- naam
- (Naamloos)
- modeltype
- Ronde molen, grondzeiler
- functie
- korenmolen
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Tijdelijk niet draaivaardig (zie 'Geschiedenis')
- bestemming
Het malen van graan, thans op vrijwillige basis
- adres
-
Molendijk 72
4696 BM Stavenisse - Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate-nr.
- 01875
- oude dbnr.
- B919
- Meest recente aanpassing
- | Geschiedenis
Molen (Naamloos), Stavenisse
Stavenisse, Zeeland
b
locatie
- plaats
-
Stavenisse
- gemeente
- Tholen, Zeeland
- streek
- Tholen
- kadastrale aanduiding
- Gemeente Stavenisse, sectie F, nr. 799
- geo positie
-
X: 59651, Y: 400999N: 51.58980, O: 4.01125(coördinaten zijn bij benadering)
- biotoopwaarde
- 4 (aanvaardbaar)
- landschappelijke waarde
- Zeer groot
contact en bezoek
- bezoek/postadres
-
Molendijk 72
4696 BM Stavenisse - molenaar
- Joost Potappel
- telefoon
- 06-24245634
-
- social media
- open voor publiek
- ja
- open op zaterdag
- nee
- open op zondag
- nee
- op afspraak
- nee
- openingstijden
Momenteel niet bekend
- toegangsprijzen
- winkelinformatie
- meelverkoop
- nee
- museuminformatie
- gericht op scholen
- nee
- bijzonderheden
- fietsroute
- fietsroute in de buurt van (Naamloos) via fietsnetwerk.nl
constructie
- modeltype
- Ronde molen, grondzeiler
- krachtbron
- wind
- functie
- romp
- Ronde stenen molen, geheel gewit
- kap
- Gedekt met dakleer
- inrichting
Eén koppel 17der blauwe en één koppel 16der kunststenen; buil; regulateur; mengketel (met elevator); sleepluiwerk; hamermolen (met 10 pk elektromotor, buiten gebruik); op de luizolder een 24 pk elektromotor (voor het spoorwiel).
- versieringen
Eenvoudige baard met het opschrift '1801'.
Boven de ZO-deur van de molen een gevelsteen met de tekst
DEEZE MOLEN IS GESTIGT
VOOR HUYBERT VAN ROSSEM
EN IACOMYNA EERLAND
EGTE LIEDEN,
WAAR VAN DEN EERSTEN
STEEN IS GELEGD
DEN J3 MAART J80J- plaats bediening
- grondzeiler
- bediening kruiwerk
- buitenkruier
- plaats kruiwerk
- bovenkruier
- kruiwerk
- Rollenkruiwerk; 36 ijzeren rollen. Kruilier met rondgaande ketting.
- vlucht
- 21,50 m.
- vang
- Vlaamse vang; 4 vaste stukken. Vangbalk met haak; vangstok.
- overbrenging
Bovenwiel 62 kammen
Bovenschijfloop 29 staven, steek 11,3 cm.
Spoorwiel 69 kammen
Steenschijflopen resp. 22 en 23 staven, steek 9,8 cm.
Overbrengingsverhouding resp. 1 : 6,41 en 1 : 6,71- hoogte
- wiekvorm
- Systeem Van Bussel met neusremkleppen op beide roeden
- wiekenkruis
-
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte Derckx 472 buiten 1984 1984 buiten aanw. 21,50 Derckx 473 binnen 1984 1984 binnen aanw. 21,50 Pot 1583 buiten 1889 1942> buiten 1984 21,05(?) Pot ? binnen ? binnen 1984 21,50 - wiekverbeteringen
Sinds 1945 heeft deze molen op beide roeden het systeem Van Bussel; sinds 1951 tevens met remkleppen.
- bovenas
-
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte Penn & Comp, F.J. 99 1857 1928> aanw. 04,81
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
- monument
- 35402
- inventarisnummer
- ZL013
eigendom
- eigenaar
- Gemeente Tholen
- eigendomsvorm
- Gemeente
geschiedenis
- toestand
- werkend
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Tijdelijk niet draaivaardig (zie 'Geschiedenis')
- bestemming
Het malen van graan, thans op vrijwillige basis
- voorganger
- omwentelingen
- eigendomshistorie
De gemeente Tholen is eigenaar sinds 1976, daarvoor was dat de N.V. Scaldia; daarvoor tot 1964 de familie Van der Slikke.
