- naam
- Annemie
- modeltype
- Ronde molen, beltmolen
- functie
- korenmolen
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- In herstel (zie 'Geschiedenis')
- bestemming
Vh. het malen van graan; thans buiten bedrijf.
- adres
-
Boschdijk 1006
5627 AE Eindhoven-Acht - Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate-nr.
- 02612
- oude dbnr.
- B492
- Meest recente aanpassing
- | Bedrijfsvaardigheid
Molen Annemie, Eindhoven-Acht
Eindhoven-Acht, Noord-Brabant
b
locatie
- plaats
-
Eindhoven-Acht
- gemeente
- Eindhoven, Noord-Brabant
- streek
- De Kempen
- kadastrale aanduiding
- Gemeente Woensel, sectie S, nr. 2797
- geo positie
-
X: 158376, Y: 387992N: 51.48097, O: 5.43580
- biotoopwaarde
- 3 (matig)
- landschappelijke waarde
- Groot, markant gelegen aan de drukke snelweg ten noorden van Eindhoven; wordt wél beperkt door bebouwing en beplantingen.
contact en bezoek
- bezoek/postadres
-
Boschdijk 1006
5627 AE Eindhoven-Acht - molenaar
- Mario Collombon
- telefoon
- 06-5145 1989 (eigenaar)
-
mariocollombon@hotmail.com
- social media
- open voor publiek
- nee
- gericht op scholen
- nee
- bijzonderheden
- fietsroute
- fietsroute in de buurt van Annemie via fietsnetwerk.nl
constructie
- modeltype
- Ronde molen, beltmolen
- krachtbron
- wind
- functie
- romp
- Ronde stenen molen
- kap
- Gedekt met dakleer
- inrichting
Het binnenwerk is tot en met het spoorwiel nog aanwezig.
- versieringen
Zeer eenvoudige baard, lichtgeel geverfd, op de koppen van voeghouten en steunder aangebracht, zonder opschrift.
Insnijding '5M 1852 4D' in de vulstukken rond de bovenas.
Kleine gevelsteen met de tekst:
"Gerestaureerd
27-4-1980
Kinderen Tielemans
Hendrikx".- plaats bediening
- beltmolen
- bediening kruiwerk
- buitenkruier
- plaats kruiwerk
- bovenkruier
- kruiwerk
- Engels; kruibok met haspel
- vlucht
- 26,10 / 26,20 m.
- vang
- Vlaamse vang; onbekend aantal stukken. Vangbalk met haak; vangtrommel.
- overbrenging
Bovenwiel 54 kammen
Bovenbonkelaar 29 kammen, steek 12,8 cm.
Spoorwiel 74 kammen
(Verdwenen) steenschijflopen 26 staven, steek 10,0 cm.
De overbrengingsverhouding was 1 : 5,30- hoogte
- van de belt: 3,30 m.
- wiekvorm
- Oud-Hollands
- wiekenkruis
-
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte Derckx 321 buiten 1979 1980 buiten 2024 26,20 Derckx 322 binnen 1979 1980 binnen 2024 26,10 Fransen g.n. binnen 1931 1931? binnen 1979 25,70 Fransen g.n. buiten 1924 1924? buiten 1966 26,00 Verhaeghe ? binnen? 1906 1906 binnen? 1931? 26,00 Pannevis g.n. binnen 1876 n.v.t. binnen n.v.t. ? Pannevis g.n. buiten 1876 n.v.t. buiten n.v.t. ? - wiekverbeteringen
Deze molen heeft nooit een wiekverbetering ondergaan.
- bovenas
-
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte onbekend ? 1852? aanw. 03,75
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
- monument
- 14637
- inventarisnummer
- NB025
eigendom
- eigenaar
- Cato Makelaars
- eigendomsvorm
- Bedrijf
geschiedenis
- toestand
- werkend
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- In herstel (zie 'Geschiedenis')
- bestemming
Vh. het malen van graan; thans buiten bedrijf.
- molenmaker
- Antonius van Himbergen, Eindhoven (1891)
- omwentelingen
- eigendomshistorie
Deze molen heeft sinds januari 2017 een nieuwe eigenaar, daarvoor was dat sinds 2008 Elvira Heijmans.
