Molen Mölle van Bats, Veessen

Veessen, Gelderland
b

korte karakteristiek

naam
Mölle van Bats
modeltype
Kantige molen, stellingmolen
functie
korenmolen
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Het malen van graan, thans op vrijwillige basis

adres
IJseldijk 24
8194 LE Veessen
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
Ten Bruggencate-nr.
01828
oude dbnr.
B281
Meest recente aanpassing
| Streek
media-bestand
Molen 01828 Mölle van Bats (Veessen)
Matthieu Hoogduin (17-4-2017)

locatie

plaats
Veessen
gemeente
Heerde, Gelderland
streek
IJsselvallei
kadastrale aanduiding
Gemeente Veessen, sectie C, nr. 2036
geo positie
X: 202934, Y: 487730
N: 52.37535, O: 6.09113
biotoopwaarde
4 (aanvaardbaar)
landschappelijke waarde
Zeer groot

contact en bezoek

bezoek/postadres
IJseldijk 24
8194 LE Veessen
molenaar
Gerrit Kouwenhoven / Robin van Katwijk
telefoon
0578-631778
website
social media
open voor publiek
ja
open op zaterdag
ja
open op zondag
nee
op afspraak
nee
openingstijden

Zaterdag 10.00 - 17.00 uur.

toegangsprijzen
winkelinformatie

In de Stoom is een winkeltje met artikelen voor huisinrichting www.flod.nl

meelverkoop
nee
museuminformatie
gericht op scholen
nee
bijzonderheden
fietsroute
fietsroute in de buurt van Mölle van Bats via fietsnetwerk.nl

constructie

modeltype
Kantige molen, stellingmolen
krachtbron
wind
kenmerken
functie
romp
Houten achtkant, gedekt met riet, op houten onderbouw, gedekt met gepotdekselde planken
kap
Gedekt met riet
inrichting

Eén koppel 17der blauwe en één koppel 17der kunststenen; kammenluiwerk

versieringen

Eenvoudige baard, donkergroen geverfd, met in wit de opschriften 'Ao 1777' en daaronder 'Mölle van Bats'

plaats bediening
stellingmolen
bediening kruiwerk
buitenkruier
plaats kruiwerk
bovenkruier
kruiwerk
Neutenkruiwerk; kruirad.
vlucht
20,50 m.
vang
Vlaamse vang; 6 vaste stukken. Vangbalk met haak; vangstok. Pal.
overbrenging

Bovenwiel 43 kammen
Bovenbonkelaar 24 kammen, steek 12,0 cm.
Spoorwiel 70 kammen
Steenschijflopen 21 staven, steek 8,3 cm.
Overbrengingsverhouding 1 : 5,97

hoogte
van de stelling: 5,40 m.
wiekvorm
Oud-Hollands
Kantel uw mobiel om de tabellen helemaal te zien
wiekenkruis
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte
Brunia ✉︎ 65 buiten 1973 1974 buiten aanw. 20,50
Brunia ✉︎ 66 binnen 1973 1974 binnen aanw. 20,50
Pot ✉︎ 2299 binnen 1913 1913? binnen 1974 21,10
Pot ✉︎ 2300 buiten 1913 1913? buiten 1970 21,10
wiekverbeteringen

Deze molen heeft voorzover bekend nooit een wiekverbetering ondergaan.

bovenas
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte
onbekend ✉︎ ? ? aanw. 04,35
afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
werkend
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Het malen van graan, thans op vrijwillige basis

omwentelingen
geschiedenis

Op 26 juli 1777 kreeg Johannes Knippenberg, waarschijnlijk wonend in Olst, toestemming om in Veessen een molen te bouwen. Tot die tijd zaten de Veessenaren en Vorchtenaren zonder molen, de dichtstbijzijnde molens stonden in Wijhe en Heerde.
Knippenberg bouwde de molen in 1779 en verkocht deze alweer op 1 januari 1780 aan Alexander Nienhuis. Diens zoon Jan erfde de molen. Jan Nienhuis overleed kinderloos in 1866 en uit zijn nalatenschap kocht Jan Langevoord de molen, waar zijn vader Lubbertus al vanaf 1850 pachter was.

In de nacht van 28 op 29 december 1914 liep de molen behoorlijke stormschade op. Aan te nemen is dat de vrijwel nieuwe Potroeden (deze moeten eerder datzelfde jaar gestoken zijn) dit hebben overleefd. 

Naast deze windmolen is in 1888 een stoomgedreven malerij gebouwd met twee koppel stenen, vanouds “De Stoom” genaamd, en thans “De Stoom van Jan” naar Jan Langevoord, de laatste in 1996 overleden beroepsmolenaar. In deze malerij kon worden gemalen als de wind het liet afweten. De eerste steenleggers waren de reeds genoemde Lubbertus Langevoord en zijn echtgenote Hermina Westerhoff, grootouders van de laatste beroepsmolenaars, de broers Lubbertus 'Bats' (naar wie de molen is genoemd) en Jan (naar wie de Stoom is genoemd).

In 1908 is de stoomaandrijving vervangen door een gasmotor, gevoed door een houtgasgenerator. Deze motor is tijdens de Tweede Wereldoorlog verdwenen, dus na 1945 heeft De Stoom niet meer gedraaid, beter gezegd: kón niet meer draaien.
In het najaar van 2000 zette de molenstichting, met de aankoop van een antieke dieselmotor, een grote stap richting herstel. Na restauratie van het drijfwerk en installatie van een nieuw koppel stenen kon op 10 december 2005 weer worden gemalen met De Stoom.

 

aanvullingen

toelichting naam

De molen is vernoemd naar molenaar Lubbertus 'Bats' Langevoord, die deze molen lang in eigendom had.

foto's

foto's