- naam
- De Jonge Held
- modeltype
- Kantige molen, grondzeiler
- functie
- poldermolen
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Bemalen van de polder De Jonge Held, thans op vrijwillige basis
- adres
-
Friesestraatweg 436
9746 TL Groningen - Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate-nr.
- 00469
- oude dbnr.
- B336
- Meest recente aanpassing
- | Foto roe
Molen De Jonge Held, Leegkerk
Leegkerk, Groningen
b
locatie
- plaats
-
Leegkerk
- gemeente
- Groningen, Groningen
- streek
- Groningen (stad)
- kadastrale aanduiding
- Gemeente Hoogkerk, sectie E, nr. 441
- geo positie
-
X: 228681, Y: 584510N: 53.24209, O: 6.49089
- biotoopwaarde
- 5 (goed)
- landschappelijke waarde
- Zeer groot
contact en bezoek
- bezoek/postadres
-
Friesestraatweg 436
9746 TL Groningen - molenaar
- Jeffrey Cusiël
- telefoon
- social media
- open voor publiek
- ja
- open op zaterdag
- nee
- open op zondag
- nee
- op afspraak
- ja
- openingstijden
Als de molen draait en op afspraak
- toegangsprijzen
- winkelinformatie
- meelverkoop
- nee
- museuminformatie
- gericht op scholen
- ja
- informatie voor scholen
Op afspraak via de e-mail.
- bijzonderheden
- fietsroute
- fietsroute in de buurt van De Jonge Held via fietsnetwerk.nl
constructie
- modeltype
- Kantige molen, grondzeiler
- krachtbron
- wind
- kenmerken
- functie
- romp
- Houten achtkant, gedekt met riet, met stenen veldmuren
- kap
- Gedekt met riet
- inrichting
Houten vijzel (bilinga) met drie gangen.
- versieringen
Eenvoudige baard, wit geverfd, rood afgebiesd, met in kleine cijfers het opschrift '18' '29'
- plaats bediening
- grondzeiler
- bediening kruiwerk
- buitenkruier
- plaats kruiwerk
- bovenkruier
- kruiwerk
- Neutenkruiwerk, kruilier met rondgaande ketting
- vlucht
- 19,20 m.
- vang
- Vlaamse vang; vangbalk met duim; vangstok
- overbrenging
Bovenwiel 57 kammen
Bovenbonkelaar 33 kammen, steek 12,3 cm
Onderbonkelaar 40 kammen, steek 11,5 cm
Vijzelwiel 29 kammen
Overbrengingsverhouding 1 : 2,38- hoogte
- wiekvorm
- Systeem van Bussel met zelfzwichting en neusremkleppen op beide roeden
- wiekenkruis
-
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte Dijkstra 7 binnen 2024 2024 binnen aanw. 19,24 Bremer/Dunning 277 buiten 1997 1997 buiten aanw. 19,24 Bremer 181 binnen 1970 1970 binnen 2023 19,20 Bremer ? buiten 1955 1955 buiten 1997 19,20 Gorter g.n. binnen 1947 1947 binnen 1970 19,50 - wiekverbeteringen
Vanaf 1937 heeft deze molen op beide roeden zelfzwichting met Oud-Hollandse voorzomen gehad. Sinds het (noodzakelijke) herstel na de storm van 12/13 november 1972 zijn de voorzomen uitgevoerd volgens het Bremer-stroomlijnsysteem met neusremkleppen.
- bovenas
-
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte De Prins van Oranje 1377 1891 aanw.
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
- monument
- 18757
- inventarisnummer
- GR057
eigendom
- eigenaar
- Stichting Groninger Poldermolens
- eigendomsvorm
- Stichting
geschiedenis
- toestand
- werkend
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Bemalen van de polder De Jonge Held, thans op vrijwillige basis
- molenmaker
- Tjapke Hapkes Bos, Bedum (1829)
- omwentelingen
- eigendomshistorie
De Stichting Groninger Poldermolens is eigenaar sinds 1-01-2016, daarvoor was dit de Molenstichting Westerkwartier.
- geschiedenis
-
In 1794 bestonden er plannen tot verbeteren van de polders van Leegkerk, Dorkwerd, ’t Wester Stads Hamrik en Hoogkerk. Men kwam tot conclusie dat het neerzetten van twee poldermolens de oplossing kon bieden. Het plan werd maar gedeeltelijk uitgevoerd, want er werd slechts één molen opgericht, genaamd De Groote Molen (De Oude Held). Hier bleef het in eerste instantie bij, tot ontevredenheid van de ingelanden van Leegkerk en Dorkwerd: dat gebied bleef te nat.
