- naam
- De Hoop
- modeltype
- Ronde molen, stellingmolen
- functie
- korenmolen
- bouwjaar
- herbouwd
- 1755 / 1954
- bedrijfsvaardigheid
- Draaivaardig
- bestemming
Vh. het malen van graan, thans buiten bedrijf; oefenlokaal
- adres
-
Vlissingsbolwerk 2
4331 NC Middelburg - Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate-nr.
- 01662
- oude dbnr.
- B891
- Meest recente aanpassing
- | Tellerstand
Molen De Hoop, Middelburg
Middelburg, Zeeland
b
locatie
- plaats
-
Middelburg
- gemeente
- Middelburg, Zeeland
- streek
- Walcheren
- kadastrale aanduiding
- Gemeente Middelburg, sectie L, nr. 5049
- geo positie
-
X: 31427, Y: 391001N: 51.49446, O: 3.60765
- biotoopwaarde
- 3 (matig)
- landschappelijke waarde
- Zeer groot; dominerende functie binnen het groen van de singels
contact en bezoek
- bezoek/postadres
-
Vlissingsbolwerk 2
4331 NC Middelburg - molenaar
- Dennis Bommeljé / Henk Corbijn
- telefoon
- 0113-220585 of 0118-627194
-
millfreak@hotmail.com
- social media
- open voor publiek
- nee
- gericht op scholen
- nee
- bijzonderheden
Niet te bezichtigen
- fietsroute
- fietsroute in de buurt van De Hoop via fietsnetwerk.nl
constructie
- modeltype
- Ronde molen, stellingmolen
- krachtbron
- wind
- functie
- romp
- Ronde stenen molen, geheel gewit.
- kap
- Gedekt met dakleer
- inrichting
Het gaandewerk is, op bovenwiel en koningspil na, verdwenen in 1920.
- versieringen
Zeer eenvoudige baard, donkergroen geverfd, wit afgebiesd, met in grote letters het opschrift "De Hoop".
Boven de noordelijke inrijpoort een sluitsteen met het opschrift
HERBOUD
ANNO 1755- plaats bediening
- stellingmolen
- bediening kruiwerk
- buitenkruier
- plaats kruiwerk
- bovenkruier
- kruiwerk
- Engels; 40 ijzeren rollen. Kruirad.
- vlucht
- 24,70 / 24,82 m.
- vang
- Vlaamse vang; 5 scharnierende stukken. Vangbalk met haak; vangstok. Kneppel; pal.
- overbrenging
Bovenwiel 66 kammen.
Rest gaandewerk niet meer aanwezig.- hoogte
- van de stelling: 13,70 m.
- wiekvorm
- Oud-Hollands
- wiekenkruis
-
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte Straathof 288 buiten 2016 2017 buiten aanw. 24,80 Derckx 587 binnen 1988 1989 binnen aanw. 24,70 Derckx 586 buiten 1988 1989 buiten 2017 24,82 Pot ? binnen ? 1954 binnen 1988 24,82 Pot ? buiten ? 1954 buiten 1988 24,82 - wiekverbeteringen
Deze molen heeft nooit een wiekverbetering ondergaan.
- bovenas
-
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte Enthoven & Co, L.I. 410 1865 1865 aanw. 06,38
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
- monument
- 29653
- inventarisnummer
- ZL040
eigendom
- eigenaar
- Gemeente Middelburg
- eigendomsvorm
- Gemeente
geschiedenis
- toestand
- werkend
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Draaivaardig
- bestemming
Vh. het malen van graan, thans buiten bedrijf; oefenlokaal
- molenmaker
- ?? (1755) Fa. Beijk, Afferden (1954)
- omwentelingen
- geschiedenis
-
Op verzoek van Jacobus Slabbert en andere boekweitmaalders in de stad verleende de Rade der Stad Middelburg in 1736 toestemming om tussen de Vlissingsche en Lange Viele Poorten een nieuwe pelmolen met woning te bouwen met de bepaling een jaarlijkse accijns van twee Ponden Vlaamsch te betalen. In eerste instantie telde deze hoge pelmolen acht verdiepingen.
