- naam
- De Westermolen
- modeltype
- Wipmolen, grondzeiler
- functie
- poldermolen
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Bemalen van de polder Langerak, thans op vrijwillige basis.
- adres
-
Nieuwpoortseweg 1
2967 LB Langerak - Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate-nr.
- 01482
- oude dbnr.
- B1023
- Meest recente aanpassing
- | Bovenas
Molen De Westermolen, Langerak
Langerak, Zuid-Holland
b
locatie
- plaats
-
Langerak
- gemeente
- Molenlanden, Zuid-Holland
- streek
- Alblasserwaard
- kadastrale aanduiding
- Gemeente Langerak, sectie B, nr. 1881
- geo positie
-
X: 120158, Y: 436266N: 51.91380, O: 4.88081
- biotoopwaarde
- 5 (goed)
- landschappelijke waarde
- Bijzonder groot; vrijwel aan alle zijden vrij en goed in de wind gelegen.
contact en bezoek
- bezoek/postadres
-
Nieuwpoortseweg 1
2967 LB Langerak - molenaar
- Alex van der Perk
- telefoon
- 0184-662169 of 06-2151 0434
-
- social media
- open voor publiek
- ja
- open op zaterdag
- nee
- open op zondag
- nee
- op afspraak
- ja
- openingstijden
- op afspraak
- toegangsprijzen
- winkelinformatie
- meelverkoop
- nee
- museuminformatie
- gericht op scholen
- nee
- bijzonderheden
- fietsroute
- fietsroute in de buurt van De Westermolen via fietsnetwerk.nl
constructie
- modeltype
- Wipmolen, grondzeiler
- krachtbron
- wind
- functie
- romp
- Ondertoren gedekt met riet
- kap
- Gedekt met houten delen; geheel geteerd
- inrichting
Open ijzeren scheprad buiten de molen, Ø 5,50 m.; breed 0,52 m.
Woning in de molen- plaats bediening
- grondzeiler
- plaats kruiwerk
- middenkruier
- kruiwerk
- Zetelkruiwerk, kruirad
- vlucht
- 24,80 m.
- vang
- Vlaamse vang; 4 scharnierende stukken. Vangbalk met haak; evenaar.
- overbrenging
Bovenwiel 61 kammen
Bovenschijfloop 28 staven, steek 13,0 cm.
Onderschijfloop 19 staven
Onderwiel 83 kammen, steek 15,5 cm.
Overbrengingsverhouding 2,01 : 1- hoogte
- wiekvorm
- Oud-Hollands
- wiekenkruis
-
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte Roede 800, Derckx800 buiten 1995 1995 buiten aanw. 24,94 Roede 801, Derckx801 binnen 1995 1995 binnen aanw. 24,94 Roede 1368, Pot1368 buiten 1882 1882 buiten 1995 25,00 Roede 1198, Pot1198 binnen 1880 1880? binnen 1995 24,80 - wiekverbeteringen
Deze molen heeft nooit een wiekverbetering ondergaan.
- over de as
In 2025 werd ontdekt dat de bovenas van deze molen een vroege sloop-as is: afkomstig van één van de molens van de polder Den Hoek en Schuwagt. Deze Krimpenerwaardse polder ging al vroeg over op stoombemaling en zette de molens vervolgens te koop.
- bovenas
-
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte De Prins van Oranje ? 1872 1879 aanw. 05,50
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
- monument
- 23933
- inventarisnummer
- ZH179
eigendom
geschiedenis
- toestand
- werkend
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Bemalen van de polder Langerak, thans op vrijwillige basis.
- molenmaker
- Pieter Gerrit Luyts, Haastrecht (1652) Fa. de Gelder, Arkel (1983/84)
- omwentelingen
- eigendomshistorie
De SIMAV is eigenaar sinds 1977, daarvoor was dat de polder Langerak.
- geschiedenis
-
De Westermolen bemaalde met de Oostermolen, ook een wip, en de Broekmolen, een achtkant, de polder Langerak.
De Westermolen bleef als enige over, de andere twee verdwenen betrekkelijk kort na elkaar: in 1939 brak men de Oostermolen af om op die plaats vervolgens een dieselgemaal te bouwen. De Broekmolen ging op de tweede oorlogsdag verloren: 11 mei 1940 beschoot een Duits gevechtsvliegtuig deze molen waarna deze in brand raakte. De molen werd vervolgens niet meer herbouwd.
De Westermolen bleef tot 1974 in gebruik voor het bemalen van de polder Langerak en werd in 1977 verkocht aan de SIMAV.
Over de bouw van de huidige molen is vrij veel bekend: op 28 maart 1652 vond de openbare aanbesteding plaats voor een vrijwel nieuwe molen, ter vervanging van een oude wipmolen, die kennelijk als te versleten werd beschouwd. Van die laatste zouden alleen bovenas, roeden, spil, kamwielen en schijflopen moeten worden hergebruikt.
