- naam
- De Koning
- modeltype
- Ronde molen, stellingmolen
- functie
- korenmolen
- bouwjaar
- herbouwd
- 1956
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Vh. het malen van graan, thans buiten bedrijf
- adres
-
Veerseweg 80
4332 BJ Middelburg - Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate-nr.
- 01660
- oude dbnr.
- B892
- Meest recente aanpassing
- | Tellerstand
Molen De Koning, Middelburg
Middelburg, Zeeland
b
locatie
- plaats
-
Middelburg
- gemeente
- Middelburg, Zeeland
- streek
- Walcheren
- kadastrale aanduiding
- Gemeente Middelburg, sectie N, nr. 1596
- geo positie
-
X: 32845, Y: 392191N: 51.50547, O: 3.62764
- biotoopwaarde
- 4 (aanvaardbaar)
- landschappelijke waarde
- Zeer groot
contact en bezoek
- bezoek/postadres
-
Veerseweg 80
4332 BJ Middelburg - molenaar
- Ad Oele / Maurits Schipper
- telefoon
- 0118-627194
-
adjo01@zeelandnet.nl
- social media
- open voor publiek
- ja
- open op zaterdag
- ja
- open op zondag
- nee
- op afspraak
- nee
- openingstijden
Zaterdag 12.00 - 16.00 uur en op afspaak
- toegangsprijzen
- winkelinformatie
- meelverkoop
- nee
- museuminformatie
- gericht op scholen
- ja
- informatie voor scholen
Op afspraak via mailadres.
- bijzonderheden
- fietsroute
- fietsroute in de buurt van De Koning via fietsnetwerk.nl
constructie
- modeltype
- Ronde molen, stellingmolen
- krachtbron
- wind
- functie
- romp
- Ronde stenen molen
- kap
- Gedekt met dakleer
- inrichting
Drie koppel 16der blauwe en één koppel 16der kunststenen; buil; sleepluiwerk
- versieringen
Fraaie baard met witte bies en twee gele rozetten met een rood hart, met daarop het onjuiste jaartal '1884' (zie het onderdeel 'Geschiedenis' voor het ontstaan van deze fout).
Boven de westelijke toegangsdeur een gevelsteentje met het opschrift:
G:M:Nijpjes
1d
18 8m 82
Dit betekent: eerste dag van achtste maand 1882, als datum van in gebruikname na de herbouw.- plaats bediening
- stellingmolen
- bediening kruiwerk
- buitenkruier
- plaats kruiwerk
- bovenkruier
- kruiwerk
- Engels; kruirad
- vlucht
- 22,30 m.
- vang
- Vlaamse vang, vangbalk met haak, vangstok, pal
- overbrenging
Bovenwiel 67 kammen
Bovenschijfloop 32 staven, steek 11,5 cm.
Spoorwiel 100 kammen
Steenschijflopen 34, 32 (2x) en 31 staven, steek 7,8 cm.
Overbrengingsverhoudingen 1 : 6,16, 1 : 6,54 en 1 : 6,75- hoogte
- van de stelling: 7,20 m.
- wiekvorm
- Binnenroede systeem van Bussel met remkleppen; buitenroede Oud-Hollands
- wiekenkruis
-
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte Buurma/Naaijer 310 buiten 1995 1995 buiten aanw. 22,30 Buurma/Naaijer 311 binnen 1995 1995 binnen aanw. 22,30 Pot ? binnen ? 1956 binnen 1995 21,80 Pot ? buiten ? 1956 buiten 1995 21,80 Pot 1992 binnen 1904 1904? binnen 1951 21,92 - wiekverbeteringen
Bij de rehabilitatie van 1956 kreeg de binnenroede het systeem Van Bussel met steekborden, de buitenroede werd Oud-Hollands opgehekt. In 1998 kreeg de binnenroede opnieuw het systeem Van Bussel, maar nu met remkleppen.
