Molen Polder Achthoven, Achthovense Baakmolen, Lexmond

Lexmond, Utrecht
v

korte karakteristiek

naam
Polder Achthoven, Achthovense Baakmolen
modeltype
Kantige molen, grondzeiler
functie
poldermolen
bouwjaar
verdwenen
toestand
verdwenen
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
Ten Bruggencate-nr.
00821
oude dbnr.
V165
Meest recente aanpassing
| Algehele revisie gegevens
media-bestand
Molen 00821 Polder Achthoven, Achthovense Baakmolen (Lexmond)

deel van foto van J. de Vries

locatie

plaats
Lexmond
plaatsaanduiding
aan de Nieuwe Zederik
gemeente
Vijfheerenlanden, Utrecht
streek
Vijfheerenlanden
kadastrale aanduiding 1811-1832
Lexmond A (3) 874 De Polder Achthoven
geo positie
X: 127620, Y: 441080
N: 51.95748, O: 4.98887

constructie

modeltype
Kantige molen, grondzeiler
krachtbron
wind
functie
romp
achtkante bovenkruier
inrichting

Scheprad

versieringen

Boven de ingang zat een sluitsteen met ‘Anno 1777’ (Teixeira IV (III), 595, 596).

plaats bediening
grondzeiler
bediening kruiwerk
buitenkruier
plaats kruiwerk
bovenkruier
afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
verdwenen
bouwjaar
verdwenen
1925 buiten bedrijf, deels gesloopt 1999 restant gesloopt
geschiedenis

De polder Achthoven ligt tussen de Lakerveldse Molenkade en de Achter- en Achthovensche Wetering. De polder Achthoven werd uitgemalen op de Oude Zederik. Tot 1925 gebeurde dat door twee windmolens.

In 1925 werd de molen gedeeltelijk gesloopt, waarna er een ruwoliemotor in werd geplaatst. In dat jaar werd de noordelijke of Nieuwe Achthovense watermolen, vlak bij het noordwestelijke uiteinde van de Nieuwe Zederik, omgebouwd
In de romp van de achtkante windmolen werd een dieselmotorgemaal ondergebracht, dat bestond uit een centrifugaalpomp met dubbele aanzuiging van het merk Jaffa, gekoppeld aan een horizontale Crossley-ruwoliemotor van 43-49 pk. Het gemaal werd in 1999 afgebroken.
Het gepleisterde gebouwtje had een met asbest belegd dak waarop een restant van een piron. Rechte deur en twaalfruits-venster.
Het complete inventaris van dit gemaal, motor (Crossley 1 cilinder) met alle toebehoren, is na de sloop in opslag gegaan bij gemaal de Tuut in Apeltern.

Arie Hoek, 24 september 2010


De Crossley staat in het Museumstoomgemaal De Tuut in Appeltern (www.de-tuut.nl) en is nu geheel gerestaureerd. Tijdens stoomweekends is de motor in bedrijf, samen met de twee stoommachines van het oorspronkelijke gemaal. De centrifugaalpomp van Machinefabriek Jaffa staat op de Maasdijk, als een soort monument.
Henk van Loon, bestuurslid Baet en Borgh, de monumentenstichting waaronder De Tuut valt.

aanvullingen

wetenswaardigheden

de tekst overgenomen van ANWB bord dat naast de pomp staat op de dijk bij het stoomgemaal 

Deze centrifugaalpomp maakte deel uit van de bemalingsinstallatie uit 1925 in de polder Achthoven bij Lexmond (Zuid-Holland). De pomp werd aangedreven door een Crossley-1-cilinder horizontale dieselmotor die te bezichtigen is in stoomgemaal De Tuut.

De pompinstallatie stond oorspronkelijk in een achtkantige windmolen waaruit het uit 1777 daterende scheprad was verwijderd. De molen werd afgeknot toen deze pomp met de Crossley aandrijving daar in 1925 werd geplaatst.

De pomp heeft een tweezijdige instroming met een capaciteit van 60m3 per minuut en een maximale opvoerhoogte van 1,5meter. Dit is het verschil tussen het peil van het binnen- en buitenwater van de polder.

 

 

 

foto's

foto's