- naam
- De Keetmolen
- modeltype
- Kantige molen, beltmolen
- functie
- korenmolen
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Het malen van graan, thans op vrijwillige basis
- adres
-
Stationsweg 118
6711 PZ Ede - Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate-nr.
- 01789 bis
- oude dbnr.
- B204
- Meest recente aanpassing
- | Streek
Molen De Keetmolen, Ede
Ede, Gelderland
b
locatie
- plaats
-
Ede
- gemeente
- Ede, Gelderland
- streek
- Gelderse Vallei
- kadastrale aanduiding
- Gemeente Ede, sectie D, nr. 3831
- geo positie
-
X: 174435, Y: 449086N: 52.02977, O: 5.67041
- biotoopwaarde
- 2 (bedenkelijk)
- landschappelijke waarde
- Niet al te groot, de molen staat behoorlijk ingesloten door beplantingen. Recht tegenover de molenaarswoning is een flatgebouw van vier verdiepingen neergezet.
contact en bezoek
- bezoek/postadres
-
Stationsweg 118
6711 PZ Ede - molenaar
- Nico Vos / Noes Teutelink
- telefoon
- 0318-413060 / 06-17865474
-
n.vos40@upcmail.nl
- social media
- open voor publiek
- ja
- open op zaterdag
- nee
- open op zondag
- nee
- op afspraak
- ja
- openingstijden
Vrijwel iedere vrijdag 10:00 - 16.30 uur, als de molen draait of op afspraak.
- toegangsprijzen
- winkelinformatie
- meelverkoop
- nee
- museuminformatie
- gericht op scholen
- ja
- bijzonderheden
- fietsroute
- fietsroute in de buurt van De Keetmolen via fietsnetwerk.nl
constructie
- modeltype
- Kantige molen, beltmolen
- krachtbron
- wind
- functie
- romp
- Stenen achtkant, tot ca. 2 m. boven de belt licht en daarboven sterk conisch gemetseld, deels gepleisterd.
- kap
- Gedekt met riet
- inrichting
Eén koppel 17der blauwe en één koppel 16der kunststenen; steenkraan; sleepluiwerk. Restanten van een pelwerk.
- versieringen
Eenvoudige baard, donkergroen geverfd, wit afgebiesd, met de opschriften 'Anno' '1750' en daaronder 'De Keet'.
N.B. De herkomst van dat jaartal is niet duidelijk. De baard is in 2021 door de molenaars grondig hersteld en opnieuw geschilderd.- plaats bediening
- beltmolen
- bediening kruiwerk
- buitenkruier
- plaats kruiwerk
- bovenkruier
- kruiwerk
- Engels; 36 ijzeren rollen. Kruirad.
- vlucht
- 24,00 m.
- vang
- Vlaamse vang; 4 vaste stukken. Vangbalk met haak; vangstok. Pal.
- overbrenging
Bovenwiel 60 kammen
Bovenbonkelaar 34 kammen, steek 12,0 cm.
Spoorwiel 99 kammen
Steenschijflopen 28 en 30 staven, steek 9,0 cm.
Overbrengingsverhoudingen 1 : 6,24 en 1 : 5,82- hoogte
- van de belt: 3,50 m.
- wiekvorm
- Oud-Hollands
- wiekenkruis
-
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte Buurma 69 binnen 1976 1977 binnen aanw. 24,00 Buurma 70 buiten 1976 1977 buiten aanw. 24,00 Fransen g.n. binnen 1922 1922 binnen 1975? 25,00 - wiekverbeteringen
Hoewel oudere foto's suggereren dat er ooit het systeem Dekker op deze molen heeft gezeten, gezien de enkele tussenzoomlat en de merkwaardige breedte van het hekwerk, lijkt dit niet waar. Deze molen heeft nooit een wiekverbetering ondergaan, maar is enige tijd uitgerust geweest met een ophekking met ultra-smalle windborden (waarvan men zich af kan vragen of die wel enige trekkracht konden ontwikkelen).
