- naam
- De Pegstukken
- modeltype
- Ronde molen, beltmolen
- functie
- korenmolen
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Het malen van graan, thans op vrijwillige basis
- adres
-
De Pegstukken 27
5482 GC Schijndel - Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate-nr.
- 01553
- oude dbnr.
- B588
- Meest recente aanpassing
- | Streek
Molen De Pegstukken, Schijndel
Schijndel, Noord-Brabant
b
locatie
- plaats
-
Schijndel
- gemeente
- Meierijstad, Noord-Brabant
- streek
- Meierij van 's-Hertogenbosch
- kadastrale aanduiding
- Gemeente Schijndel, sectie G, nr. 1713
- geo positie
-
X: 159006, Y: 402949N: 51.61541, O: 5.44504
- biotoopwaarde
- 2 (bedenkelijk)
- landschappelijke waarde
- Niet onbelangrijk, maar de molen is (al zeer lang) nogal omsloten door bebouwing.
contact en bezoek
- bezoek/postadres
-
De Pegstukken 27
5482 GC Schijndel - molenaar
- Aad Dekker / Reinier Peijnenburg / Ad Vermeltfoort
- telefoon
- 073-5495480
-
- social media
- open voor publiek
- ja
- open op zaterdag
- ja
- open op zondag
- nee
- op afspraak
- ja
- openingstijden
- zaterdag 9.00 - 13.00 uur en op afspraak
- toegangsprijzen
- winkelinformatie
- meelverkoop
- nee
- museuminformatie
- gericht op scholen
- nee
- bijzonderheden
- fietsroute
- fietsroute in de buurt van De Pegstukken via fietsnetwerk.nl
constructie
- modeltype
- Ronde molen, beltmolen
- krachtbron
- wind
- functie
- romp
- Ronde stenen molen. De molenbelt is al lang deels afgegraven en voorzien van een maalgedeelte met pakhuis.
- kap
- Gedekt met dakleer
- inrichting
Eén koppel 17der kunststenen; sleepluiwerk. Op de begane grond een elektrisch aangedreven maalstoel.
- versieringen
Zeer eenvoudige baard, plaatijzer, op de koppen van de voeghouten gemonteerd, rood geverfd, wit afgebiesd, zonder opschrift.
- plaats bediening
- beltmolen
- bediening kruiwerk
- buitenkruier
- plaats kruiwerk
- bovenkruier
- kruiwerk
- Engels. Kruilier.
- vlucht
- 25,25 m.
- vang
- Vlaamse vang; 5 scharnierende stukken. Vangbalk met haak; vangtrommel. Pal.
- overbrenging
Bovenwiel 64 kammen
Bovenschijfloop 35 kammen, steek 12,8 cm.
Spoorwiel 67 kammen
Steenschijfloop 23 staven, steek 10,4 cm.
Overbrengingsverhouding 1 : 5,33- hoogte
- van de belt: 3,25 m.
- wiekvorm
- Systeem Van Bussel met neusremkleppen op beide roeden.
- wiekenkruis
-
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte Beijk 23 binnen 2020 2020 binnen aanw. 25,25 Beijk 24 buiten 2020 2020 buiten aanw. 25,25 Derckx 36 buiten 1970 1970 buiten 2020 25,25 Derckx 37 binnen 1970 1970 binnen 2020 25,25 - wiekverbeteringen
Deze molen heeft op beide roeden het systeem Van Bussel gehad, aan te nemen na het herstel van de opgelopen zware oorlogsschade van 1944. Na het steken van de nieuwe roeden in 1970 heeft men de molen Oud-Hollands opgehekt.
Na het vernieuwen van de roeden in 2020 zijn deze opnieuw voorzien van het systeem Van Bussel.- bovenas
-
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte Enthoven & Co, L.I. 149 1856 1877> aanw. 04,74
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
- monument
- 33574
- inventarisnummer
- NB089
eigendom
- eigenaar
- Gemeente Meierijstad
- eigendomsvorm
- Gemeente
geschiedenis
- toestand
- werkend
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Het malen van graan, thans op vrijwillige basis
- omwentelingen
- eigendomshistorie
De gemeente Meierijstad is eigenaar per 1-01-2017, daarvoor was dat sinds 1967 de (toenmalige) gemeente Schijndel.
- geschiedenis
-
De molen is vanaf de bouw in 1845 tot de eigendomsoverdracht aan de gemeente in 1967 eigendom geweest van de familie De Backer. In dat laatste jaar werd de molen vanuit de nalatenschap van mevr. De Backer-Hermes aan de gemeente Schijndel verkocht.
Vrij snel na de aankoop volgde een grondige restauratie, waarbij onder meer nieuwe roeden werden gestoken. Begin 1971 leverde men de molen op.
Eerder was een grondige herstelbeurt nodig geweest na de Tweede Wereldoorlog: de molen had in 1944 tijdens zware gevechten in de vuurlinie gelegen en daarbij grote schade opgelopen: zo zat er een enorm gat in de stenen romp en ook het hekwerk was deels kapotgeschoten. De grootte van dat gat is, ook jaren later, op oude foto's nog altijd huiveringwekkend en het lijkt een wonder dat de molen overeind is gebleven.
In 2020, 50 jaar na de laatste grote restauratie, was opnieuw grondig herstel nodig. Zo moesten beide inmiddels 50 jaar oude Derckx-roeden worden vervangen (en heeft men het Van Busselsysteem vervolgens in ere hersteld) maar ook is het enige koppel maalstenen op windkracht grondig nagekeken, het metselwerk aangepakt en tot slot heeft men volop geschilderd. Op 26 juni 2020 kon worden proefgedraaid.
In de kap valt het bovenwiel op vanwege de dunne kruisarmen en de acht smalle plooistukken.
In het pakhuis achter de molen was voorheen het plaatselijke Gilde Sint Catharina en Sint Barbara gevestigd, inmiddels is dat verhuisd.
aanvullingen
- toelichting naam
Feitelijk heeft deze molen geen naam, maar in het spraakgebruik is de aanduiding 'de molen aan de Pegstukken' ingekort tot 'De Pegstukken'.
Foto: Marcel van Nies (22-8-2016)- trivia
Tijdens de oorlog was molenmaker Sjors Adriaens hier met werkzaamheden bezig, toen beschietingen startten. Toen ze later uit de schuilkelder kwamen, zag de molen er nog slechter uit als toen ze er aan begonnen waren en, zo vertelde Sjors later: "Ja, toen zijn we maar weer terug gelopen...".
foto's
- foto's
-
draag zelf bij
- teksten
- tekstbijdragen over deze molen insturen | Wilt u specifiek iets kwijt over een roede, as of motor, klik dan daar op het rode envelopje ✉︎ behorende bij het betreffende object.
- foto's
- foto's insturen