Molen Emma, Nieuwkuijk

Nieuwkuijk, Noord-Brabant
b

korte karakteristiek

naam
Emma
modeltype
Ronde molen, stellingmolen
functie
korenmolen
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Het malen van graan, thans op vrijwillige basis; café

adres
St. Jorisstraat 16
5253 BL Nieuwkuijk
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
Ten Bruggencate-nr.
02622
oude dbnr.
B565
Meest recente aanpassing
| Foto
media-bestand
Molen 02622 Emma (Nieuwkuijk)

Bram Westerink (24-10-2024) 

locatie

plaats
Nieuwkuijk
gemeente
Heusden, Noord-Brabant
streek
De Langstraat
kadastrale aanduiding
Gemeente Vlijmen, sectie P, nr. 343
geo positie
X: 140594, Y: 411157
N: 51.68901, O: 5.17887
biotoopwaarde
5 (goed)
landschappelijke waarde
Zeer groot

contact en bezoek

bezoek/postadres
St. Jorisstraat 16
5253 BL Nieuwkuijk
molenaar
Cees van Buul
telefoon
073-5119092 / 073-5117604
social media
open voor publiek
ja
open op zaterdag
ja
open op zondag
ja
op afspraak
nee
openingstijden

€ Dinsdag t/m zondag 10.00 - 18.00 uur.

toegangsprijzen
winkelinformatie

Molenproducten

meelverkoop
ja
museuminformatie
gericht op scholen
nee
bijzonderheden
fietsroute
fietsroute in de buurt van Emma via fietsnetwerk.nl

constructie

modeltype
Ronde molen, stellingmolen
krachtbron
wind
functie
romp
Ronde stenen molen
kap
Gedekt met dakleer
inrichting

Eén koppel 17der kunststenen; sleepluiwerk; elektrisch luiwerk

versieringen

Eenvoudige baard, donkergroen geverfd, wit afgebiesd met in grote letters de naam 'EMMA'.

plaats bediening
stellingmolen
bediening kruiwerk
buitenkruier
plaats kruiwerk
bovenkruier
kruiwerk
Engels. Kruilier.
vlucht
24,60 m.
vang
Vlaamse vang; 4 scharnierende stukken. Vangbalk met haak; vangtrommel. Pal.
overbrenging

Bovenwiel 85 kammen
Bovenschijfloop 38 staven, steek 11,1 cm.
Spoorwiel 75 kammen
Steenschijfloop 24 staven, steek 11,0 cm.
Overbrengingsverhouding 1 : 6,81

hoogte
van de stelling: 7,30 m.
wiekvorm
Oud-Hollands
Kantel uw mobiel om de tabellen helemaal te zien
wiekenkruis
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte
Derckx ✉︎ 554 buiten 1987 1987 buiten aanw. 24,60
Derckx ✉︎ 555 binnen 1987 1987 binnen aanw. 24,60
media-bestand
Roede g.n., Pannevis
Pannevis
✉︎ g.n. buiten ? buiten 1987 24,60
media-bestand
Roede 34, Prins van Oranje
Prins van Oranje
✉︎ 34 binnen ? binnen 1987 24,60
wiekverbeteringen

De molen is lange tijd voorzien geweest van het systeem Van Bussel. DIt is bij de grote restauratie van 1966/67 weer vervangen door Oud-Hollands.

bovenas
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte
media-bestand
As 49, Penn & Comp, F.J.
Penn & Comp, F.J.
✉︎ 49 1853 aanw. 05,00
afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
werkend
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Het malen van graan, thans op vrijwillige basis; café

omwentelingen
geschiedenis

De molen is in 1886 gebouwd voor rekening van Adrianus Rombouts, een in 1855 te Elshout geboren molenaar. Twee volgende generaties hebben later verder met deze molen gewerkt. In 1960 verkocht Anton Rombouts de molen aan de gemeente Vlijmen. Deze liet de molen in 1966-1967 restaureren.

Voor de toen wat vervallen molen betekende dit de redding, maar de molen verloor wel duidelijk de uitstraling van 'werkpaard': zo verving men de oude ijzeren stelling door een veel fraaier houten exemplaar en keerde het systeem Van Bussel niet terug. Dat laatste gold ook de hoge kap met de scherpe knik en het smalle achterkeuvelens.
De omslag naar 'luxe-paard' kreeg in latere jaren verder zijn beslag door het benutten van onderbouw en molenwerf voor horeca-doeleinden. De draaiende molen diende daarbij als publiekstrekker.

Tot 1987 was deze molen uitgerust met twee bijzondere geklonken roeden: de binnenroede van het fabrikaat De Prins van Oranje en de buitenroede een Pannevis. Beide fabrikaten, vooral het eerste, zijn zeldzaam gebleken. Helaas konden zij niet gehandhaafd blijven, maar worden wel als 'souvenir' los naast de molen bewaard.
In 2006 is het niet-originele kruirad weer vervangen door een kruilier in Brabantse stijl.

 

foto's

foto's