Op 17 september 1753 brandde de molen uit, waarna in 1755 het bovengedeelte werd hersteld. Een boven de noordelijke deur ingemetselde sluitsteen herinnert hieraan.
Als gevolg van deze brand is deze molen vervolgens iets lager herbouwd, zo is beweerd. De proporties van romp en met name de buitengewoon grote kap lijken dit te bevestigen. Als dit inderdaad klopt zou de in 1753 uitgebrande pelmolen een vlucht moeten hebben gehad van 29 meter!
Nadat drie geslachten Minderhout eigenaar waren, was de molen tussen 1919 en 1925 in bezit van NV Zeeuwsche Meelmolen en daarna tot 1940 van NV Zeeuwsche Meelmolen Middelburg-Amersfoort.
Tot 1920 werd op windkracht gemalen met vier koppel 17der stenen, daarnaast waren er onder de maalzolder twee pelstenen en had de molen ook twee builen.
In 1920 werd "De Hoop" geheel uitgebroken en omgebouwd tot mechanische bloemfabriek. Later werden elektrische machines voor bewerking van peulvruchten toegevoegd: de erwtentrieur en de glanstrommel op de begane grond en alle machines op de laagste drie zolders werden aangedreven door een 20 PK elektromotor. Op de begane grond stond nog een mengmachine met 10 PK elektromotor en een buil met 5 PK elektromotor. Ook waren vijf elevators aanwezig.
Het in 1920 gesloopte gaandewerk werd door de Middelburgse molenmaker De Troye voor een klein deel hergebruikt in 'De Hoop en Verwachting' te Borssele.
Eigenaar A. van Stolk deed in 1940 de molen over aan N.V. d'Blaauwe Molen in Rotterdam, waarna in 1948 de gemeente eigenaar werd. Dat laatste was ook meer dan noodzakelijk: in mei 1940 had een groot deel van Middelburg en daarbij ook deze molen, zware oorlogsschade opgelopen.
Herstel van 'De Hoop' werd in 1954 goed aangepakt, zo liet men de aanbouw met alle machines en twee rond 1920 geplaatste grote silo's, verwijderen. Voor de molen zelf zat er op dat moment niet meer in dan een restauratie 'voor het oog': zo werd het kruiwerk (met ijzeren rollen) vervangen door houten blokken, waardoor er niet meer kon worden gekruid.
Tot maart 1968 was de molen verhuurd aan een graanbedrijf. Daarna gebeurde er geruime tijd niets, al raakte de molen niet meer in verval.
In 1988 is de molen draaivaardig gerestaureerd met nieuwe kap, gevlucht, bovenwiel, vang en kruiwerk. In 2002 werd de gehele stelling vernieuwd. Eind 2006 werd, net als bij 'buurman' de Seismolen, de begroeiing rondom flink aangepakt: er is behoorlijk gekapt en gesnoeid. 'De Hoop' is nu ook van alle kanten goed te zien. In maart 2017 werd een nieuwe buitenroede gestoken.
De onderste gedeelten worden gebruikt als oefenruimte voor een plaatselijke harmoniekapel.
Opmerkelijk: de kruivloer hier is in beton uitgevoerd, wat toch uitermate zelden voorkomt.
aanvullingen
- unieke eigenschap
Dit wordt wel de dikste molen van Zeeland genoemd. De muren zijn inderdaad, voor een bovenkruier, zeer dik en ook de kap is, mede omdat deze molen lang geleden werd ingekort (zie 'Geschiedenis') buitengewoon groot van formaat.
- trivia
Hoewel de molen niet kon worden gekruid en evenmin windborden had, werd er na 1954 toch sporadisch gedraaid: Krien Zandburg zette bij gunstige wind de molen wel eens in werking (om daarna zelf met de "Ons Genoegen" te gaan malen!).
foto's
- foto's
-
draag zelf bij
- teksten
- tekstbijdragen over deze molen insturen | Wilt u specifiek iets kwijt over een roede, as of motor, klik dan daar op het rode envelopje ✉︎ behorende bij het betreffende object.
- foto's
- foto's insturen