Molen Mariamolen, Haps

Haps, Noord-Brabant
b

korte karakteristiek

naam
Mariamolen
modeltype
Kantige molen, beltmolen
functie
korenmolen
bouwjaar
herbouwd
1859
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Vh. het malen van graan, thans buiten bedrijf

adres
Cuijkseweg 19
5443 PA Haps
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
Ten Bruggencate-nr.
01967
oude dbnr.
B530
Meest recente aanpassing
| Foto
media-bestand
Molen 01967 Mariamolen (Haps)

Vincent Claessens (14-12-2024) 
De molen voor het eerst draaiend na de reconstructie van de toestand zoals deze in de jaren ‘50 en ‘60 bestond (dus met Van Busselneuzen en glimmende strepen op de hoeken.

locatie

plaats
Haps
gemeente
Land van Cuijk, Noord-Brabant
streek
Land van Cuijk
kadastrale aanduiding
Gemeente Cuijk, sectie K, nr. 2796
geo positie
X: 188282, Y: 412180
N: 51.69740, O: 5.86861
biotoopwaarde
3 (matig)
landschappelijke waarde
Groot

contact en bezoek

bezoek/postadres
Cuijkseweg 19
5443 PA Haps
molenaar
Robbert Verkerk / Sytske Verkerk-Verheijen / Don Werts
telefoon
06-83944367 of 0313-437062
website
social media
open voor publiek
ja
open op zaterdag
nee
open op zondag
nee
op afspraak
ja
openingstijden

Geen vaste openingstijden. 

toegangsprijzen
winkelinformatie
meelverkoop
nee
museuminformatie
gericht op scholen
nee
bijzonderheden
fietsroute
fietsroute in de buurt van Mariamolen via fietsnetwerk.nl

constructie

modeltype
Kantige molen, beltmolen
krachtbron
wind
kenmerken
functie
romp
Houten zeskant, gedekt met schaliën, op hoge gemetselde zeskante voet
kap
Gedekt met schaliën
inrichting

Twee koppel 17der kunststenen; sleepluiwerk

versieringen

Eenvoudige baard, wit geverfd, rood afgebiesd, met de opschriften 'Maria molen' en daaronder in kleine cijfers '18' '02'

Eenvoudige achterbaard, wit met brede rode rand en in zwarte letters het opschrift MARIA MOLEN.

Op de houten as is het jaartal 186_ aangebracht.

plaats bediening
beltmolen
bediening kruiwerk
buitenkruier
plaats kruiwerk
bovenkruier
kruiwerk
Engels. Kruilier.
vlucht
24,50 m.
vang
Vlaamse vang; 4 scharnierende stukken. Vangbalk met haak; vangtrommel. Pal.
overbrenging

Bovenwiel 70 kammen
Bovenschijfloop 43 staven, steek 11,0 cm.
Spoorwiel 86 kammen
Steenschijflopen 26 staven, steek 8,9 cm.
Overbrengingsverhouding 1 : 5,38

hoogte
van de belt: 3,55 m.
wiekvorm
Oud-Hollands
Kantel uw mobiel om de tabellen helemaal te zien
wiekenkruis
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte
Beijk ✉︎ 127 binnen 2024 2024 binnen aanw. 24,50
Beijk ✉︎ 128 buiten 2024 2024 buiten aanw. 24,60
Beijk ✉︎ 15 buiten 2019 2019 buiten 2024 24,50
Beijk ✉︎ 14 binnen 2019 2019 binnen 2024 24,50
Derckx ✉︎ 73 buiten 1972 1972 buiten 2019 24,50
Derckx ✉︎ 74 binnen 1972 1972 binnen 2019 24,50
Fransen ✉︎ g.n. binnen 1903 1903? binnen 1972? 25,20
wiekverbeteringen

In 1942 kreeg deze molen op beide roeden het systeem Van Bussel. Na enige jaren werden die voorzien van neusremkleppen. Bij het vervangen van de roeden in 1972 is alles weer gewijzigd in Oud-Hollands.
Begin 2023 zijn er duidelijke plannen om het Van Busselsysteem mét de neusremkleppen in ere te herstellen.

bovenas
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte
Formaco ✉︎ g.n. 2019 2019 aanw. 04,85
onbekend ✉︎ ? ? 2019 04,85
afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
werkend
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Vh. het malen van graan, thans buiten bedrijf

omwentelingen
eigendomshistorie

De gemeente Land van Cuijk is eigenaar sinds 1-01-2022, daarvoor was dat de per die datum opgeheven gemeente Cuijk.

geschiedenis

In 1794 werd door de familie Manders een standerdmolen gebouwd aan de weg naar Cuijk. Waarschijnlijk is deze door brand verloren gegaan, want reeds in 1802 verscheen aan de overkant van de weg schuin tegenover de locatie van de standerdmolen de nu nog bestaande Mariamolen.
Bij de bouw werd destijds gekozen voor het type grondzeiler en er werd geen gebruik gemaakt van onderdelen van de oude standerdmolen (vandaar dat men aanneemt dat deze laatste is afgebrand). Wél was de molen bij de bouw opvallend simpel en op een standerdmolen gelijkend ingericht: één koppel stenen, rechtstreeks vanaf het bovenwiel aangedreven.

