- naam
- Voorhofpolder
- modeltype
- Wipmolen
- functie
- poldermolen
- bouwjaar
- verdwenen
- toestand
- verdwenen
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate-nr.
- 01791
- oude dbnr.
- V2516
- Meest recente aanpassing
- | Algehele revisie gegevens
Molen Voorhofpolder, Warmond
Warmond, Zuid-Holland
v
locatie
- plaats
-
Warmond
- gemeente
- Teylingen, Zuid-Holland
- streek
- Rijnland
- kadastrale aanduiding 1811-1832
- Oegstgeest A (3) 197 De Voorhof Polder
- geo positie
-
X: 93472, Y: 467865N: 52.19547, O: 4.48729
constructie
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
geschiedenis
- toestand
- verdwenen
- bouwjaar
- verdwenen
-
1946 - 1951 gesloopt
- eigendomshistorie
Molenaars: vanaf 1854:
E.G. van Winsen (tot?) tot 1923
K. van Leeuwen 1923-1933
B. Vink 1933-1945:
J.H. Noorloos 1945 tot 1966 (?)
N. Breedijk (tevens machinist)
- geschiedenis
-
De mooie kleine wipmolen bemaalde de Voorhofpolder, gelegen onder Warmond.
De ondertoren met gepotdekselde horizontale planken gedekt, een houten as en vijzelbak. Een groot deel van de 61 hectare tellende polder werd inmiddels afgegraven tot een zandput. Het overblijvende deel (circa 10 hectare) wordt bemalen door de 'Klinkenbergerpolder', die een elektrisch gemaaltje heeft.1940: Na oplevering van het gemaal in 1940 bleef de molen ook voor bemaling in gebruik.
12-06-1951: Sloopvergunning afgegeven
06-08-1951: Op 6 augustus 1951 werd begonnen met de sloop van de molen.
-
aanvullingen
- trivia
Molen van de Voorhofpolder
De molen is gedemonteerd en naar de Verenigde Staten (U.S.A.) verscheept, maar niet bekend is of hij daar is opgebouwd. Deze informatie komt van oud-molenmaker die hem gedemonteerd heeft.----
De voorzitter van het polderbestuur, E.E. Menten, wilde de molen laten verschepen naar de Fraser Valley bij Vancouver in Canada om de molen daar te kunnen tonen. De molen zou niet meer kunnen draaien. Aan de Holland-Amerikalijn werd gevraagd om de molen gratis te vervoeren (niet bekend is of dat werd gehonoreerd). Vlak na aanvang van de sloop werd in het bestuur gecorrespondeerd over de slechte staat van de diverse (onder)delen van de molen en werd twijfel geuit of er nog veel voor opbouw bruikbaar zou zijn. Molenmaker Schrier had in juli 1951 de molen officieel gekocht voor 75 gulden (inclusief sloop).
Informatie van B. Vermeulen, 22-01-2024
draag zelf bij
- foto's
- foto's insturen