- naam
- De Leeuw
- modeltype
- Ronde molen, stellingmolen
- functie
- korenmolen
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Het malen van graan op professionele basis
- adres
-
Oude Molenweg 3
7434 PD Lettele - Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate-nr.
- 02645
- oude dbnr.
- B789
- Meest recente aanpassing
- | Overig
Molen De Leeuw, Lettele (Bathmen)
Lettele (Bathmen), Overijssel
b
locatie
- plaats
-
Lettele (Bathmen)
- gemeente
- Deventer, Overijssel
- streek
- Salland
- kadastrale aanduiding
- Gemeente Diepenveen, sectie G, nr. 1908
- geo positie
-
X: 216455, Y: 475036N: 52.25992, O: 6.28735
- biotoopwaarde
- 4 (aanvaardbaar)
- landschappelijke waarde
- Zeer groot
contact en bezoek
- bezoek/postadres
-
Oude Molenweg 3
7434 PD Lettele - molenaar
- Tonny Moes
- telefoon
- 0570-543550 (molenaar)
- website
- deleeuw.oudemolen.net
- social media
- open voor publiek
- ja
- open op zaterdag
- ja
- open op zondag
- nee
- op afspraak
- ja
- openingstijden
Winkel: vrijdag: 13:30 – 16:30 uur; zaterdag 9:00 – 16:00 uur.
- toegangsprijzen
- winkelinformatie
- meelverkoop
- ja
- museuminformatie
- gericht op scholen
- nee
- AKG lid
- ja
- bijzonderheden
- fietsroute
- fietsroute in de buurt van De Leeuw via fietsnetwerk.nl
constructie
- modeltype
- Ronde molen, stellingmolen
- krachtbron
- wind
- functie
- romp
- Ronde stenen molen
- kap
- Gedekt met riet.
- inrichting
Eén koppel 16der blauwe stenen (op windkracht); twee mengketels; elevator; sleepluiwerk; pletwals; één koppel 13der blauwe stenen (elektrisch aangedreven); Deutz 1-cyl. dieselmotor. Op de eerste zolder een koppel 'wolfjes'.
- versieringen
Eenvoudige baard, donkergroen geverfd, wit afgebiesd, met in grote letters: "De Leeuw"
- plaats bediening
- stellingmolen
- bediening kruiwerk
- buitenkruier
- plaats kruiwerk
- bovenkruier
- kruiwerk
- IJzeren rollen; kruilier
- vlucht
- 23,80 m.
- vang
- Vlaamse vang; 6 vaste stukken. Vangbalk met haak; vangstok. Pal.
- overbrenging
Bovenwiel 59 kammen
Bovenbonkelaar 34 kammen, steek 12,4 cm.
Spoorwiel 108 kammen
Steenschijfloop 31 staven, steek 9,5 cm.
Overbrengingsverhouding 1 : 6,05- hoogte
- van de stelling 6,00 m.
- wiekvorm
- Binnenroede systeem Van Bussel met Ten Haveklep; buitenroede Oud-Hollands
- wiekenkruis
-
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte Vaags 551 buiten 2022 2022 buiten aanw. 24,00 Derckx 637 binnen 1989 1989 binnen aanw. 23,80 Bremer 69 buiten 1964 1965 buiten 2022 24,00 Verhaeghe ? ? 1906 ? ? 24,00 - wiekverbeteringen
In 1941 kreeg de binnenroede het systeem Ten Have. In 1965 werd dit weer vervangen door Oud-Hollands. In 1989 keerde het systeem Ten Have op de binnenroede terug; de buitenroede bleef al die tijd onverbeterd.
- bovenas
-
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte Sallandia g.n. ? aanw.
