- naam
- De Hoop
- modeltype
- Ronde molen, beltmolen
- functie
- korenmolen
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Het malen van graan, thans op vrijwillige basis
- adres
-
Ruiterspoor 8
4911 BB Den Hout - Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate-nr.
- 02593
- oude dbnr.
- B509
- Meest recente aanpassing
- | Roede(n)
Molen De Hoop, Den Hout
Den Hout, Noord-Brabant
b
locatie
- plaats
-
Den Hout
- gemeente
- Oosterhout, Noord-Brabant
- streek
- Baronie en Markiezaat
- kadastrale aanduiding
- Gemeente Oosterhout, sectie O, nr. 953
- geo positie
-
X: 115041, Y: 407633N: 51.65610, O: 4.80974
- biotoopwaarde
- 4 (aanvaardbaar)
- landschappelijke waarde
- Groot
contact en bezoek
- bezoek/postadres
-
Ruiterspoor 8
4911 BB Den Hout - molenaar
- Jelle van Daalen / Sven Verbeek
- telefoon
- social media
- open voor publiek
- ja
- open op zaterdag
- nee
- open op zondag
- nee
- op afspraak
- nee
- openingstijden
Tijdelijk NIET te bezichtigen (zie 'Geschiedenis')
- toegangsprijzen
- winkelinformatie
- meelverkoop
- nee
- museuminformatie
- gericht op scholen
- nee
- bijzonderheden
- fietsroute
- fietsroute in de buurt van De Hoop via fietsnetwerk.nl
constructie
- modeltype
- Ronde molen, beltmolen
- krachtbron
- wind
- functie
- romp
- Ronde stenen molen, heel licht getailleerd gemetseld
- kap
- Gedekt met dakleer
- inrichting
Eén koppel 17der en één koppel 16der kunststenen; regulateur; koekenbreker; sleepluiwerk
- versieringen
Zeer eenvoudige baard, donkergroen geverfd, wit afgebiesd, met de jaartallen '1836' en '1976'.
- plaats bediening
- beltmolen
- bediening kruiwerk
- buitenkruier
- plaats kruiwerk
- bovenkruier
- kruiwerk
- Engels; kruilier
- vlucht
- 22.80 / 23.00 m.
- vang
- Vlaamse vang; vangbalk met haak; vangstok; kneppel; pal
- overbrenging
Bovenwiel 72 kammen
Bovenschijfloop 31 staven, steek 11,3 cm.
Spoorwiel 75 kammen
Steenschijflopen 28 staven, steek 9,8 cm.
Overbrengingsverhouding 1 : 6,22
(N.B. een van de steenschijflopen is naar verluidt afkomstig uit een Zeeuwse molen en voor deze molen vermaakt).- hoogte
- van de belt: 3,20 m.
- wiekvorm
- Oud-Hollands
- wiekenkruis
-
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte Straathof 372 binnen 2023 2024 binnen aanw. 23,00 Straathof 371 buiten 2023 2024 buiten aanw. 23,00 Derckx 198 binnen 1976 1976 binnen 2023 22,80 Derckx 197 buiten 1976 1976 buiten 2023 23,00 Pot 2312 buiten 1914 1914? buiten 1976 22,96 Pot 1572 binnen 1889 1889? binnen 1976 22,65 - wiekverbeteringen
Zeer lang, minstens vanaf 1900, heeft deze molen op de binnenroede zelfzwichting gehad. In 1942 werd op beide roeden het systeem Van Bussel (met zeilen) aangebracht.
Bij de grote restauratie van 1976 is gekozen voor Oud-Hollands.
In 2023 is gekozen om de vroegere zelfzwichting op de binnenroede in ere te herstellen.- bovenas
-
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte Enthoven & Co, L.I. 603 1874 aanw. 05,10
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
- monument
- 31682
- inventarisnummer
- NB074
eigendom
- eigenaar
- Gemeente Oosterhout
- eigendomsvorm
- Gemeente
geschiedenis
- toestand
- werkend
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Het malen van graan, thans op vrijwillige basis
- omwentelingen
- eigendomshistorie
De gemeente Oosterhout is eigenaar sinds 1975; daarvoor was dat jarenlang de familie Kock-Braat.
- geschiedenis
-
De geschiedenis van deze molen begon, toen, zoals dat in archiefstukken staat genoteerd: Adriaan Quiryn Beljaars assessor (wethouder) der gemeente Hoge en Lage Zwaluwe vraagt aan Z.M. de Koning (dat was toen Willem I) vergunning om een korenmolen op te richten op Den Hout, schrijvende, dat die daar tot op heden ontbrak en er 1300 zielen zijn.
Daarop werd door de 3 molenaars uit Oosterhout gereageerd. Dat waren: 1. Willem Clephas op den Hogen Stenen Windkorenmolen; 2. Adriaan Mertens op den Standaardmolen; 3. Simon Janssens namens de gebroeders Katers molenaar op den Lagen Stenen Windkorenmolen.
Ze schreven aan Z.M. dat Den Hout wel geen molen had maar aan twee zijden tegen hun molens aansloot en er nooit een klacht was gehoord dat de beide stenen molens in Oosterhout indertijd voor exorbitant hoge prijzen waren aangekocht van het Domein in het vaste vertrouwen dat er nimmer zou worden toegestaan, dat er meer molens werden opgericht dat de supplianten met zware huishoudens waren belast en aan personele belasting alleen ƒ 300,-- moesten opbrengen, wat niet meer mogelijk zou zijn als een 4e molen hun inkomsten zou verminderen, dat een 4e molen het dubbele aantal ambtenaren zou vergen om te surveilleren, dat zij daarom verzochten het eerst genoemde request van de hand te wijzen.