In 1828 werden alsnog plannen gemaakt voor de bouw van een tweede molen. De Oude Held zou de polders van Hoogkerk, ’t Wester stads Hamrik blijven bemalen, de nieuwe molen de polders van Leegkerk en Dorkwerd.
Op 27 maart 1829 werden de handtekeningen gezet en was de weg vrij voor de bouw van De Jonge Held. Molenmaker Bos uit Bedum bouwde hem voor ƒ 4.695,--. Helaas was waterstaatkundig gezien niet alles goed geregeld: al in 1831 moest een tochtsloot worden verlegd, omdat lager gelegen gronden door een verkeerde ligging regelmatig blank stonden!
In 1899 werd na het opknappen van het muldershuis ook herstel verricht aan de molen, o.a. vervanging van een deel van een achtkantstijl dat erg slecht bleek. Molenmaker Hazenberg laste een nieuw stuk waarna de molen weer een tijd vooruit kon.
In 1914 werd een nieuw molenaarshuis gebouwd nadat het oude, vanwege de woningwet, onbewoonbaar was verklaard.
Aan de molen zelf is door de jaren ook genoeg gerestaureerd. In 1928 kwam er een tegenvaller: de bijna 100 jaar oude kap moest geheel worden vernieuwd. Ondanks de opkomende elektriciteit bleef men de molen trouw en werd erin geïnvesteerd.
In mei 1937 besloot men zelfzwichting aan te laten brengen. Molenmaker Hazenberg begrootte de kosten op ƒ 150,--.
In 1941 werd de schroef vervangen; in 1947 een nieuwe binnenroede gestoken, gemaakt door de firma Gorter uit Hoogezand. In 1955 herstelde molenmaker Bremer de molen voor ƒ 6.406,--. Hij stak daarbij onder meer een nieuwe buitenroede. “De Hollandsche Molen” gaf toentertijd 25% subsidie op de begroting, de provincie 10% en de gemeente Hoogkerk ƒ 400,--.
In 1963 werd de vijzel hersteld. Rond 1970 werd een nieuwe binnenroede gestoken.
Eind 1972, begin 1973 was uitvoerig herstel aan het wiekenkruis nodig als gevolg van de zeer zware novemberstorm, waarbij de zelfzwichting deels van een roede werd afgeblazen.
Na jaren van trouwe dienst kwam in 1989 een einde aan het malen op de wind: naast de molen werd een nieuw elektrisch gemaal geplaatst. Sindsdien zorgt dat voor de bemaling.
In 1997 is er opnieuw een grote restauratie uitgevoerd: de kap werd, met kuip, neutenring en boventafelement, geheel vernieuwd. Bij die gelegenheid werd de kap ook weer met riet gedekt; sinds 1928 was dat verticaal gepotdekseld. Ook werd een nieuwe buitenroede gestoken. De totale kosten bedroegen ƒ 260.000,--. De officiële ingebruikstelling vond plaats op 30 mei 1997.
In 2004 is een nieuwe vijzel geplaatst en sindsdien was de molen weer geheel maalvaardig en ook zeer geregeld in bedrijf. In 2022 werd die vijzel nog geheel nagezien en kreeg een nieuwe gang duigen.
Helaas volgde betrekkelijk snel hierna opnieuw stilstand: de ruim 50 jaar oude binnenroede bleek bij de askop in minder goede staat en diende vervangen te worden. Op 22 november 2023 gingen beide roeden eraf.
In september 2024 stak de molenmaker een nieuwe binnenroede en keerde de buitenroede terug. Intussen werd ook gewerkt om de molen zoveel mogelijk in de vroegere kleurstelling te brengen. Nog in september was de molen weer maalvaardig.
aanvullingen
- toelichting naam
De molen is vernoemd naar de polder die hij kan bemalen.
foto's
- foto's
-
draag zelf bij
- teksten
- tekstbijdragen over deze molen insturen | Wilt u specifiek iets kwijt over een roede, as of motor, klik dan daar op het rode envelopje ✉︎ behorende bij het betreffende object.
- foto's
- foto's insturen