- naam
- Emma
- modeltype
- Ronde molen, stellingmolen
- functie
- korenmolen
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Het malen van graan, thans op vrijwillige basis; café
- adres
-
St. Jorisstraat 16
5253 BL Nieuwkuijk - Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate-nr.
- 02622
- oude dbnr.
- B565
- Meest recente aanpassing
- | Foto
Molen Emma, Nieuwkuijk
Nieuwkuijk, Noord-Brabant
b
locatie
- plaats
-
Nieuwkuijk
- gemeente
- Heusden, Noord-Brabant
- streek
- De Langstraat
- kadastrale aanduiding
- Gemeente Vlijmen, sectie P, nr. 343
- geo positie
-
X: 140594, Y: 411157N: 51.68901, O: 5.17887
- biotoopwaarde
- 5 (goed)
- landschappelijke waarde
- Zeer groot
contact en bezoek
- bezoek/postadres
-
St. Jorisstraat 16
5253 BL Nieuwkuijk - molenaar
- Cees van Buul
- telefoon
- 073-5119092 / 073-5117604
-
info@emmamolen.nl
- website
- www.emmamolen.nl
- social media
- open voor publiek
- ja
- open op zaterdag
- ja
- open op zondag
- ja
- op afspraak
- nee
- openingstijden
€ Dinsdag t/m zondag 10.00 - 18.00 uur.
- toegangsprijzen
- winkelinformatie
Molenproducten
- meelverkoop
- ja
- museuminformatie
- gericht op scholen
- nee
- bijzonderheden
- fietsroute
- fietsroute in de buurt van Emma via fietsnetwerk.nl
constructie
- modeltype
- Ronde molen, stellingmolen
- krachtbron
- wind
- functie
- romp
- Ronde stenen molen
- kap
- Gedekt met dakleer
- inrichting
Eén koppel 17der kunststenen; sleepluiwerk; elektrisch luiwerk
- versieringen
Eenvoudige baard, donkergroen geverfd, wit afgebiesd met in grote letters de naam 'EMMA'.
- plaats bediening
- stellingmolen
- bediening kruiwerk
- buitenkruier
- plaats kruiwerk
- bovenkruier
- kruiwerk
- Engels. Kruilier.
- vlucht
- 24,60 m.
- vang
- Vlaamse vang; 4 scharnierende stukken. Vangbalk met haak; vangtrommel. Pal.
- overbrenging
Bovenwiel 85 kammen
Bovenschijfloop 38 staven, steek 11,1 cm.
Spoorwiel 75 kammen
Steenschijfloop 24 staven, steek 11,0 cm.
Overbrengingsverhouding 1 : 6,81- hoogte
- van de stelling: 7,30 m.
- wiekvorm
- Oud-Hollands
- wiekenkruis
-
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte Derckx 554 buiten 1987 1987 buiten aanw. 24,60 Derckx 555 binnen 1987 1987 binnen aanw. 24,60 Pannevis g.n. buiten ? buiten 1987 24,60 Prins van Oranje 34 binnen ? binnen 1987 24,60 - wiekverbeteringen
De molen is lange tijd voorzien geweest van het systeem Van Bussel. DIt is bij de grote restauratie van 1966/67 weer vervangen door Oud-Hollands.
- bovenas
-
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte Penn & Comp, F.J. 49 1853 aanw. 05,00
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
- monument
- 37876
- inventarisnummer
- NB105
eigendom
- eigenaar
- Gemeente Heusden
- eigendomsvorm
- Gemeente
geschiedenis
- toestand
- werkend
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Het malen van graan, thans op vrijwillige basis; café
- omwentelingen
- geschiedenis
-
De molen is in 1886 gebouwd voor rekening van Adrianus Rombouts, een in 1855 te Elshout geboren molenaar. Twee volgende generaties hebben later verder met deze molen gewerkt. In 1960 verkocht Anton Rombouts de molen aan de gemeente Vlijmen. Deze liet de molen in 1966-1967 restaureren.
Voor de toen wat vervallen molen betekende dit de redding, maar de molen verloor wel duidelijk de uitstraling van 'werkpaard': zo verving men de oude ijzeren stelling door een veel fraaier houten exemplaar en keerde het systeem Van Bussel niet terug. Dat laatste gold ook de hoge kap met de scherpe knik en het smalle achterkeuvelens.
De omslag naar 'luxe-paard' kreeg in latere jaren verder zijn beslag door het benutten van onderbouw en molenwerf voor horeca-doeleinden. De draaiende molen diende daarbij als publiekstrekker.
Tot 1987 was deze molen uitgerust met twee bijzondere geklonken roeden: de binnenroede van het fabrikaat De Prins van Oranje en de buitenroede een Pannevis. Beide fabrikaten, vooral het eerste, zijn zeldzaam gebleken. Helaas konden zij niet gehandhaafd blijven, maar worden wel als 'souvenir' los naast de molen bewaard.
In 2006 is het niet-originele kruirad weer vervangen door een kruilier in Brabantse stijl.
foto's
- foto's
-
draag zelf bij
- teksten
- tekstbijdragen over deze molen insturen | Wilt u specifiek iets kwijt over een roede, as of motor, klik dan daar op het rode envelopje ✉︎ behorende bij het betreffende object.
- foto's
- foto's insturen