- motor(en)
-
fabrikant motornr type motor brandstof vermogen bouwjaar jaar geplaatst jaar verdwenen Deutz ? MIH 338 olie 40 pk / 350 rpm 1932
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
- monument
- 7449
- inventarisnummer
- OV013
eigendom
- eigenaar
- Stichting Korenmolen De Leeuw
- eigendomsvorm
- Stichting
geschiedenis
- toestand
- werkend
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Het malen van graan op professionele basis
- voorganger
- omwentelingen
- geschiedenis
-
De molen staat in de buurtschap Oude Molen tussen Bathmen en Lettele. Vanwege de ligging wordt de molen ook wel onder Bathmen gerekend; eigenlijk niet juist: de molen heeft nooit in die voormalige gemeente gestaan, wél in de vroeger gemeente Diepenveen.
De naam Oude Molen is vanwege een molen die reeds in 1552 op deze plaats stond. In 1753 koopt ene Frederik te Winkel de Bathmer Windemaal - de voorganger van de huidige molen - van graaf Reusch, Heer van Dorth. Het geslacht Te Winkel leverde vervolgens tot 1960 de eigenaren en molenaars.
De huidige molen moet in 1856 gebouwd zijn na het afbranden van een voorganger. Lang geleden was er, naast drie koppel maalstenen, ook een pelsteen aanwezig.
In 1935 dreigde de molen gesloopt te worden, maar de plaatselijke huisarts Hendrik Mulders en De Hollandsche Molen wisten de toenmalige molenaar op andere gedachten te brengen. In 1941 volgde een grote herstelbeurt, waarbij molenmaker G.J. ten Have op de binnenroede het naar hem genoemde systeem aanbracht.
In 1962 had een nieuwe eigenaar plannen om de molen inwendig geheel uit te breken, maar ook dit kon worden verhinderd. In 1965 werd de molen na een restauratie wederom in gebruik gesteld, ditmaal zónder het Ten Havesysteem, want dat was door sommige instanties als 'te modern' ervaren en - onder protest van de eigenaar - verwijderd.
Na beëindigen van de bedrijfsactiviteiten in 1983, spanden plaatselijke belangenverenigingen zich in voor het behoud en restauratie van de molen. Eind 1988 werd begonnen met herstel: nieuwe binnenroede (nu weer mét Ten Have-systeem), windpeluw, stelling, reparaties aan staart en de bijgebouwen. In 1990 kon weer worden gemalen.
De elektriciteit voor de aparte maalstoel geplaatst wordt verkregen door een uit 1934 dateerde HEEMAF-generator, die wordt aangedreven door een uit 1932 stammende gerestaureerde ruwoliemotor. De motor is van het type Deutz MIH 338 met een slag van 380 mm. en een boring van 250 mm. Het vermogen van de machine bedraagt 40 PK bij 350 omw/min.
In februari 2011 werd de binnenroede gestreken, om in de werkplaats van de molenmaker te worden gerepareerd en van nieuwe Ten Havekleppen voorzien. 23 maart werd de geheel herstelde roede weer gestoken.
Begin juni 2022 ging de kap, compleet met de van kleppen voorziene binnenroede, eraf. Men bracht een geheel nieuw rietdek aan, het voorkeuvelens werd grondig hersteld en, nadat de kap geplaatst was, volgde de nieuwe buitenroede.
aanvullingen
- unieke eigenschap
Niet helemaal uniek maar wel bijzonder: één van de zeer weinige molens met het Ten Havesysteem op de ene, en Oud-Hollands op de andere. Meestal is bij het systeem Ten Have de andere roede ook gestroomlijnd.
- literatuur
J.S. Bakker: De Leeuw brult weer (II), in: De Molenaar 18 (mei 1990); pp. 553 - 558.
Willem Roose: Op bezoek bij Tonnie Moes, in: De Nieuwe Molenwereld 13 (juni 2024), pp. 63 - 69.
foto's
- foto's
-
draag zelf bij
- teksten
- tekstbijdragen over deze molen insturen | Wilt u specifiek iets kwijt over een roede, as of motor, klik dan daar op het rode envelopje ✉︎ behorende bij het betreffende object.
- foto's
- foto's insturen