- naam
- De Meervogel
- modeltype
- Kantige molen, grondzeiler
- functie
- poldermolen
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Bemalen van het waterschap Hoeksmeersterpolder (589 ha), thans op vrijwillige basis
- adres
-
Hoeksmeersterweg 10
9918 TA Garrelsweer - Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate-nr.
- 00511
- oude dbnr.
- B331
- Meest recente aanpassing
- | Verwijzingen
Molen De Meervogel, Hoeksmeer
Hoeksmeer, Groningen
b
locatie
- plaats
-
Hoeksmeer
- gemeente
- Eemsdelta, Groningen
- kadastrale aanduiding
- Gemeente Loppersum, sectie C, nr. 1402
- geo positie
-
X: 248065, Y: 590965N: 53.29716, O: 6.78329
- biotoopwaarde
- 4 (aanvaardbaar)
- landschappelijke waarde
- Zeer groot
contact en bezoek
- bezoek/postadres
-
Hoeksmeersterweg 10
9918 TA Garrelsweer - molenaar
- Wim Hofkamp / Wieke Duinmeijer
- telefoon
- 06-20189560
-
koperwiek@hotmail.com
- website
- degroningerpoldermolens.nl
- social media
- open voor publiek
- ja
- open op zaterdag
- ja
- open op zondag
- nee
- op afspraak
- ja
- openingstijden
In de regel zaterdag 14.00 - 16.00 uur.
- toegangsprijzen
- winkelinformatie
- meelverkoop
- nee
- museuminformatie
- gericht op scholen
- ja
- informatie voor scholen
Op afspraak per telefoon of mail
- bijzonderheden
- fietsroute
- fietsroute in de buurt van De Meervogel via fietsnetwerk.nl
constructie
- modeltype
- Kantige molen, grondzeiler
- krachtbron
- wind
- kenmerken
- functie
- romp
- Houten achtkant, gedekt met riet, met stenen veldmuren
- kap
- Gedekt met riet
- inrichting
Vijzel
- versieringen
Eenvoudige baard, wit geverfd, rood afgebiesd, met in boogvorm het opschrift "meervogel"
Op de onderbonkelaar zijn de initialen HD sierlijk gesneden.- plaats bediening
- grondzeiler
- bediening kruiwerk
- buitenkruier
- plaats kruiwerk
- bovenkruier
- kruiwerk
- Neutenkruiwerk; kruilier met rondgaande ketting
- vlucht
- 20,00 m.
- vang
- Hoepelvang (metaal). Vangbalk met duim; vangstok.
- overbrenging
Bovenwiel 59 kammen
Bovenbonkelaar 30 kammen
Onderbonkelaar 48 kammen
Vijzelwiel 41 kammen
Overbrengingsverhouding 1 : 2,30- hoogte
- wiekvorm
- Systeem van Bussel met zelfzwichting en neusremkleppen op beide roeden
- wiekenkruis
-
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte Groot Wesseldijk 70 binnen 2003 2003 binnen aanw. 19,84 Buurma 223 buiten 1989 1989 buiten aanw. 19,90 Buurma ? binnen 1966 1966? binnen 2003 20,00 Pot 2798 buiten 1941 1941? buiten 1989 19,90 Pot 2239 binnen 1912 1912? binnen 1966? 19,76 - wiekverbeteringen
Zeer lang, in ieder geval vanaf 1928, is deze molen uitgerust geweest met zelfzwichting. Later kreeg de buitenroede bovendien dwarskleppen. Vermoedelijk bij de restauratie, die in 1967 werd afgerond, zijn de roeden voorzien van stroomlijnneuzen en neusremkleppen (waarmee de dwarskleppen dus weer kwamen te vervallen).
- bovenas
-
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte De Prins van Oranje 1340 1888 aanw.
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
- monument
- 26269
- inventarisnummer
- GR069
eigendom
- eigenaar
- Stichting Groninger Poldermolens
- eigendomsvorm
- Stichting
geschiedenis
- toestand
- werkend
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Bemalen van het waterschap Hoeksmeersterpolder (589 ha), thans op vrijwillige basis
- omwentelingen
- eigendomshistorie
De Stichting Groninger Poldermolens is eigenaar sinds 1-01-2016, daarvoor was dat de Molenstichting Fivelingo.
- geschiedenis
-
Oorspronkelijk stonden niet ver van elkaar twee molens. In 1913 werd de oostelijke molen afgebroken en vervangen door een locomobiel. Dat laatste werd in 1938 op zijn beurt vervangen door een dieselmotor van 75 pk. In 1943 maakte deze diesel wegens brandstofgebrek plaats voor een elektromotor. Op dat moment was de westelijke molen al officieel niet meer in gebruik voor de bemaling.
Nadat de oude mechanische bemaling in 1958 vervangen was door een nieuw gemaal met schroefpompen, werd de molen tussen 1962 en 1966 fasegewijs gerestaureerd en in 1967 officieel als reservegemaal in gebruik genomen.
In 1985 was de molen wederom in slechte staat: de buitenroede stond op dat moment al zo'n 10 jaar kaal en van de binnenroede waren kleppen en stroomlijnneuzen al deels afgewaaid.
Een nieuwe restauratie startte in 1989; in 1990 volgde de feestelijke ingebruikname.
foto's
- foto's
-
draag zelf bij
- teksten
- tekstbijdragen over deze molen insturen | Wilt u specifiek iets kwijt over een roede, as of motor, klik dan daar op het rode envelopje ✉︎ behorende bij het betreffende object.
- foto's
- foto's insturen