Ook de bakkers van Den Hout protesteerden: Wij ondergetekenden, brood-bakkers op t gehucht den Hout, verklaren dat de 3 windmolens onder Oosterhout genoegzaam in staat zijn om het benodigde graan ook voor ons gehucht te malen, zijnde het ons nimmer gebleken, dat er gebrek aan het benodigde meel is geweest. Oosterhout 29 nov. 1835. De bakkers: J. Nuyten en Jean Baptist van der Hoofden.
Ondanks de tegenwerking van molenaars en bakkers kreeg A. K. Beljaars uit de Zwaluwe op 18 april 1836 vergunning om op Den Hout een windkorenmolen te bouwen.
De eerste pachter-molenaar, die zich hier op 5 mei 1836 vestigde was Gerardus Schonkeren, gehuwd met Henrica Beljaars. Hij werd als pachter opgevolgd door Jacobus Johannes Michiel, die met de dochter van Schonkeren was gehuwd. De Zwaluwse bakker Abraham Beljaars erfde de molen in 1866 en na hem Adrianus Beljaars. Jacobus Johannes Michiel verwierf de molen bij legaat in 1898 en verkocht deze in het zelfde jaar aan Adrianus Theodorus Kock.
In 1924 werd de molenwoning gesloopt, waarna een nieuwe werd gebouwd.
In de Tweede Wereldoorlog raakte deze molen zwaar beschadigd, maar er volgde herstel, waarbij ook het stroomlijnsysteem Van Bussel werd aangebracht. Na de oorlog werd een mechanische maalderij in gebruik genomen en kwam de molen tot stilstand, met uiteindelijk ernstig verval als gevolg.
Mevrouw A. Kock-Braat verkocht de molen in 1975 aan de gemeente, waarna restauratie volgde. Daarmee was deze molen draaivaardig, ruim tien jaar later kon de molen ook weer malen.
In de deels afgegraven molenbelt, waarin voorheen een pakhuis en timmerbedrijf waren ondergebracht, is momenteel een slijperij gevestigd. Van de twee inrijpoorten is de zuidelijke poort dichtgemetseld. De bogen boven de vensters en deuren in de gele bakstenen molenromp zijn opvallend wit geschilderd.
In 2013 is het nodige werk verricht, met name wat betreft de doorslag van de muren, niet alleen boven de grond, maar ook daaronder. Een deel van de molenberg werd daartoe afgegraven.
Dit was echter niet voldoende, want ook de kap was aan flink herstel toe, het metselwerk moest grondig worden herzien en het gaandewerk was ook aan een flinke revisie toe.
In juli 2015 werd het werk opgeleverd:
- metselwerk buitenkant, de stenen romp is op één plaats over de gehele lengte vernieuwd;
- bovenwiel nieuwe voering en ruimte tussen kruisarmen opgevuld;
- gangwerk, ook de koningspil, gecentreerd;
- maalstenen waterpas gelegd;
- lange schoor aangescherfd;
- kuip eraf en delen vervangen, houten klemband om kuip vervangen;
- inrijpoort voorzien van nieuw kleedhout;
- binnenkant molen muren met kalk verf behandeld (is nu weer wit. i.p.v. schimmelvlekken);
- loden kraag om de ramen aan de buitenzijde;
- roeden doorgeschoven;
- nieuwe ringleiding om de romp heen;
- kruipalen rechtgezet en/of vervangen;
- grote schilderbeurt, waarbij de oorspronkelijke kleuren zoveel mogelijk terug zijn gegeven.
Helaas bood deze grote beurt onvoldoende resultaat: het gaandewerk bleek, ondanks de diverse ingrepen, toch niet goed maalvaardig. De oorzaak bleek in het kruiwerk te zitten: het tweedehands Engels kruiwerk lag uit het lood en was ook niet centrisch.
Daar is op ingegrepen: in oktober 2018 werden nieuwe rollenwagens, asjes en bouten aangebracht, de kruivloer waterpas gelegd en kreeg ook een stalen plaat. Daarna is men verder gegaan met het opnieuw afstellen van het gangwerk. Dat ging een tijdje goed, maar anno 2021 bleek het malen wederom problematisch.
Begin 2023 werkte men aan een definitieve en tamelijk onorthodoxe oplossing: de molen kreeg nieuwe roeden waarbij ook de zelfzwichting op de binnenroede terug zou keren. De nog bruikbare afkomende roeden stelde men beschikbaar voor herstel elders. De buitenroede ging, na te zijn nagekeken (én ingekort!), naar de molen van Dirksland (ZH) waar deze ongetwijfeld nog de nodige jaren dienst kan doen. De binnenroede is inmiddels afgevoerd.
Op 8 februari 2024 stak men de nieuwe roeden; de zelfzwichting is zoveel mogelijk gekopieerd naar oude foto's en functioneert vooralsnog goed. De bediening ervan gaat via een zwichtring, de bovenas is dus niet doorboord. -
aanvullingen
- unieke eigenschap
Deze molen heeft geen penbalk, maar een op de overring aangebracht vulblok. Om de voor deze kap veel te lange tweedehands as passend te maken heeft men indertijd de pen vrijwel af moeten slijpen.
- literatuur
T. Meesters, P. Kruisenga. H. van Velzen: Korenmolen "De Hoop" te Den Hout in historisch en technisch perspectief bekeken. Uitgave Vereniging 'De Westbrabantse Molens'. Roosendaal 2002
foto's
- foto's
-
draag zelf bij
- teksten
- tekstbijdragen over deze molen insturen | Wilt u specifiek iets kwijt over een roede, as of motor, klik dan daar op het rode envelopje ✉︎ behorende bij het betreffende object.
- foto's
- foto's insturen