Molen Polder Gijbeland en Noordzijde Hofwegen, Gijbelandsemolen / Veltmolen, Bleskensgraaf

Bleskensgraaf, Zuid-Holland
v

korte karakteristiek

naam
Polder Gijbeland en Noordzijde Hofwegen, Gijbelandsemolen / Veltmolen
modeltype
Wipmolen
functie
poldermolen
bouwjaar
verdwenen
toestand
restant
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
Ten Bruggencate-nr.
02560 e
oude dbnr.
V62
Meest recente aanpassing
| Foto
media-bestand
Molen 02560 e Polder Gijbeland en Noordzijde Hofwegen, Gijbelandsemolen / Veltmolen (Bleskensgraaf)
Ansichtkaart, foto vd Ende, uitg.'t Centrum, coll.NSR

locatie

plaats
Bleskensgraaf
plaatsaanduiding
Aan de Gijbelandsedijk/Meulenbroek 4
gemeente
Molenlanden, Zuid-Holland
streek
Alblasserwaard
kadastrale aanduiding 1811-1832
Hofwegen A (1) 44 De Polder van Gijbeland, en Consorten
geo positie
X: 114275, Y: 431660
N: 51.87200, O: 4.79585

constructie

modeltype
Wipmolen
krachtbron
wind
functie
romp
vierkante ondertoren
inrichting

Voorheen scheprad

In 1913 is er een dieselmotor (Deutz, 40PK) geplaatst die het bestaande scheprad aandreef.

plaats bediening
plaats kruiwerk
middenkruier
kruiwerk
zetelkruier
vlucht
27,20 m
Kantel uw mobiel om de tabellen helemaal te zien
wiekenkruis
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte
Pot ✉︎ 1369 binnen 1883 1883? binnen 1926 27,00
afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
restant
bouwjaar
verdwenen
Op 11 augustus 1856 werd de molen getroffen door brand en was daardoor gedeeltelijk verwoest. De Waarborgmij. keerde Fl 519,75 als vergoeding uit. In 1926 is het bovenhuis van de molen verwijderd. In 1969 kwam er een nieuw gemaal.
geschiedenis

Molen van de polder Gijbeland en Noordzijde Hofwegen / Gijbelandsemolen / Veltmolen, groot 536 hectare



nog waarneembaar

Ondertoren verbouwd tot woonhuis

aanvullingen

unieke eigenschap

gelezen in een tijdschrif van het Waterschap 1914: 
Door de heer H. Paul, ir te den Haag,  was een ontwerp gemaakt voor een te plaatsen Dieselmotor. 
Het ontwerp voor een één-cylindrische liggende Dieselmotor met het vermogen van 40 effectieve paardenkrachten met 230 omwentelingen waardoor er 42 kubieke meter water per minuut uitgeslagen kon worden. Er werd besloten om een motor aan te schaffen van de motorenfabriek Deutz-Keulen filiaal Amsterdam. Op 2 oktober werd er proef gemalen, het verbruik kostte fl 0,25 per uur aan teerolie en ruwe olie. Het was voor de molenaar een eenvoudige klus om het te onderhouden.