Molen De Hoop, Hefswal

Hefswal, Groningen
v

korte karakteristiek

naam
De Hoop
modeltype
Kantige molen, stellingmolen
functie
korenmolen, pelmolen
bouwjaar
verdwenen
toestand
verdwenen
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
Ten Bruggencate-nr.
00501
oude dbnr.
V3028
Meest recente aanpassing
media-bestand
Molen 00501 De Hoop (Hefswal)
Foto W.O. Bakker, 6 mei 1949

locatie

plaats
Hefswal
plaatsaanduiding
2,5 km ten Noorden van de kerk, aan de zuidzijde van de Hefswalsterweg
gemeente
Het Hogeland, Groningen
geo positie
X: 244924, Y: 605126
N: 53.42480, O: 6.73994

constructie

modeltype
Kantige molen, stellingmolen
krachtbron
wind
functie
romp
achtkante bovenkruier
plaats bediening
stellingmolen
bediening kruiwerk
buitenkruier
plaats kruiwerk
bovenkruier
vlucht
op één roede zelfzwichting
afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
verdwenen
bouwjaar
verdwenen
1950 gedeeltelijk afgebroken 1977 restant gesloopt
geschiedenis
Eigenaar was molenaar P. van der Molen.
In januari 1935 werd de molen door een zware storm beschadigd.
Op 6 mei 1949 werd een sloopvergunning verleend, waarna de molen in het voorjaar van 1950 werd afgebroken.

-X-

In 1881 koopt Jan Harkes van der Molen hier voor fl. 2000,- een behuizing met 39,75 ha. grond en laat hierop een achtkante bovenkruier met stelling bouwen. De molen, de Hoop genaamd, wordt ingericht als koren en pelmolen. Bij de bouw is gebruik gemaakt van het achtkant van de oliemolen van Aalfs te Bedum. In 1917 koopt Pieter van der Molen de Hoop met behuizing en schuur voor fl. 6000,-. In 1935 wordt de molen tijdens een noordwester storm beschadigd. Het achterwerk met zelfzwichting slaat weg. In 1944 is de roede met zelfzwichting nog van nieuwe lassen voorzien, doch in 1948 is de onderhoudstoestand zo slecht dat herstel fl. 1500,- moet gaan kosten. Dit gaat niet door en er komt een elektrische maalderij. Op 6 mei 1949 wordt een sloopvergunning verstrekt. In het voorjaar van 1950 wordt de bovenbouw gesloopt. In 1972 volgt een groot deel van de onderbouw, terwijl in 1977 de laatste restanten worden opgeruimd. Thans is ter plaatse transport bedrijf Pilat gevestigd.

jnjv, Bron P. van Dijken, de Zelfzwichter