- naam
- Westerse Molen / Zeldenrust
- modeltype
- Kantige molen, grondzeiler
- functie
- poldermolen
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Bemalen van het gebied Rode Til, thans op vrijwillige basis
- adres
-
Hamrikkerweg 18
9943 TB Nieuw-Scheemda - Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate-nr.
- 00602
- oude dbnr.
- B343
- Meest recente aanpassing
- | Foto
Molen Westerse Molen / Zeldenrust, Nieuw-Scheemda
Nieuw-Scheemda, Groningen
b
locatie
- plaats
-
Nieuw-Scheemda
- gemeente
- Oldambt, Groningen
- kadastrale aanduiding
- Gemeente Scheemda, sectie M, nr. 179
- geo positie
-
X: 257479, Y: 581137N: 53.20716, O: 6.92136
- biotoopwaarde
- 5 (goed)
- landschappelijke waarde
- Zeer groot; in de wijde omtrek zichtbaar
contact en bezoek
- bezoek/postadres
-
Hamrikkerweg 18
9943 TB Nieuw-Scheemda - molenaar
- Wim van Rheen
- telefoon
- 0598-446500
- social media
- open voor publiek
- ja
- open op zaterdag
- ja
- open op zondag
- nee
- op afspraak
- ja
- openingstijden
- meestal op zondagmiddag 13.00 - 16.00 uur en op afspraak
- toegangsprijzen
- winkelinformatie
- meelverkoop
- nee
- museuminformatie
- gericht op scholen
- nee
- bijzonderheden
- Molen staat momenteel stil i.v.m. een gebrek aan de kap.
- fietsroute
- fietsroute in de buurt van Westerse Molen / Zeldenrust via fietsnetwerk.nl
constructie
- modeltype
- Kantige molen, grondzeiler
- krachtbron
- wind
- kenmerken
- functie
- romp
- Houten achtkant, gedekt met dakleer, met stenen veldmuren
- kap
- Gedekt met houten delen
- inrichting
Twee vijzels (één houten en één met houten balk met ijzeren beschoeping).
- versieringen
Eenvoudige baard, wit geverfd, rood afgebiesd, met de opschriften 'Zeldenrust' en daaronder '18' '62'
- plaats bediening
- grondzeiler
- bediening kruiwerk
- buitenkruier
- plaats kruiwerk
- bovenkruier
- kruiwerk
- Voeghoutenkruiwerk; kruilier
- vlucht
- 21,60 m.
- vang
- Hoepelvang (metaal). Vangbalk met duim; vangstok. Pal.
- overbrenging
Bovenwiel 59 kammen
Bovenbonkelaar 35 kammen
Spoorwiel 59 kammen
Schijfloop grote vijzel 29 staven
Onderbonkelaar grote vijzel 35 kammen
Vijzelwiel 45 kammen
Schijfloop kleine vijzel 32 staven
Onderbonkelaar kleine vijzel 33 kammen
Overbrengingsverhoudingen 1 : 2,67 (grote vijzel) en 1 : (kleine vijzel)- hoogte
- wiekvorm
- Oud-Hollands
- wiekenkruis
-
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte Buurma 127 binnen 1983 1983 binnen aanw. 21,60 Buurma 128 buiten 1983 1983 buiten aanw. 21,60 Pot 2786 binnen 1939 1939 binnen 1983 21,55 Pot 2399 binnen 1916 1916? binnen 1983 21,40 - wiekverbeteringen
Al zeer lang had deze molen zelfzwichting op beide roeden; in 1947 kreeg de buitenroede halve verdekkering daarbij; inmiddels had die zelfzwichting ook dwarskleppen. Later is ook de binnenroede half-verdekkerd geweest, maar dat was omstreeks 1990 weer verdwenen.
In 1994 keerde men van zelfzwichting terug naar Oud-Hollands met zeilen.- bovenas
-
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte De Prins van Oranje 1410 1893 1893? aanw.