- bovenas
-
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte De Prins van Oranje 710 1870 1882 aanw. 04,98
- motor(en)
-
fabrikant motornr type motor brandstof vermogen bouwjaar jaar geplaatst jaar verdwenen Kromhout 4366 ER-1 22 1928
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
- monument
- 29611
- inventarisnummer
- ZL038
eigendom
- eigenaar
- Gemeente Middelburg
- eigendomsvorm
- Gemeente
geschiedenis
- toestand
- werkend
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Vh. het malen van graan, thans buiten bedrijf
- molenmaker
- Fa. Beversluis, Middelharnis (1882) Fa. Beijk, Afferden (1956)
- voorganger
- omwentelingen
- eigendomshistorie
In 1993 verkocht de familie Nijpjes de molen aan de gemeente Middelburg.
- geschiedenis
-
De voorganger van deze molen was een bewoonde houten achtkanter op een stenen onderbouw. Deze stond aanvankelijk aan de Winterstraat maar moest daar wijken voor de aanleg van het kanaal door Walcheren: na onteigening werd de molen afgebroken en verplaatst naar de Veerseweg.
In 1878 verkocht J. Geschiere de molen aan D. Nijpjes. Tot 1993 zou de molen in die familie blijven.
In mei 1882 brandde de molen af als gevolg van blikseminslag. Nog in datzelfde jaar volgde herbouw door molenmaker Beversluis (Middelharnis), echter nu met stenen bovenbouw op de overgebleven onderbouw. De bovenbouw is van blauwe (belgische) steen opgetrokken. Na deze herbouw werd de molen niet meer bewoond.
Bij de bouw werd de kap gebruikt van een afgebroken poldermolen uit Gouderak. Deze had een baard met daarop het jaartal '1848'. Tussen de voeghouten boven de fraaie groene baard veranderde men dit in Middelburg in '1884' (om het bouwjaar 1882 te benaderen.....).
In 1916 nam G.M. Nijpjes de molen over van zijn vader. Tot 1938 maalde hij boeren- en bakkersgemaal met drie koppel 16der blauwe en een koppel 16der kunststenen. Ook was er een buil op de eerste van de vijf zolders.
In 1946 werd P.D. Nijpjes eigenaar. Deze liet in 1951 zijn scheefstaande molen van roeden en (bouwvallig geworden) stelling ontdoen.
In 1956 volgde rehabilitatie, toen De Koning werd voorzien van een nieuwe stelling en een stel tweedehands roeden. Tot 1971 maalde de derde generatie Nijpjes weer op windkracht, maar de molen stond nog altijd scheef en, erger nog, het verzakken hield niet op.
In het voorjaar van 1993 ontdeed men de molen van roeden en kap, in 1994 volgde onderheien en rechtzetten. In het laatste kwartaal dat jaar ging men verder met herstel van de molen zelf, dit werd medio 1995 afgerond. Op 20 maart 1996 lichtte dhr. Asselbergs, toenmalig directeur van de RDMZ (Rijksdienst voor de Monumentenzorg) de vang bij de officiële ingebruikname.
Op de begane grond staat een 1-cylinder Kromhout gloeikopmotor. Deze drijft Alwina maalstoel aan die op de eerste zolder is opgesteld. Deze motor is inmiddels weer bedrijfsvaardig en draait dan ook regelmatig.
In 2007 werd een roede voor onderzoek gestreken; dit omdat de Van Busselneuzen enigszins loskwamen en daardoor ook de werking van de remkleppen ontregeld werd. In maart 2008 werd de gerepareerde roede weer gestoken en sindsdien werken de kleppen ook weer naar tevredenheid.
foto's
- foto's
-
draag zelf bij
- teksten
- tekstbijdragen over deze molen insturen | Wilt u specifiek iets kwijt over een roede, as of motor, klik dan daar op het rode envelopje ✉︎ behorende bij het betreffende object.
- foto's
- foto's insturen