Molen De Meervogel, Hoeksmeer

Hoeksmeer, Groningen
b

korte karakteristiek

naam
De Meervogel
modeltype
Kantige molen, grondzeiler
functie
poldermolen
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Bemalen van het waterschap Hoeksmeersterpolder (589 ha), thans op vrijwillige basis

adres
Hoeksmeersterweg 10
9918 TA Garrelsweer
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
Ten Bruggencate-nr.
00511
oude dbnr.
B331
Meest recente aanpassing
| Verwijzingen
media-bestand
Molen 00511 De Meervogel (Hoeksmeer)
Bernd Käding (15-7-2018)

locatie

plaats
Hoeksmeer
gemeente
Eemsdelta, Groningen
kadastrale aanduiding
Gemeente Loppersum, sectie C, nr. 1402
geo positie
X: 248065, Y: 590965
N: 53.29716, O: 6.78329
biotoopwaarde
4 (aanvaardbaar)
landschappelijke waarde
Zeer groot

contact en bezoek

bezoek/postadres
Hoeksmeersterweg 10
9918 TA Garrelsweer
molenaar
Wim Hofkamp / Wieke Duinmeijer
telefoon
06-20189560
social media
open voor publiek
ja
open op zaterdag
ja
open op zondag
nee
op afspraak
ja
openingstijden

In de regel zaterdag 14.00 - 16.00 uur.

toegangsprijzen
winkelinformatie
meelverkoop
nee
museuminformatie
gericht op scholen
ja
informatie voor scholen

Op afspraak per telefoon of mail

bijzonderheden
fietsroute
fietsroute in de buurt van De Meervogel via fietsnetwerk.nl

constructie

modeltype
Kantige molen, grondzeiler
krachtbron
wind
kenmerken
functie
romp
Houten achtkant, gedekt met riet, met stenen veldmuren
kap
Gedekt met riet
inrichting

Vijzel

versieringen

Eenvoudige baard, wit geverfd, rood afgebiesd, met in boogvorm het opschrift "meervogel"

Op de onderbonkelaar zijn de initialen HD sierlijk gesneden.

plaats bediening
grondzeiler
bediening kruiwerk
buitenkruier
plaats kruiwerk
bovenkruier
kruiwerk
Neutenkruiwerk; kruilier met rondgaande ketting
vlucht
20,00 m.
vang
Hoepelvang (metaal). Vangbalk met duim; vangstok.
overbrenging

Bovenwiel 59 kammen
Bovenbonkelaar 30 kammen
Onderbonkelaar 48 kammen
Vijzelwiel 41 kammen
Overbrengingsverhouding 1 : 2,30

hoogte
wiekvorm
Systeem van Bussel met zelfzwichting en neusremkleppen op beide roeden
Kantel uw mobiel om de tabellen helemaal te zien
wiekenkruis
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte
Groot Wesseldijk ✉︎ 70 binnen 2003 2003 binnen aanw. 19,84
media-bestand
Roede 223, Buurma
Buurma
✉︎ 223 buiten 1989 1989 buiten aanw. 19,90
Buurma ✉︎ ? binnen 1966 1966? binnen 2003 20,00
Pot ✉︎ 2798 buiten 1941 1941? buiten 1989 19,90
Pot ✉︎ 2239 binnen 1912 1912? binnen 1966? 19,76
wiekverbeteringen

Zeer lang, in ieder geval vanaf 1928, is deze molen uitgerust geweest met zelfzwichting. Later kreeg de buitenroede bovendien dwarskleppen. Vermoedelijk bij de restauratie, die in 1967 werd afgerond, zijn de roeden voorzien van stroomlijnneuzen en neusremkleppen (waarmee de dwarskleppen dus weer kwamen te vervallen).

bovenas
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte
De Prins van Oranje ✉︎ 1340 1888 aanw.
afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
werkend
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Bemalen van het waterschap Hoeksmeersterpolder (589 ha), thans op vrijwillige basis

omwentelingen
eigendomshistorie

De Stichting Groninger Poldermolens is eigenaar sinds 1-01-2016, daarvoor was dat de Molenstichting Fivelingo.

geschiedenis

Oorspronkelijk stonden niet ver van elkaar twee molens. In 1913 werd de oostelijke molen afgebroken en vervangen door een locomobiel. Dat laatste werd in 1938 op zijn beurt vervangen door een dieselmotor van 75 pk. In 1943 maakte deze diesel wegens brandstofgebrek plaats voor een elektromotor. Op dat moment was de westelijke molen al officieel niet meer in gebruik voor de bemaling.

Nadat de oude mechanische bemaling in 1958 vervangen was door een nieuw gemaal met schroefpompen, werd de molen tussen 1962 en 1966 fasegewijs gerestaureerd en in 1967 officieel als reservegemaal in gebruik genomen.

In 1985 was de molen wederom in slechte staat: de buitenroede stond op dat moment al zo'n 10 jaar kaal en van de binnenroede waren kleppen en stroomlijnneuzen al deels afgewaaid.
Een nieuwe restauratie startte in 1989; in 1990 volgde de feestelijke ingebruikname.

 

foto's

foto's