Molen Durgerdammer Die, Ransdorp

Ransdorp, Noord-Holland
v

korte karakteristiek

naam
Durgerdammer Die
modeltype
Kantige molen, grondzeiler
functie
poldermolen
bouwjaar
verdwenen
toestand
verdwenen
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
Ten Bruggencate-nr.
00999 c
oude dbnr.
V4483
Meest recente aanpassing
media-bestand
Molen 00999 c Durgerdammer Die (Ransdorp)
Deel ansichtkaart

locatie

plaats
Ransdorp
plaatsaanduiding
Onder Ransdorp
gemeente
Amsterdam, Noord-Holland
streek
Waterland
geo positie
X: 128747, Y: 488707
N: 52.38559, O: 5.00159

constructie

modeltype
Kantige molen, grondzeiler
krachtbron
wind
functie
romp
achtkante bovenkruier
inrichting
Vijzel 3 m opvoerhoogte
plaats bediening
grondzeiler
bediening kruiwerk
buitenkruier
plaats kruiwerk
bovenkruier
vlucht
16 m
afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
verdwenen
bouwjaar
verdwenen
afgebroken
geschiedenis
Op 14 september 1865 verkregen de Amsterdammers G. Montauban van Swijndrecht en W.J.C. Adriaan van Hasselt concessie tot droogmaking van het Durgerdammer Die, onder voorwaarde dat die verviel indien zij het werk niet binnen 2 jaar startten. In 1867 werd uitstel verleend, de ringdijk moest op 28 februari 1869 klaar zijn en de hele droogmaking op 30 augustus 1870. Dit lukte de heren niet, en de concessie verviel.

De Durgerdammer Die onder Ransdorp (tegenwoordig gemeente Amsterdam) werd ingepolderd krachtens concessie bij koninklijk besluit van 24 januari 1879, no. 15, verleend aan jhr. mr. J.W.H. Rutgers van Rozenburg te Amsterdam. Hij werd drooggemalen en -gehouden met behulp van een locomobiel met centrifugaalpomp. Eind 1879 was het werk bijna klaar, toen kregen de droogmakers nog de opdracht de ringvaart te verbreden van 3 m naar 5 m, "in 't belang van de vaart".

Purmerender Courant, 27 juni 1880:
"Aanbesteding bij inschrijving op 10 Julij 1880 van een HOUTEN VIJZELMOLENTJE van 3 meters wateropvoer en 16 meters vlugt, voor de onlangs drooggemaakte Durgerdammerdijk onder Ransdorp, volgens bestek, te bekomen bij de boekhandelaars Ellerman Harms en Co., Rokin 2 te Amsterdam." [Durgerdammerdijk moet zijn Durgerdammerdie. Red.]
Daarna werd de polder dus bemalen door een achtkante vijzelmolen, die uitsloeg op de Waterlandse boezem.

Op 15 oktober 1911 liep de polder (40 ha) geheel onder, ten gevolge van het onderloops zijn van de ringdijk, waardoor het water zich een weg onder die dijk door had kunnen banen. De polder werd toen gereglementeerd, om zeker te stellen dat de nodige verbeteringen aan de dijk zouden worden aangebracht.

Molenaars waren Arie Jonker en Jurrie de Vries.
Op vrijdagavond 13 september 1918 werd bij een zware storm een wiek van de molen afgerukt en in stukken geslagen.

De Waterlander, 21 sept. 1920:
"Het Durgerdammer-Die staat thans weer geheel onder water maar niet ten gevolge van een slechte bedijking, maar om reden de watermolen, welke gedurende 40 jaar dienst heeft gedaan, wordt vervangen door een electrisch gemaal. Gedurende het verrichten der werkzaamheden is er geen bemaling."
De molen werd vervangen door een draaistroom-elektromotor van 5 pk met centrifugaalpomp, die op Waterlands boezem uitsloeg.

Bronnen:
- Informatie van G. van den Bosch.
- "De zeeweringen en waterschappen van Noordholland", derde uitgaaf, D. Kooiman, 1936.
- "De geschiedenis van Waterland", H.P. Moelker, 1987, blz. 49-51

aanvullingen