- naam
- Johanna-Elisabeth
- modeltype
- Ronde molen, beltmolen
- functie
- korenmolen
- bouwjaar
- herbouwd
- 1890c
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Het malen van graan, thans op vrijwillige basis
- adres
-
Molenhuisweg 4a
5756 PB Vlierden - Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate-nr.
- 01585
- oude dbnr.
- B604
- Meest recente aanpassing
- | Streek
Molen Johanna-Elisabeth, Vlierden
Vlierden, Noord-Brabant
b
locatie
- plaats
-
Vlierden
- gemeente
- Deurne, Noord-Brabant
- streek
- De Peel
- kadastrale aanduiding
- Gemeente Deurne, sectie Q, nr. 744
- geo positie
-
X: 181011, Y: 383431N: 51.43938, O: 5.76131
- biotoopwaarde
- 4 (aanvaardbaar)
- landschappelijke waarde
- Zeer groot maar de beplantingen in de omgeving worden hoger.
contact en bezoek
- bezoek/postadres
-
Molenhuisweg 4a
5756 PB Vlierden - molenaar
- Harrie Smits / Hans Keijzers
- telefoon
- 0493-341537 / 06-51294407
-
hans@hkeijzers.demon.nl
- social media
- open voor publiek
- ja
- open op zaterdag
- nee
- open op zondag
- nee
- op afspraak
- ja
- openingstijden
Als de molen draait en op afspraak
- toegangsprijzen
- winkelinformatie
- meelverkoop
- nee
- museuminformatie
- gericht op scholen
- nee
- bijzonderheden
- fietsroute
- fietsroute in de buurt van Johanna-Elisabeth via fietsnetwerk.nl
constructie
- modeltype
- Ronde molen, beltmolen
- krachtbron
- wind
- functie
- romp
- Ronde stenen molen, flesvormig gemetseld
- kap
- Gedekt met dakleer
- inrichting
Eén koppel 17der blauwe en één koppel 16der kunststenen; koekenbreker; sleepluiwerk
- versieringen
Eenvoudige baard, blauw geverfd, wit afgebiesd, met de opschriften 'Anno 1844' en daaronder 'Johanna Elisabeth'
- plaats bediening
- beltmolen
- bediening kruiwerk
- buitenkruier
- plaats kruiwerk
- bovenkruier
- kruiwerk
- Engels. Kruilier.
- vlucht
- 24,36 m.
- vang
- Vlaamse vang; 5 vaste stukken. Vangbalk met haak; vangtrommel. Pal.
- overbrenging
Bovenwiel 52 kammen
Bovenbonkelaar 27 kammen, steek 14 cm.
Spoorwiel 60 kammen
Steenschijflopen resp. 21 en 19 staven, steek 11,4 cm.
Overbrengingsverhouding 1 : 5,50 en 1 : 6,08- hoogte
- van de belt: 2,50 m.
- wiekvorm
- Oud-Hollands
- wiekenkruis
-
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte Verdonkschot 9 binnen 2010 2010 binnen aanw. 24,30 Verdonkschot 10 buiten 2010 2010 buiten aanw. 24,30 Derckx 27 binnen 1969 1972 binnen 2010 24,36 Derckx 28 buiten 1969 1972 buiten 2010 24,36 - wiekverbeteringen
Kort na 1945 kreeg deze molen op de binnenroede het systeem Van Bussel. Dit is bij de grote restauratie van 1969/70 weer vervangen door Oud-Hollands.
- bovenas
-
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte Mercx g.n. 1898 1898? aanw. 05,15
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
- monument
- 12377
- inventarisnummer
- NB020
eigendom
- eigenaar
- Gemeente Deurne
- eigendomsvorm
- Gemeente
geschiedenis
- toestand
- werkend
- bouwjaar
-
Mogelijk 1848
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Het malen van graan, thans op vrijwillige basis
- omwentelingen
- geschiedenis
-
Over het bouwjaar zijn de meningen verdeeld: zowel 1844 (vermeld op de baard) als 1848 worden genoemd. Keihard bewijs van een correct bouwjaar is er vooralsnog niet.
Wél bekend is dat deze molen toen niet zijn huidige gestalte kreeg: rond 1890 (dat jaar staat dus evenmin vast!) moet de molen van grondzeiler tot beltmolen zijn verhoogd. Toen kreeg de molen toen een oliewerk, dit laatste deed tot 1930 dienst en werd toen verwijderd.
Bij die verhoging heeft de molen ook de karakteristieke en merkwaardige flesvorm hebben gekregen. Dit is bij Nederlandse molens zeldzaam gebleven.
Tijdens de Duitse bezettingstijd was in de molen een windgedreven zaaginrichting actief voor het zagen van houtblokjes voor de houtgasgeneratoren van auto's.
Kort na de oorlog is de molen hersteld waarbij een andere binnenroede werd gestoken die meteen het systeem Van Bussel kreeg.
In 1950 stopte de toenmalige molenaar Van Deursen met malen. De molen werd niet meer gebruikt en raakte als gevolg sterk in verval. Rond 1965 was de toestand dramatisch te noemen.
Bij de grote restauratie van 1969/70, waarbij vooral de kap grondig werd hersteld en ook nieuwe gelaste roeden werden gestoken, kwamen door opgraving de kantstenen van de olieslagerij weer tevoorschijn. Deze zijn later op het talud van de molenberg neergelegd.
In 2010 werden beide roeden vervangen door nieuwe gelaste exemplaren.
aanvullingen
- unieke eigenschap
Heel opvallend is de houten bovenas (met gietijzeren insteekkop): die is namelijk gemaakt uit een kronkelige en alleen van schors ontdane boomstam. Uiteraard heeft men gezorgd dat de pen centrisch bleef.
foto's
- foto's
-
draag zelf bij
- teksten
- tekstbijdragen over deze molen insturen | Wilt u specifiek iets kwijt over een roede, as of motor, klik dan daar op het rode envelopje ✉︎ behorende bij het betreffende object.
- foto's
- foto's insturen