- naam
- Molen van Thijssen
- modeltype
- Ronde molen, grondzeiler
- functie
- korenmolen
- bouwjaar
- verdwenen
- toestand
- verdwenen
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate-nr.
- 01615
- oude dbnr.
- V232
- Meest recente aanpassing
Molen van Thijssen, Malden
Malden, Gelderland
v
locatie
- plaats
-
Malden
- plaatsaanduiding
- Rijksweg 105/107
- gemeente
- Heumen, Gelderland
- streek
- Land van Maas en Waal, Rijk van Nijmegen
- geo positie
-
X: 187068, Y: 422084N: 51.78649, O: 5.85197
constructie
- modeltype
- Ronde molen, grondzeiler
- krachtbron
- wind
- functie
- romp
- ronde bovenkruier
- plaats bediening
- grondzeiler
- bediening kruiwerk
- plaats kruiwerk
- bovenkruier
- bovenas
-
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte De Prins van Oranje 431 1867 1878? 1956
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
geschiedenis
- toestand
- verdwenen
- bouwjaar
- verdwenen
-
1945 ontwiekt 1956 deels gesloopt 1996 restant gesloopt
- geschiedenis
-
De in 1878 gebouwde molen stond in het verlengde van de oude Middelweg uit de richting van Mook, dit is nu de Tulpstraat.
Begin 20e eeuw verwierf een zoon van Piet Nillisen van café De Kroon de molen en ging in het Muldershuis wonen waarin hij het nog bestaande café De Molen begon. Later was de molen eigendom van de familie Hoogenboom, de familie Vervoort en Hent Thijssen. De laatste molenaar was Th.T. Thijssen.
De molen werd in 1945 in opdracht van de Royal Air Force uit veiligheidsoverwegingen in verband met een naburig vliegveld van het wiekenkruis ontdaan. Op 27 mei 1948 werd een sloopvergunning afgegeven waarna in 1956 de kap en het binnenwerk inclusief De Prins van Oranje-as nr. 431 verwijderd werden en in juni 1996 volgde de sloop van de romp.
Bron ondermeer: "De oudste molen van Malden", art. door Ton Niekus in Contactblad van de Stichting Heemkunde Malden. Jaargang 9 (2008 ) nummer 1. Verzameling H. van der Kaay.
-----
Volgens Frans Thijssen (eigenaar van het terrein waar de molen heeft gestaan) is het complete gangwerk van deze molen terug te vinden in een Belgische molen (of dat inclusief de roeden is, is mij nog onbekend). Het bedrijf dat dit uitvoerde was Transportbedrijf van Haren: "Omdat zij de grootste vrachtwagens in de omgeving hadden, en zij ook internationale transporten organiseerden".
De fam. Thijssen heeft in eerste instantie getracht de molen te herstellen. Doordat de gemeente Heumen steeds tegenwerkte en niet met geld over de brug kwam heeft de familie de molen laten slopen, om zo hun huidige bedrijf te kunnen uitbreiden.
Frederik Peters.
-----
Het gangwerk van deze molen werd in 1956 overgebracht naar de Kazandmolen te Rumbeke in de Belgische provincie West-Vlaanderen (Belgisch Molenbestand nr. 825). Deze molen was in november 1954 uitgebrand en werd in de jaren 1956-59 weer geheel hersteld. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de roeden van de Maldense molen ook naar Rumbeke gegaan zijn, omdat de molen in 1956 al jaren onttakeld stond.
Erwin Esselink. -
aanvullingen
- trivia
In het boek “De molens in West-Vlaanderen” van Luc Devliegher (dl. 9 van Kunstpatrimonium van West-Vlaanderen/ uitg. 1984), staat op blz. 342 en 343 een en ander betreffende de historie en technische gegevens van de te Roeselare-Rumbeke staande Kazandmolen, alsook twee foto’s (nrs 367 en 368) uit 1983 waarbij nr. 368 een mooie interieuropname in de kap is, waarop een deel van de (van de molen van Thijssen uit Malden afkomstige) Prins van Oranje-bovenas nr. 431 en het bovenwiel te zien zijn.
Geert L. Nienhuis, 22 juli 2019.
draag zelf bij
- foto's
- foto's insturen