In 1859 is de molen verhoogd tot beltmolen. Sommigen stellen dat de molen door de bouw van omringende huizen (zoals het molenaarshuis, dat nu nog schuin tegenover de molen staat) te weinig wind kreeg. Anderen beweren dat deze molen niet verhoogd werd voor meer wind, maar om meer mogelijkheden te verkrijgen. Bij die gelegen is de molen namelijk omgebouwd tot een meer gebruikelijke korenmolen met een spoorwiel en drie, in plaats van één koppel stenen. Ook het luiwerk moet uit dat jaar dateren.

Inwendig verbergt deze molen een buitengewoon interessante constructie: het zeskant is in oorsprong zuiver Brabants, de hier aanwezige veldkruisen zijn later aangebracht. De enige vergelijkbare bestaande molen is die van Gassel, een achtkanter.

Met nog enkele wisselingen van eigenaar is de Mariamolen de jaren doorgekomen. In de Tweede Wereldoorlog fungeerde de molen nog als schuilplaats voor de lokale bevolking.
Uiteindelijk kwam hij in handen van het bekende molenaarsgeslacht Wagemans. Karel Wagemans, de laatste uit dit geslacht, deed de molen over aan zijn neef Piet Peters. Deze verkocht de molen in 1969 aan de gemeente Haps, maar bleef er wel molenaar. Steeds vaker geassisteerd door vrijwillige molenaars bleef hij hier tot 1998. 

Intussen, 1972, had de molen een fikse opknapbeurt gekregen. Zo werden beide roeden vervangen. Het van Busselsysteem keerde hierna evenwel niet terug: de nieuwe roeden werden weer Oud-Hollands opgehekt. Vóór de restauratie was de askop rood met wit, het verbusselde wiekenkruis geheel grijs en de staart licht grijsgroen van kleur.

Vervolgens is jaren probleemloos met de molen gedraaid en ook gemalen. Pas in 2019 waren er weer serieuze zaken aan de orde: zo bleken beide roeden, inmiddels zo'n 47 jaar oud, behoorlijk aan het roesten. Minstens zo ernstig was de toestand van de askop: die vertoonde scheuren. Men besloot het gehele wiekenkruis te vernieuwen. Voor het vervaardigen van de nieuwe askop maakte constructiebedrijf Formaco gebruik van 3D-technieken. Zo kon men van de bestaande askop een zeer nauwkeurig gietmodel maken. De askop is vervolgens vervaardigd in een ijzergieterij in Turkije en daarna door Formaco verder voor gebruik geschik gemaakt.
Al met al waren de kosten van deze toch ingrijpende herstelbeurt niet eens bijzonder hoog: € 77.000,--.

Het verhaal van de Maria is hiermee bepaald nog niet af: al jaren wilde men het Van Busselsysteem met de remkleppen terug; datzelfde gold de bedekking van de zeskante romp, die vroeger anders was. UIteindelijk kon men dit realiseren door de compensatie die men kreeg voor de aanleg van een industrieterrein. Overigens bevindt zich dit op behoorlijke afstand van de molen; van bomen dichterbij heeft men meer last maar daar gaat ook iets aan worden gedaan. 
Uiteindelijk bleek het het beste om nieuwe roeden te maken. De afkomende, nog jonge, roeden zijn naar de Hermans Mühle in Kamp Lintfort (Duitsland) gegaan. 
Het zeskant is thans op bijzondere wijze gedekt: de drie zuidwestelijke velden hebben horizontale beplanking en de drie noordoostelijke velden een verticale beplanking met gebogen ijzeren stukken over de hoeken, die ongeschilderd zijn in het midden waardoor er lichte randen zichtbaar zijn. Deze platen zijn nodig, want de zeskantstijlen waren hier en daar enigszins ingerot en zijn dan ook met epoxy behandeld.
Nadat in de zomer van 2024 beide roeden waren gestreken, ging ook de bovenas eruit, om door de molenmaker te worden nagekeken. Eind november, nadat de as weer was gestoken, gingen de nieuwe roeden erin en in december kon worden proefgedraaid. Het Van Busselsysteem én de remkleppen blijken zeer goed te voldoen. 

 

aanvullingen

toelichting naam

De molen is niet vernoemd naar de Heilige Maria, maar naar een familielid van één van de laatste vakmolenaars. Lange tijd was deze molen naamloos.

unieke eigenschap

Dit is, tezamen met Gassel, de enig overgebleven kantige molen van Brabantse constructie.
Deze molen is bovendien één van de acht zeskanten van Nederland.

trivia

De molen was, zoals ook bij 'Geschiedenis' te lezen is, lange tijd uitgerust met stroomlijnwieken, systeem Van Bussel. Eind jaren ’40 begonnen molenmakers in het zuiden van het land met het toepassen van remkleppen in die stroomlijn. In 1950 bezocht Jan Verhagen, toen molenaar in Borkel en Schaft, de Mariamolen om de werking van de remkleppen eens te bekijken. Verhagen kwam bij de molen, die zonder zeilen bij een flinke wind goed doorliep. Karel Wagemans vroeg toen aan Verhagen: “Wil ik hem nu eens rond in de top leggen?” “Doe dat toch niet,” antwoordde Verhagen, “want alles loopt kapot.” “Dat zal ik je eens laten zien”, zei Wagemans. De molen maalde met volle zeilen, er gebeurde... niets. De remkleppen hielden de molen mooi in toom. Wagemans vond de remkleppen een minstens zo grote verbetering als de Busselneuzen zelf.

foto's

foto's