Molen Rust na Arbeid, Ven-Zelderheide

Ven-Zelderheide, Limburg
b

korte karakteristiek

naam
Rust na Arbeid
modeltype
Ronde molen, beltmolen
functie
korenmolen
bouwjaar
herbouwd
2004
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming
Vh. het malen van graan, thans buiten bedrijf
adres
Kleefseweg 59a
6599 AB Ven-Zelderheide
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
Ten Bruggencate-nr.
01622
oude dbnr.
B1269
Meest recente aanpassing
| Conversie
media-bestand
Molen 01622 Rust na Arbeid (Ven-Zelderheide)
Marcel van Nies (8-4-2017)

locatie

plaats
Ven-Zelderheide
gemeente
Gennep, Limburg
kadastrale aanduiding
Gemeente Ottersum, sectie E, nr. 1006
geo positie
X: 198692, Y: 413773
N: 51.71100, O: 6.01938
biotoopwaarde
3 (matig)
landschappelijke waarde

contact en bezoek

bezoek/postadres
Kleefseweg 59a
6599 AB Ven-Zelderheide
molenaar
Ludger Pauls
telefoon
0485-515789
website
social media
open voor publiek
ja
open op zaterdag
ja
open op zondag
nee
op afspraak
ja
openingstijden
alleen op afspraak (zaterdag 13.00 - 17.00 uur)
toegangsprijzen
winkelinformatie
meelverkoop
nee
museuminformatie
gericht op scholen
nee
bijzonderheden
fietsroute
fietsroute in de buurt van Rust na Arbeid via fietsnetwerk.nl

constructie

modeltype
Ronde molen, beltmolen
krachtbron
wind
functie
romp
Ronde stenen molen
kap
Gedekt met dakleer
inrichting

Eén koppel 17der kunststenen; sleepluiwerk.

versieringen

Eenvoudige baard met vier segmentbogen, donkergroen geverfd, wit afgebiesd, met tussen de koppen van voeghouten en steunder de opschriften 'Anno' '1880' en daaronder 'Rust na arbeid'

plaats bediening
beltmolen
bediening kruiwerk
buitenkruier
plaats kruiwerk
bovenkruier
kruiwerk
Engels. Kruilier met staartrol.
vlucht
24,20 m.
vang
Vlaamse vang; 5 vaste stukken. Vangbalk met haak, vangtrommel. Pal.
overbrenging

Bovenwiel 68 kammen
Bovenbonkelaar 35 kammen
Spoorwiel 105 kammen
Steenschijfloop 33 staven
Overbrengingsverhouding 1 : 6,18

hoogte
wiekvorm
Systeem Van Bussel met neusremkleppen op beide roeden
Kantel uw mobiel om de tabellen helemaal te zien
wiekenkruis
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte
Derckx ✉︎ 980 buiten 2003 2004 buiten aanw. 25,00
Derckx ✉︎ 981 binnen 2003 2004 binnen aanw. 25,00
Fransen ✉︎ g.n. binnen 1910 1910? binnen 1980? 25,00
Fransen ✉︎ g.n. buiten 1909 1909? buiten 1980? 25,30
bovenas
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte
De Prins van Oranje ✉︎ 1186 1878 1911 aanw.
afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
werkend
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming
Vh. het malen van graan, thans buiten bedrijf
molenmaker
?? (1881) Fa. Beijk, Afferden (2004)
omwentelingen
geschiedenis

De molen werd in 1881 op het Vensche Veld aan de weg van Ottersum naar de Duitse grens gebouwd, in opdracht van Eduard Benedictus van den Boogaard, molenaar en winkelier in Gennep. Deze bleef er tot 1892 en verkocht toen molen met huis en erf aan Johannes Matheus Hubertus Coopmans, molenaar te Vierlingsbeek.
Coopmans verhuisde naar Ven-Zelderheide, waar hij het bedrijf tot bloei bracht. In 1896 liet hij bij de molen een bakkerij bouwen, waarin hij zijn bakgoed, zoals tarwemeel en vooral roggemeel, afzette. De molen had in die tijd drie koppel stenen.

1911 was een jaar met tegenslag. Tijdens een onweersbui brak een gedeelte van de houten askop af en bij de val werd de houten roede vernield. De houten as werd toen vervangen door een gietijzeren en er werden twee nieuwe Belgische roeden gestoken.
Coopmans had twee zonen, die beiden op de molen werkzaam waren. Zoon Jean werd later eigenaar van de windmolen "De Reus" in Gennep en Lambert erfde de molen op Zelderheide.

Lambert Coopmans breidde de molen in 1930 aan de voorzijde uit met een pakhuis. Hiervoor werd een gedeelte van de molenberg weggegraven. Hij plaatste in het linkergedeelte de maalstoel met een koppel 15der kunststenen, die eerst onderin de windmolen stond en schafte een nieuwe dieselmotor aan. Deze motor deed dienst tot 1943 en werd toen vanwege gebrek aan brandstof vervangen door een elektromotor. In hetzelfde jaar werd het gevlucht door de firma Van Bussel uit Weert van stroomlijnwieken voorzien.

In 1943 kwam Adrianus Ferdinandus Constantinus Kock uit Oosterhout (N.B.) als knecht op de molen werken. Hij had er als 23-jarige tevens een veilig onderduikadres. In 1948 werd hij eigenaar; in 1952 schafte hij een kleine elektrische hamermolen van Van Aarsen uit Panheel aan voor het malen van veevoer om niet bij de nieuwe ontwikkelingen op dat gebied achter te blijven. De motor-maalstoel werd daarvoor verwijderd; de windmolen bleef echter nog regelmatig in bedrijf voor het malen van bakrogge en wat loongemaal. Kock liet zelfs nog in 1958 door de molenmaker Hub. Beijk uit Afferden, die met zijn broer Harrie in 1943 de Van Bussel-stroomlijnwieken had gemaakt, remkleppen op de wieken aanbrengen.

Het maalbedrijf werd in 1969 om gezondheidsredenen stilgelegd.
In 1970 verkocht Kock de molen aan de pottenbakker Geert Jacobs, die zich in Ottersum had gevestigd. Ottersum was bekend om zijn pottenbakkerijen; Poell vermeldt ze reeds in 1851. De machines verdwenen vervolgens uit het pakhuis evenals een koppel Duitse stenen uit de windmolen, om atelier- en woonruimten te scheppen. Er bleef alleen een koppel kunststenen over.
De belangstelling van Jacobs voor het molenatelier was van korte duur. De molen werd verlaten en geraakte in verval.

In 1977 verkocht Jacobs de molen aan C. Verhoeven te Nijmegen, die er een bistro in wilde vestigen. Hiervoor waren bouwkundige voorzieningen nodig: aan de achterzijde werd de molenberg voor de toetreding van daglicht doorbroken en een mechanische ventilatie aangebracht.

De bistro-plannen werden nooit verwezenlijkt en op 21 januari 1987 werd de molen openbaar verkocht aan Franciscus Lenssen te Gennep, die in de inmiddels onttakelde molen ging wonen.
Later werd de molen verkocht aan Ludger Pauls en toen braken er betere tijden aan: in 2004 werd de molen geheel gerestaureerd, zodat deze er nu weer prachtig bijstaat.

Een bijzonder constructiedetail: het bovenwiel heeft acht plooistukken.


foto's

foto's