- naam
- De Vlaggeman / De Vlaggemolen
- modeltype
- Kantige molen, stellingmolen
- functie
- zaagmolen
- bouwjaar
- verdwenen
- toestand
- verdwenen
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate-nr.
- 01169
- oude dbnr.
- V2262
- Meest recente aanpassing
- | Foto
Molen De Vlaggeman / De Vlaggemolen, Rotterdam, stadsdeel Noord (Heulbrug tot Schans 1)
Rotterdam, stadsdeel Noord (Heulbrug tot Schans 1), Zuid-Holland
v
locatie
- plaats
-
Rotterdam, stadsdeel Noord (Heulbrug tot Schans 1)
- plaatsaanduiding
- Huidige Stadhoudersweg ,voorheen aan de Schie voorbij de Heul
- gemeente
- Rotterdam, Zuid-Holland
- plaats(en) voorheen
- Hillegersberg
- streek
- Rotterdam en omstreken
- kadastrale aanduiding 1811-1832
- Hillegersberg A (4) 1772 Abraham van Stolk & Zoonen, houtkoper
- geo positie
-
X: 91697, Y: 438553N: 51.93184, O: 4.46677
constructie
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
- inventarisnummer
- 102b Groot Rotterdams Molenboek
geschiedenis
- toestand
- verdwenen
- bouwjaar
- verdwenen
-
1924 onttakeld 1929 restant gesloopt
- geschiedenis
-
De Vlaggeman stond op de plaats van de huidige Stadhoudersweg, tussen de Bergselaan en de Vlaggemanstraat(!).
In 1813 werd deze zeskante stellingmolen op zaagschuur gebouwd ter vervanging van een paltrokmolen.
De latere firma Abraham van Stolk en Zonen, geleid door opvolgende generaties Stolken, groeide voorspoedig uit, zodat zij in 1819 de trotse eigenaresse was van zes windzaagmolens, waarvan er vijf aan de Schie stonden.
Dit waren: "De Bartholomeus Everardus", "De Steur", "De Koe", "De Jonge Abraham" en "De Vlaggeman".
De zesde molen, "De Notenboom", stond te Oostzaandam.
Daarnaast bezat de onderneming tal van houtwerven en houtloodsen.
Provinciale Noordbrabantsche en 's Hertogenbossche Courant, 20 februari 1891:
"Gisteren-ochtend is de postkar, die van Rotterdam te circa 4 uren naar 's-Hage vertrekt, met den bestuurder Wilhelmus Wolff in de Schie in het water geraakt nabij den eersten molen voorbij de Heulbrug onder de gemeente Ouwerschie. Een melkboer schoot op het hulpgeroep met een bootje toe, doch de bestuurder van de postkar was reeds in de diepte verdwenen. Er staan daar ter plaatse geen huizen, zoodat geen andere hulp kon opdagen. Bestuurder en paard zyn verdronken.
Te ongeveer 10 uren werden door eenige mannen postkar en paard op het droge getrokken en de kar met de postpakketten enz. naar Rotterdam vervoerd. Kort daarna werd ook opgevischt het lijk van den drenkeling. De Wolff was 60 jaren en gehuwd. Men vermoedt, dat De Wolff zich wel had kunnen redden, als hij daarin niet verhinderd was geworden door de drie zware jassen, die hij aan had. Hoe het paard in het water is geraakt, is nog een raadsel. Men veronderstelt, dat het dier is geschrokken en door den zwaren mist, die er heerschte, van den weg en zoo in het water is geraakt."
De molen werd onttakeld in 1924.
In 1927 werden de terreinen van de firma van Stolk onteigend, waarna de sloop in 1929 plaats vond. Plannen om de molen te verplaatsen naar de Kralingse Plas werden niet uitgevoerd. Dit was de laatst overgebleven molen van een rij houtzaagmolens vlak bij elkaar langs de Schie. -
foto's
- foto's
-
draag zelf bij
- foto's
- foto's insturen