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
- monument
- 408809
- inventarisnummer
- GR093
eigendom
- eigendomsvorm
- Stichting
geschiedenis
- toestand
- werkend
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Bemalen van het gebied Rode Til, thans op vrijwillige basis
- molenmaker
- Kamphuis, Niewolda (1862)
- voorganger
- omwentelingen
- geschiedenis
-
De molen werd in 1862 door molenmaker Kamphuis uit Nieuwolda gebouwd ter vervanging van een in dat jaar afgebrande molen. Die voorganger dateerde uit 1798.
De molen bemaalde oorspronkelijk het waterschap Westerse Molenpolder (662 ha. groot) maar fungeerde al zeer lang, vanaf 1878, als hulpgemaal bij een toen in dienst gesteld stoomgemaal.
In 1964 werd dat gemaal vervangen door een dieselgemaal met een 60 pk. motor. Niet veel later, 1967, ging de polder, met enige naburige polders, op in het waterschap Oldambt. Als gevolg daarvan werden het oude stoomgemaal en de molenaarswoning bij de molen afgebroken. De molen werd evenwel als reservegemaal in maalvaardige staat gehouden.
Bij herstelwerkzaamheden in 1983 bleef de zelfzwichting (met op de buitenroede dwarskleppen) gehandhaafd; in 1994 werd dit, onbegrijpelijk voor die tijd, op beide roeden weer gewijzigd in Oud-Hollands met zeilen.
Gedurende jaren werd de molen geregeld op vrijwillige basis in werking gesteld, maar verkeerde op een zeker moment toch in matige toestand. In 2008 kende men een fors bedrag voor herstel toe en tussen mei en september 2010 werd daar heel wat mee gedaan: achtkantstijl aangescherfd, drie velden kleedhout en dakbedekking nieuw, wat ook gold voor vele hekkens, staartbalk, krimpmuren en dek van de voorwaterloop, krooshek, kruipalen en landhekken rond de molen. Binnen kreeg de molen uitneembare hekken bij spoorwiel en schijflopen. Verder werden beide roeden doorgehaald en de grootste van de twee vijzels uitgenomen om elders te worden hersteld. Tot slot volgde schilderwerk en verhogen van het talud. Eind september 2010 was de molen weer geheel maalvaardig.
In september 2016 moest men de molen opnieuw stilzetten: enkele balken in de kap bleken aangetast door boktor en wel zodanig, dat draaien niet langer verantwoord was.
Op 1 augustus 2019 werd, nadat de roeden waren gestreken, de kap naast de molen op de grond gezet. Let wel: dit was voor het eerst sinds de bouw dat deze molen zonder kap kwam te staan! De romp werd afgedekt met een nooddak en daarna was het weer even rustig.
In de zomer van 2020 begon de fa. Doornbosch met de kap, waarbij het voornaamste werk het vervangen van voeghouten en steunder was. Op 27 oktober plaatste men de geheel herstelde kap weer op de romp, direct gevolgd door het steken van de roeden. Deze zijn wederom Oud-Hollands opgehekt voor zeilen.
De restauratie werd uiteindelijk voltooid met de officiële ingebruikname: die vond plaats op 10 september 2021. Commissaris des Konings René Paas lichtte de vang.
Enige technische details: bijzonder is dat de lange spruit voorin de kap ligt; bij de meeste molens in het noorden ligt de lange spruit in het midden. Verder zijn onderbonkelaar en vijzelwiel van de grote vijzel conisch uitgevoerd; van de kleine vijzel zijn zij 'recht'.
aanvullingen
- literatuur
'Zeldenrust officieel in bedrijf gesteld', in: Molenwereld 153 (2011) 382 - 383
foto's
- foto's
-
draag zelf bij
- teksten
- tekstbijdragen over deze molen insturen | Wilt u specifiek iets kwijt over een roede, as of motor, klik dan daar op het rode envelopje ✉︎ behorende bij het betreffende object.
- foto's
- foto's insturen