In het najaar van 2009 is men in deze molen begonnen met de reconstructie van het olieslagwerk op de begane grond, gebaseerd op wat bij opgravingen in de molen was aangetroffen. Dit in nauwe samenwerking tussen molenmakerij Adriaens en enkele technische scholen in de regio. In de zomer van 2011 was dit werk maalvaardig. 

In 2010 werd de molenromp gedeeltelijk gewit; ooit was deze geheel zwart geteerd.
In het voorjaar van 2022 werden beide roeden gestreken om te worden nagekeken en kreeg de molen een nieuwe staartbalk.

aanvullingen

unieke eigenschap

Deze molen is door de ongekende zelfwerkzaamheid en volharding van notaris Stassen van een 'kansloos' wrak veranderd in een prachtige maalvaardige molen! Alle hulde daarvoor!

foto's

foto's