- geschiedenis
-
De molen werd in 1891 gebouwd door Antonius van Himbergen uit Woensel (Eindhoven) voor Wilh. Beerens. Van Himbergen maakte, zoals van hem bekend, gebruik van allerhande tweedehands materiaal. Meest in het oog lopend is de bovenas die, vermoedelijk met vulstukken en al, afkomstig is uit een grote Zuid-Hollandse poldermolen. Helaas bedekken die vulstukken ook enige essentiële gegevens.....
In 1903 verkocht Beerens de molen aan F. v.d. Linden. Die laatste deed ruim 40 jaar later, 1944, de molen over aan F.J. van Stekelenburg. Deze bleef niet lang eigenaar, want al 18 maanden later werd F.J.C. Tielemans te Eindhoven dat.
In 1957 werd de molen, kennelijk toen al buiten bedrijf en zonder perspectief als zodanig, ingericht voor permanente bewoning. De molenstenen werden, mét aandrijving, verwijderd, al bleef er veel los bewaard. In 1965 brak de buitenroede, enige tijd later werd deze verwijderd. Vervolgens stond de molen, met één roede, jarenlang stil met het gezicht naar Noord.
Van het gaandewerk werd de situatie als volgt: bovenwiel, bonkelaar, koningspil en spoorwiel bleven aanwezig en de stenen werden los op de berg opgesteld; beide steenschijflopen, volgens 'De Brabantse Molens' (1974) nog los in de molen bewaard, werden later niet meer aangetroffen.
In 1980 werd de molen uitwendig weer gecompleteerd: er werden nieuwe roeden gestoken. Gedraaid werd er daarna echter niet of nauwelijks.
Vanaf 1991 (toen er wat herstel was geweest en de molen een keer had gedraaid) stond de molen tot september 2000 altijd op het noorden. Nadat in het najaar van 2004 de oude ophekking was verwijderd, is in april/mei 2005 alles in orde gemaakt, zodat de molen weer kon draaien. Opnieuw kwam daar weinig van terecht.
In 2008 werd de molen verkocht aan een particuliere die de zaak inrichtte als 'bed-and-breakfast'. Enige molenaars wisten haar enthousiast te maken, om de molen weer te laten draaien. De molen was toen zelfs een paar keer met zeilen te zien!
Helaas legden de bestemming van de molen, de matige staat van staart en kruiwerk en het toegenomen groen op de molenberg (dat ook voor bewegingsbelemmering zorgde) dat draaien teveel beperkingen op: het bleef beperkt tot een enkele keer.
In de zomer van 2010 zette de eigenaresse, ondanks het succes van de bed-and-breakfast, de molen te koop. De verkoop vond uiteindelijk pas begin 2017 plaats.
De nieuwe eigenaar ging vrij snel over tot groot herstel: in oktober 2017 stond de molen er geheel staart- en spruitloos bij. Halverwege november was de nieuwe staart gemonteerd: beide spruiten, staartbalk en zwaarden (schoren), niet veel later volgden kruibok en -palen. De staart werd vervolgens groen geschilderd. Ook een nieuwe windpeluw en baansteen (= halssteen), de vorige was gebroken, waren nodig. De vele beplantingen op de molenberg werden verwijderd, zodat er geen sprake meer leek van bewegingsbelemmering. Ook inwendig was volop gewerkt: men heeft de pleisterlaag (vermoedelijk tijdelijk) van de muren verwijderd en alle balken van verflagen ontdaan.
Sinds april 2020 draait de molen weer geregeld (niet op vaste dagen of tijden). In juni 2022 werd gemeld dat de molenberg voorzien was van hekken en deels afgegraven, vermoedelijk vanwege werkzaamheden aan het metselwerk van de onderbouw.
Eind 2024 was de situatie duidelijk in het voordeel van de molen aan het veranderen: het gevlucht wordt geheel vervangen, kruiwerk nagezien, ramen en deuren vervangen, balkkoppen aangegoten, de kenmerkende loopschoren worden weer aangebracht, kruipalen vernieuwd en de molenberg hersteld. Ook zal de 2e beltdeur weer worden aangebracht.
aanvullingen
- toelichting naam
Vanaf 1980 wordt deze voorheen naamloze molen "Annemie" genoemd.
foto's
- foto's
-
draag zelf bij
- teksten
- tekstbijdragen over deze molen insturen | Wilt u specifiek iets kwijt over een roede, as of motor, klik dan daar op het rode envelopje ✉︎ behorende bij het betreffende object.
- foto's
- foto's insturen