- naam
- Polder Kamperveen, deel Het Buitenland, molen van Van der Pol
- modeltype
- Kantige molen, grondzeiler
- functie
- poldermolen
- bouwjaar
- verdwenen
- toestand
- verdwenen
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate-nr.
- 01250
- oude dbnr.
- V2632
- Meest recente aanpassing
Molen Polder Kamperveen, deel Het Buitenland, molen van Van der Pol, Kamperveen
Kamperveen, Overijssel
v
locatie
- plaats
-
Kamperveen
- plaatsaanduiding
- Noordwendigedijk 12
- gemeente
- Kampen, Overijssel
- streek
- IJsseldelta
- geo positie
-
X: 189326, Y: 504009N: 52.52267, O: 5.89297
constructie
- motor(en)
-
fabrikant motornr type motor brandstof vermogen bouwjaar jaar geplaatst jaar verdwenen Apeldoornsche Machinefabriek v/h Loog Landaal ? zuiggasmotor 35 pk
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
geschiedenis
- toestand
- verdwenen
- bouwjaar
-
herbouwd
- verdwenen
-
gesloopt
- geschiedenis
-
Standplaats: in het Kamperveen even buiten de stad. De polder werd bemalen door twee molens. De molens waren afkomstig uit Zuid-Holland, waar zij behoorden tot de boezemmolens van de Zederikboezem te Ameide-Sluis. Deze waren daar als overbodig voor afbraak verkocht.
De molens werden ruim 100 jaar de na bouw overbodig, omdat er een elektrisch gemaal ter vervanging van zowel de molens als beide motorgemalen was gebouwd. Ze werden in 1939 gesloopt.
Bron: onbekend.
-----
Op de baard stond "herbouwd 1832".
Kort voor de Tweede Wereldoorlog werd een molen gesloopt, de andere verbrandde door blikseminslag.
Bron: archief Ten Bruggencate. -
aanvullingen
- trivia
Bij foto 1:
De molen in 1937 (?) gezien uit het westen, met ernaast het uit 1915-1916 daterende motorgemaal. Zo te zien was de molen al buiten bedrijf: de zeilen en windborden ontbreken. Links buiten beeld ligt de nieuwe zuidelijke dijk van de nog in uitvoering zijnde bypass van de IJssel. Rechts buiten beeld staat het nieuwe elektrische gemaal, waarvan de eerste steen werd gelegd op 19 september 1936. Op de voorgrond is het naar links stromende uitgeslagen water zichtbaar. Op de fundering van het motorgemaal staat tegenwoordig de voormalige machinistenwoning uit ca. 1936 (?).
Bij foto 2:
Links van de onttakelde molen ligt de uitwateringssluis, waardoor bij lage buitenwaterstanden (voorheen de Zuiderzee) kon worden geloosd.
Gerrit Keunen, 27 april 2018.
draag zelf bij
- foto's
- foto's insturen