- naam
- Achthovense Molen
- modeltype
- Wipmolen, grondzeiler
- functie
- poldermolen
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Bemalen van de polders Achthoven en Huis ter Does, thans op vrijwillige basis
- adres
-
Ruigekade 8
2351 SX Leiderdorp - Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate-nr.
- 02488
- oude dbnr.
- B1034
- Meest recente aanpassing
- | Foto
Molen Achthovense Molen, Leiderdorp
Leiderdorp, Zuid-Holland
b
locatie
- plaats
-
Leiderdorp
- gemeente
- Leiderdorp, Zuid-Holland
- kadastrale aanduiding
- Gemeente Leiderdorp, sectie C, nr. 1223
- geo positie
-
X: 98198, Y: 463315N: 52.15509, O: 4.55717
- biotoopwaarde
- 5 (goed)
- landschappelijke waarde
- Zeer groot
contact en bezoek
- bezoek/postadres
-
Ruigekade 8
2351 SX Leiderdorp - molenaar
- Jan Smit / Ryan van Nood
- telefoon
-
- social media
- open voor publiek
- ja
- open op zaterdag
- nee
- open op zondag
- nee
- op afspraak
- ja
- openingstijden
- toegangsprijzen
- winkelinformatie
- meelverkoop
- nee
- museuminformatie
- gericht op scholen
- nee
- bijzonderheden
Op afspraak en bijna elke zaterdag
- fietsroute
- fietsroute in de buurt van Achthovense Molen via fietsnetwerk.nl
constructie
- modeltype
- Wipmolen, grondzeiler
- krachtbron
- wind
- functie
- romp
- Ondertoren gedekt met riet, op veldmuren van 0,30 m.
- kap
- Bovenhuis donkergroen geverfd; kap gedekt met losanges
- inrichting
Stalen vijzel, Ø 1,50 m., a-centrisch buiten de molen.
Restanten van een woning in de molen.- plaats bediening
- grondzeiler
- plaats kruiwerk
- middenkruier
- kruiwerk
- Zetelkruiwerk; kruirad
- vlucht
- 22,60 / 22,70 m.
- vang
- Vlaamse vang; 4 scharnierende stukken; vangbalk met haak; vangstok.
- overbrenging
Bovenwiel 48 kammen
Bovenschijfloop 30 staven, steek 15,5 cm.
Onderwiel 33 kammen
1e tussenwiel 20 kammen, steek 11,0 cm.
2e tussenwiel 95 tanden
3e tussenwiel 23 tanden
4e tussenwiel 20 conische tanden
Vijzelwiel 89 conische tanden
Overbrengingsverhouding 1 : 2,45- hoogte
- wiekvorm
- Systeem Fauël op beide roeden
- wiekenkruis
-
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte Straathof 155 buiten 2000 2003 buiten aanw. 22,70 Straathof 172 binnen 2002 2003 binnen aanw. 22,60 Pot 1694 binnen 1893 1893 binnen 2003 22,70 Pot 1695 buiten 1893 1893 buiten 2003 22,70 - wiekverbeteringen
Omstreeks 1959 moet deze molen het 'spleetwiek-systeem' hebben gekregen: de wiekverbetering die een inbreuk vormde op het octrooi van Ir. Fauël en daarom beperkingen kreeg opgeleden. Rond 1969 was dit systeem alleen nog op de buitenroede aanwezig, later ook daar niet meer.
Uiteindelijk kreeg deze molen echte fokken, nu helemaal volgens Fauël en heeft die nog steeds.- bovenas
-
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte De Prins van Oranje 1352 1889 1959 aanw. 04,82
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
- monument
- 25704
- inventarisnummer
- ZH044
eigendom
- eigenaar
- Rijnlandse Molenstichting
- eigendomsvorm
- Stichting
geschiedenis
- toestand
- werkend
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Bemalen van de polders Achthoven en Huis ter Does, thans op vrijwillige basis
- molenmaker
- A.H. Goldberg, Hazerswoude (ontwerp); Hugo van der Wal, Leiderdorp (uitvoering; 1893)
- voorganger
- omwentelingen
- geschiedenis
-
Deze molen bemaalt de polder Achthoven, ca. 415 ha. groot met een opvoerhoogte van 1,30 m. Meest opvallend aan deze polder en zijn molen: in vroegere eeuwen was diverse malen sprake van grote schade dan wel algehele verwoesting door brand. Dit gebeurde in 1540, 1552 en 1625 en daar bleef het niet bij: de huidige molen is gebouwd nadat de voorganger, een wipmolen uit 1627, op 22 september 1893 door brand was verwoest. Op 8 februari 1894 werd de nieuwe molen opgeleverd.
In 1959 werd een breuk in de as geconstateerd; deze werd werd vervolgens vervangen door een exemplaar uit de eerder dat jaar gesloopte molen van de polder Scheemderzwaag (Gr.).
In 1964 maakte het ijzeren scheprad plaats voor een stalen vijzel die buiten de molen werd opgesteld. Op die manier kon men gebruik blijven maken van de schepradwaterloop. Naar keuze kon deze vijzel op de wind of door een dieselmotor worden aangedreven. Inmiddels is de dieselmotor niet meer aanwezig, omdat elders voor deze polder een gemaal is gebouwd.
In het najaar van 2002 vond een forse herstelbeurt plaats, met onder meer nieuwe roeden.
Een opmerkelijk aspect in de constructie: vrijwel alle hoofdbalken van het bovenhuis zijn, waarschijnlijk rond 1930, versterkt met staalprofielen.
aanvullingen
- toelichting naam
Deze molen wordt vernoemd naar de polder die hij kan bemalen.
- literatuur
Andries Veloo, 'Koos Groenendijk en de Achthovense molen', in: Molenwereld 132 (2009) 487 - 490
foto's
- foto's
-
draag zelf bij
- teksten
- tekstbijdragen over deze molen insturen | Wilt u specifiek iets kwijt over een roede, as of motor, klik dan daar op het rode envelopje ✉︎ behorende bij het betreffende object.
- foto's
- foto's insturen