- geschiedenis
-
Voorganger van deze molen was een standerdmolen; deze werd, met nog veel meer molens in Zeeland en ook daarbuiten, slachtoffer van de beruchte orkaan van 9 november 1800.
Op 13 maart 1801 werd de eerste steen voor de huidige molen gelegd. De molen van Stavenisse is gebouwd voor Huybert van Rossem. De bouwheer van de stenen korenmolen verkocht deze in 1828 aan H. Roozemond. In 1857 deed deze de molen aan zijn zoons over met het recht van vruchtgebruik. Zijn naam staat ingehakt in een draagbalk van de eerste zolder. In 1888 werd de molen verkocht aan J. Dijkman, vervolgens in 1895 aan A. Hoek. In 1906 werd J.L. Meyer eigenaar.
In 1918 kocht J.W. v.d. Slikke de molen en vanaf 1948 exploiteerde hij samen met zijn zoon (die in 1963 in de molen zou verongelukken) de firma W. v.d. Slikke & Zn.
Van der Slikke bewees tijdens de watersnoodramp van 1953 in het toen zwaargetroffen Stavenisse nog onschatbare diensten door, als een van de weinige autobezitters daar, met zijn bestelwagen tientallen mensen te redden.
Tot 1964 waren beide koppel stenen in gebruik voor boeren- en bakkersgemaal. Nadat dit afgelopen was verwierf de Rotterdamse Transport Mij. Scaldia de molen. Dit bedrijf vroeg vergunning aan om de molen in te mogen richten als vakantieverblijf. Nadat die vergunning inderdaad was verleend, gebeurde er opvallend genoeg daarna vrijwel niets: alleen de mengketel op de begane grond verdween, maar er volgde geen verbouwing en zo bleef het binnenwerk dus compleet. Wat volgde was ongeveer 20 jaar stilstand en licht verval.
De verbouwingsplannen bleven uiteindelijk achterwege, de molen werd verkocht aan de gemeente en in de jaren 1983/84 volgde een restauratie die recht deed aan deze molen als maalwerktuig. Daarna werd er weer gedraaid.
In de zomer van 2004 volgde een fikse opknapbeurt. De roeden opnieuw opgehekt, kuip en rolvloer grotendeels vernieuwd en de draaivaardigheid werd sterk verbeterd: bovenas en -wiel rechtgezet en de vanouds slecht werkende vang gereviseerd. In november 2006 werden korte spruit, staartbalk en een korte schoor vervangen.
In 2009 en 2010 volgde weer een grote onderhoudsbeurt: roeden doorgehaald, kapbedekking vernieuwd, voorkeuvelens gedeeltelijk vernieuwd, gedeeltelijk nieuwe kruisarmen in het bovenwiel, vang opnieuw nagezien (inclusief twee nieuwe vangstukken), Busselneuzen gedeeltelijk vernieuwd en onderhoud aan het binnenwerk, kruilier en een schilderbeurt.
In juli 2011 werd begonnen met het metselwerk. Hierdoor moest de molen enige tijd stilstaan. Het werk werd in december van dat jaar opgeleverd: zo'n 8000 stenen zijn vervangen en de romp is voor ongeveer de helft opnieuw gevoegd.
In het voorjaar van 2023 viel het besluit, deze molen (en daarnaast nog enkele andere op Tholen) stil te zetten totdat meer duidelijkheid was over de betrouwbaarheid van de roeden.
Nog een paar technische details:
Pas relatief laat, 1962, werd deze molen voor het eerst in zijn bestaan gewit: tot dan toe was de stenen romp alleen gepleisterd. Verder valt het galghout op de staart sterk op; dit is in deze regio ongebruikelijk.
De bovenas uit 1857, waarop de namen van de polderschout, fabriek, waardsman en twee heemraden zijn meegegoten, heeft twee molens van de polder Giessen-Oude Bovenkerk, een wipmolen en zijn opvolger, een stenen grondzeiler, gediend. Die laatste werd in 1928 onttakeld. De as moet dus in of na 1928 in Stavenisse zijn gestoken.
aanvullingen
- toelichting naam
Deze molen heeft, voor zover bekend, nooit een naam gehad. Vrijwel alle plaatsen op Tholen hadden (of hebben) twee molens, Stavenisse had er altijd maar één. Een naam was daarom niet echt nodig.
foto's
- foto's
-
draag zelf bij
- teksten
- tekstbijdragen over deze molen insturen | Wilt u specifiek iets kwijt over een roede, as of motor, klik dan daar op het rode envelopje ✉︎ behorende bij het betreffende object.
- foto's
- foto's insturen