- naam
- Mölle van Bats
- modeltype
- Kantige molen, stellingmolen
- functie
- korenmolen
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Het malen van graan, thans op vrijwillige basis
- adres
-
IJseldijk 24
8194 LE Veessen - Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate-nr.
- 01828
- oude dbnr.
- B281
- Meest recente aanpassing
- | Streek
Molen Mölle van Bats, Veessen
Veessen, Gelderland
b
locatie
- plaats
-
Veessen
- gemeente
- Heerde, Gelderland
- streek
- IJsselvallei
- kadastrale aanduiding
- Gemeente Veessen, sectie C, nr. 2036
- geo positie
-
X: 202934, Y: 487730N: 52.37535, O: 6.09113
- biotoopwaarde
- 4 (aanvaardbaar)
- landschappelijke waarde
- Zeer groot
contact en bezoek
- bezoek/postadres
-
IJseldijk 24
8194 LE Veessen - molenaar
- Gerrit Kouwenhoven / Robin van Katwijk
- telefoon
- 0578-631778
-
gerritkouwenhoven@upcmail.nl
- social media
- open voor publiek
- ja
- open op zaterdag
- ja
- open op zondag
- nee
- op afspraak
- nee
- openingstijden
Zaterdag 10.00 - 17.00 uur.
- toegangsprijzen
- winkelinformatie
In de Stoom is een winkeltje met artikelen voor huisinrichting www.flod.nl
- meelverkoop
- nee
- museuminformatie
- gericht op scholen
- nee
- bijzonderheden
- fietsroute
- fietsroute in de buurt van Mölle van Bats via fietsnetwerk.nl
constructie
- modeltype
- Kantige molen, stellingmolen
- krachtbron
- wind
- kenmerken
- functie
- romp
- Houten achtkant, gedekt met riet, op houten onderbouw, gedekt met gepotdekselde planken
- kap
- Gedekt met riet
- inrichting
Eén koppel 17der blauwe en één koppel 17der kunststenen; kammenluiwerk
- versieringen
Eenvoudige baard, donkergroen geverfd, met in wit de opschriften 'Ao 1777' en daaronder 'Mölle van Bats'
- plaats bediening
- stellingmolen
- bediening kruiwerk
- buitenkruier
- plaats kruiwerk
- bovenkruier
- kruiwerk
- Neutenkruiwerk; kruirad.
- vlucht
- 20,50 m.
- vang
- Vlaamse vang; 6 vaste stukken. Vangbalk met haak; vangstok. Pal.
- overbrenging
Bovenwiel 43 kammen
Bovenbonkelaar 24 kammen, steek 12,0 cm.
Spoorwiel 70 kammen
Steenschijflopen 21 staven, steek 8,3 cm.
Overbrengingsverhouding 1 : 5,97- hoogte
- van de stelling: 5,40 m.
- wiekvorm
- Oud-Hollands
- wiekenkruis
-
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte Brunia 65 buiten 1973 1974 buiten aanw. 20,50 Brunia 66 binnen 1973 1974 binnen aanw. 20,50 Pot 2299 binnen 1913 1913? binnen 1974 21,10 Pot 2300 buiten 1913 1913? buiten 1970 21,10 - wiekverbeteringen
Deze molen heeft voorzover bekend nooit een wiekverbetering ondergaan.
- bovenas
-
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte onbekend ? ? aanw. 04,35
- motor(en)
-
fabrikant motornr type motor brandstof vermogen bouwjaar jaar geplaatst jaar verdwenen Beijers Motorfabrik 2607 35 olie 35 / 325 1939 2000
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
- externe verwijzingen
- externe linkIn De Stoom
- monument
- 21154
- inventarisnummer
- GL079
eigendom
- eigenaar
- Stichting Molenbezit Gemeente Heerde
- eigendomsvorm
- Stichting
geschiedenis
- toestand
- werkend
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Het malen van graan, thans op vrijwillige basis
- omwentelingen
- geschiedenis
-
Op 26 juli 1777 kreeg Johannes Knippenberg, waarschijnlijk wonend in Olst, toestemming om in Veessen een molen te bouwen. Tot die tijd zaten de Veessenaren en Vorchtenaren zonder molen, de dichtstbijzijnde molens stonden in Wijhe en Heerde.
Knippenberg bouwde de molen in 1779 en verkocht deze alweer op 1 januari 1780 aan Alexander Nienhuis. Diens zoon Jan erfde de molen. Jan Nienhuis overleed kinderloos in 1866 en uit zijn nalatenschap kocht Jan Langevoord de molen, waar zijn vader Lubbertus al vanaf 1850 pachter was.
In de nacht van 28 op 29 december 1914 liep de molen behoorlijke stormschade op. Aan te nemen is dat de vrijwel nieuwe Potroeden (deze moeten eerder datzelfde jaar gestoken zijn) dit hebben overleefd.
Naast deze windmolen is in 1888 een stoomgedreven malerij gebouwd met twee koppel stenen, vanouds “De Stoom” genaamd, en thans “De Stoom van Jan” naar Jan Langevoord, de laatste in 1996 overleden beroepsmolenaar. In deze malerij kon worden gemalen als de wind het liet afweten. De eerste steenleggers waren de reeds genoemde Lubbertus Langevoord en zijn echtgenote Hermina Westerhoff, grootouders van de laatste beroepsmolenaars, de broers Lubbertus 'Bats' (naar wie de molen is genoemd) en Jan (naar wie de Stoom is genoemd).
In 1908 is de stoomaandrijving vervangen door een gasmotor, gevoed door een houtgasgenerator. Deze motor is tijdens de Tweede Wereldoorlog verdwenen, dus na 1945 heeft De Stoom niet meer gedraaid, beter gezegd: kón niet meer draaien.
In het najaar van 2000 zette de molenstichting, met de aankoop van een antieke dieselmotor, een grote stap richting herstel. Na restauratie van het drijfwerk en installatie van een nieuw koppel stenen kon op 10 december 2005 weer worden gemalen met De Stoom.
aanvullingen
- toelichting naam
De molen is vernoemd naar molenaar Lubbertus 'Bats' Langevoord, die deze molen lang in eigendom had.
foto's
- foto's
-
draag zelf bij
- teksten
- tekstbijdragen over deze molen insturen | Wilt u specifiek iets kwijt over een roede, as of motor, klik dan daar op het rode envelopje ✉︎ behorende bij het betreffende object.
- foto's
- foto's insturen