Laagste inschrijver was Pieter Gerritszn. Luyt, timmerman te Haastrecht. Hij diende voor ƒ 1930,-- de oude molen af te breken en de nieuwe molen maalvaardig, dit alles binnen drie maanden. Voor iedere week dat het werk later werd opgeleverd, moest boete worden betaald. Een opvallend detail in het bestek is het aanbrengen van een bedstede in het bovenhuis.
Het afkomende hout van de oude molen werd door het bestuur in 93 kavels aan de hoogstbiedende verkocht.
In 1857 werd de voor- en achterwaterloop vernieuwd door Johannes den Besten jr. uit Nieuwpoort voor ƒ 719,13. Vervolgens werd in 1904 weer een gedeelte van de voorwaterloop en de sprenkelstraat vernieuwd door J. Stout uit Nieuwpoort voor ƒ 149,--.
Een kleine vijftig jaar later, 1952, voerde Jan Bos uit Almkerk enige herstelwerkzaamheden uit: in hoofdzaak betrof dit het vervangen van de achterzomer, penbalk, wolfsbalk, kovelensbalk, kapdelen en gangwerk in het bovenwiel en bovenschijfloop.
Molenmakerij vh. J. de Gelder b.v. uit Arkel voerde in de jaren 1983-1984 een belangrijke restauratie uit: een deel van het bovenhuis werd vernieuwd, alsmede de gehele kap en staart, terwijl ook het metselwerk aan voor- en achterwaterloop stevig onderhanden werd genomen.
Op 5 oktober 1984 stelde burgemeester J.G. de Groot door het lichten van de vang de molen officieel in gebruik. De kosten van de restauratie hadden maar liefst ƒ 586.517,-- bedragen.
In latere jaren werd nog belangrijk aanvullend onderhoud verricht: nieuwe kruisarmen in het bovenwiel (1994); datzelfde wiel geschrooid en twee nieuwe vangstukken (1996).
In 2010/2011 vond zeer ingrijpend herstel plaats aan de fundering. De molen, die hier en daar verzakt was, werd op nieuwe palen en betonnen balken gezet. Door ouderdom en ongedierte aangetaste hoek- en manderstijlen werden schoongezaagd en bijgestort in epoxy. Ook de bovenzetel werd grotendeels vernieuwd. In augustus 2011 kwam dit werk gereed.
Opmerkelijk: in juli 2023 moest deze molen een geelgroene 'jas' aantrekken om daarna te worden uitgegast tegen de bonte knaagkever. Vanouds is dit ongedierte een vijand van molens, zeker van iets oudere.
aanvullingen
- toelichting naam
Deze molen is, ter onderscheiding van de inmiddels verdwenen, maar destijds zeer dichtbij gelegen Oostermolen, de "Westermolen" genoemd.
foto's
- foto's
-
Molen 01482 De Westermolen (Langerak)Pieter Zuijkerbuijk (5-10-2019)Molen 01482 De Westermolen (Langerak)William Bouter (11-8-2018)Molen 01482 De Westermolen (Langerak)Bert de Vette (12-8-2015)Molen 01482 De Westermolen (Langerak)Tony Hop (20-2-2016)Molen 01482 De Westermolen (Langerak)Frans van Erp (10-1-2017)Molen 01482 De Westermolen (Langerak)Henk ten Bos (7-11-2018)Molen 01482 De Westermolen (Langerak)Bert de Vette (12-8-2015)Molen 01482 De Westermolen (Langerak)De weidemolen die bij de grote wipmolen staat.
Jan Bakker (29-9-2012)Molen 01482 De Westermolen (Langerak)William Bouter (11-8-2018)Molen 01482 De Westermolen (Langerak)Frank Hendriks (9-1-2019)Molen 01482 De Westermolen (Langerak)Frank Hendriks (9-1-2019)Molen 01482 De Westermolen (Langerak)Frank Moerland (6-10-2018)Molen 01482 De Westermolen (Langerak)William Bouter (11-8-2018)Molen 01482 De Westermolen (Langerak)Pieter Zuijkerbuijk (5-10-2019)Molen 01482 De Westermolen (Langerak)Pieter Zuijkerbuijk (5-10-2019)Molen 01482 De Westermolen (Langerak)Pieter Zuijkerbuijk (5-10-2019)Molen 01482 De Westermolen (Langerak)Pieter Zuijkerbuijk (5-10-2019)
draag zelf bij
- teksten
- tekstbijdragen over deze molen insturen | Wilt u specifiek iets kwijt over een roede, as of motor, klik dan daar op het rode envelopje ✉︎ behorende bij het betreffende object.
- foto's
- foto's insturen