- naam
- Diemermeer / Watergraafsmeer, ondermolen (2e)
- modeltype
- Kantige molen, grondzeiler
- functie
- poldermolen
- bouwjaar
- verdwenen
- toestand
- verdwenen
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate-nr.
- 00817 c
- oude dbnr.
- V4447
- Meest recente aanpassing
- | Foto
Molen Diemermeer / Watergraafsmeer, ondermolen (2e), Amsterdam
Amsterdam, Noord-Holland
v
locatie
- plaats
-
Amsterdam
- gemeente
- Amsterdam, Noord-Holland
- streek
- Amsterdam
- geo positie
-
X: 126039, Y: 485156N: 52.35354, O: 4.96212
constructie
- modeltype
- Kantige molen, grondzeiler
- krachtbron
- wind
- functie
- romp
- achtkante bovenkruier
- inrichting
schepschijf 4,70 m Ø, 55 cm ↔
- versieringen
De gedenksteen van deze molen die in 1847 was ingemetseld, is thans nog te vinden in het metselwerk van de Molen van Sloten te Amsterdam waar het achtkant van deze molen voor is gebruikt.
- plaats bediening
- grondzeiler
- bediening kruiwerk
- buitenkruier
- plaats kruiwerk
- bovenkruier
- vlucht
- 26,50 m
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
- inventarisnummer
- 129
geschiedenis
- toestand
- verdwenen
- bouwjaar
- verdwenen
-
1878 onttakeld, in 1890 stond de molen nog met kap, later werd gedeeltelijk het achtkant ingekort. 1981 afgebroken en verplaatst
- verplaatst naar
- geschiedenis
-
Na een mislukte proef in 1838 met een paardenvijzelmolen, bouwde men in 1845 een nieuwe schijfmolen erbij als ondermolen en paste de andere twee aan waardoor een driehoog malende gang ontstond.
Op 26 november 1876 besloot het bestuur op stoombemaling over te gaan. Dit gemaal werd in maart 1878 in gebruik genomen.
Het molenrestant bleef daarna nog 100 jaar staan, maar werd tenslotte bedreigd door de aanleg van de Ringweg. [In het najaar van 1981 is het restant gedemonteerd en in 1990 hergebruikt voor de Slotermolen.]
Bron: Noord-Hollands Molenboek 1981, blz. 239.
-----
De ombouw van viergang schepradmolens naar tweegang schijfmolens werd in 1743 uitgevoerd door Anthonie de Jong en Hubert Ketelaar. "Hun molens geraakten met de minste Wind aan den gang en sloegen het water met veel gemak uit in den gemenen Boezem van Amstelland. Zij bleven zelfs in den hardsten vorst doormalen en waren in staat de Meer vroegtijdig van het overtollige water te ontlasten".
Bron: 350 Jaar Watergraafsmeer door J.H. Kruizinga, 1979.
-----
In 1924 waren de boven- en de middelmolen al geheel verdwenen, en van de ondermolen stond het stenen onderstuk en een vrij groot deel van het achtkant nog overeind.
Op de plaats van de middelmolen werd in de 1920-er jaren een nieuw elektrisch gemaal gebouwd.
Bron: archief Ten Bruggencate.
Het stoomgemaal van 1878 stond zuidelijker, bij de spoorlijn. De situatie volgens Ten Bruggencate komt precies overeen met top, kaarten van 1949 t/m 1981.
Red.
-----
Arend van den Broeke (1830-1868) legde de eerste steen van deze molen, en mijn moeder opnieuw bij de verplaatsing van de molen naar Sloten. We waren ook bij de ingebruikstelling met prinses Juliana (iets gefilmd en wat foto's) en tot slot is mijn zoon Marco daar getrouwd!
Hannie Peltzer, 7 maart 2023. -
foto's
- foto's
-
draag zelf bij
- foto's
- foto's insturen