- bovenas
-
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte De Prins van Oranje 1479 1896 aanw. 04,90
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
- monument
- 14468
- inventarisnummer
- GL059
eigendom
- eigenaar
- Gemeente Ede
- eigendomsvorm
- Gemeente
geschiedenis
- toestand
- werkend
- bouwjaar
-
De gemetselde onderbouw is veel ouder, alleen onbekend is, hoeveel.
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Het malen van graan, thans op vrijwillige basis
- voorganger
- omwentelingen
- geschiedenis
-
De molen werd in opdracht van de familie Van de Craats gebouwd als stellingmolen met een houten achtkant gedekt met riet. Het exacte bouwjaar van deze molen is niet met zekerheid te zeggen. '1750' wordt wel genoemd (en staat ook op de baard) maar of dit juist is, is niet duidelijk.
Op 12 juli 1865 verbrandde de houten bovenbouw door blikseminslag. De Arnhemsche Courant van 14 juli vermeldt dat het houtwerk van de "wind-koorn-oliemolen van de weduwe C. van der Craats" spoedig vernield was, maar dat men erin slaagde, de naastgelegen woning te behouden. De molen was evenwel ook verzekerd en wel bij de "Arnhemsche brandwaarborgmaatschappij".
Bij de herbouw voltrok zich iets merkwaardigs: de molen is niet herbouwd als stellingmolen, maar men bouwde op de resterende stenen onderbouw een stenen achtkant en voorzag die van een berg. Aldus ontstond een merkwaardige (en tot de dag van vandaag unieke) achtkante gemetselde beltmolen.
Aan te nemen is dat deze molen begin 1866 in gebruik is genomen. Naast gemalen moet er in deze molen ook zijn gepeld, gezien de nog altijd aanwezige restanten van een pelwerk. Niet duidelijk is, wat er met de oliemolen is gebeurd.
De Edese graanfamilie Van der Craats was behalve van de Keetmolen ook eigenaar van de Doesburger molen (halverwege Ede en Lunteren) en de Concordia (in het centrum). De molenaars hier werkten in dienst van de familie.
In het najaar van 1944 zaten na de Slag om Arnhem een tijdje acht Engelse soldaten ín deze molen ondergedoken.
In de jaren '50 kwam een einde aan het maalbedrijf en raakte de molen langzaam maar zeker in verval. Ondertussen verboste de omgeving aanzienlijk.
In augustus 1971 kwam de molen in eigendom van de gemeente Ede. In 1977 volgde, op initiatief van de plaatselijke Junior Kamer, een flinke restauratie en sindsdien is de Keetmolen geregeld in werking.
Opmerkelijk is, dat de buitenroede vóór de restauratie van 1977 nog van hout was; de stalen binnenroede was vermoedelijk een Fransen.
Eigenaren van deze molen:
C. v.d. Craats Jansz. (1860 - 1884)
J.D. v.d. Craats (1884 - 1899)
J.W. v.d. Craats (1899 - 1910)
J.W. en H. v.d. Craats (1910 - 1948)
H. v.d. Craats (1948 - 1950)
V.d. Craats C.V. (1950 - 1971)
Gemeente Ede (1971 - heden).
aanvullingen
- toelichting naam
De naam van de molen is ontstaan tijdens de aanleg destijds van de spoorlijnen Arnhem - Utrecht en Ede - Barneveld. Nabij de molen stond toen een keet, die gebruikt werd door de arbeiders die daarbij werkzaam waren. Spoorwegmaatschappijen namen vervolgens die keten nogal eens in gebruik als voorlopig stationsgebouw.
- unieke eigenschap
De enige historische molen in Nederland met een achtkante stenen bovenbouw.
foto's
- foto's
-
draag zelf bij
- teksten
- tekstbijdragen over deze molen insturen | Wilt u specifiek iets kwijt over een roede, as of motor, klik dan daar op het rode envelopje ✉︎ behorende bij het betreffende object.
- foto's
- foto's insturen