- naam
- De Palen
- modeltype
- Kantige molen, grondzeiler
- functie
- poldermolen
- bouwjaar
- herbouwd
- 1882 / 1992
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig in circuit
- bestemming
Vh. bemalen van het waterschap De Palen, thans buiten bedrijf
- adres
-
Palenweg 2
9993 TM Westerwijtwerd - Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate-nr.
- 00445
- oude dbnr.
- B380
- Meest recente aanpassing
- | Algehele revisie gegevens
Molen De Palen, Westerwijtwerd
Westerwijtwerd, Groningen
b
locatie
- plaats
-
Westerwijtwerd
- gemeente
- Eemsdelta, Groningen
- kadastrale aanduiding
- Gemeente Middelstum, sectie G, nr. 148
- geo positie
-
X: 239235, Y: 593876N: 53.32479, O: 6.65169
- biotoopwaarde
- 4 (aanvaardbaar)
- landschappelijke waarde
- Sinds 2022 bevindt zich op vrij korte afstand van de molen een hoogspanningsleiding die verkleinend werkt.
contact en bezoek
- bezoek/postadres
-
Palenweg 2
9993 TM Westerwijtwerd - molenaar
- Wouter Bakker
- telefoon
-
wouterbakker96@gmail.com
- social media
- open voor publiek
- ja
- open op zaterdag
- nee
- open op zondag
- nee
- op afspraak
- ja
- openingstijden
Als de molen draait en op afspraak
- toegangsprijzen
- winkelinformatie
- meelverkoop
- nee
- museuminformatie
- gericht op scholen
- nee
- bijzonderheden
- fietsroute
- fietsroute in de buurt van De Palen via fietsnetwerk.nl
constructie
- modeltype
- Kantige molen, grondzeiler
- krachtbron
- wind
- kenmerken
- functie
- romp
- Houten achtkant, gedekt met riet, met stenen veldmuren
- kap
- Gedekt met riet
- inrichting
Vijzel
- versieringen
- Eenvoudige baard, wit geverfd, rood afgebiesd, met de opschriften 'De Palen' en daaronder '18 76'
Stichtingsteen met de opschriften:'Gebouwd 1876''Verplaatst 1882''Gerestaureerd 1992' - plaats bediening
- grondzeiler
- bediening kruiwerk
- buitenkruier
- plaats kruiwerk
- bovenkruier
- kruiwerk
- Voeghoutenkruiwerk, kruilier
- vlucht
- 16,24 m.
- vang
- Vlaamse vang; 4 vaste stukken. Vangbalk met duim; vangstok. Pal, draaibare stutten.
- overbrenging
Bovenwiel 47 kammen
Bovenbonkelaar 24 kammen
Onderbonkelaar 37 kammen
Vijzelwiel 33 kammen
Overbrengingsverhouding 1 : 2,20- hoogte
- wiekvorm
- Zelfzwichting met Oud-Hollandse voorzomen op beide roeden
- wiekenkruis
-
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte Bremer/Dunning 251 binnen 1992 1992 binnen aanw. 16,24 Bremer/Dunning 252 buiten 1992 1992 buiten aanw. 16,24 - wiekverbeteringen
Deze molen heeft zeer lang op beide roeden zelfzwichting gehad. Dit is bij de reconstructie van 1991/92 wederom aangebracht.
- bovenas
-
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte onbekend g.n. ? aanw.
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
- monument
- 385404
- inventarisnummer
- GR077
eigendom
- eigenaar
- Stichting Groninger Poldermolens
- eigendomsvorm
- Stichting
geschiedenis
- toestand
- werkend
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig in circuit
- bestemming
Vh. bemalen van het waterschap De Palen, thans buiten bedrijf
- molenmaker
- H. Klippus, Bedum (1876) Fa. Dunning, Adorp (1992)
- afkomstig van
- omwentelingen
- eigendomshistorie
De Stichting Groninger Poldermolens is eigenaar sinds 1-01-2016, daarvoor was dit de Molenstichting Hunsingo e.o.
- geschiedenis
-
Deze molen werd in 1876 gebouwd door H. Klippus, molenmaker te Bedum. Vanwege de aanleg van de spoorlijn Groningen-Delfzijl in 1882 werd de molen naar de huidige locatie verplaatst.
In 1951 plaatste men een 7 pk elektromotor op de vijzel, als gevolg werd de molen stilgezet, hoewel: uit 'Allemolens' krijgt de redactie de indruk dat men deze motor plaatste omdat de binnenroede gebroken was. Dat men de vijzel dus van een motor voorzag en niet meer in de windkracht investeerde.
Al in 1954 gingen stemmen op voor afbraak maar dat gebeurde niet. In 1964 werd een sloopvergunning verleend maar hiervan maakte men geen gebruik. Aldus bleef de molen, hoewel de toestand daarvan snel verslechterde, overeind met één roede. De kleppen van die laatste waren overigens inmiddels verdwenen (of weggehaald).
Eind jaren '80 was de situatie bijzonder slecht. Inmiddels hadden molenvrienden het achtkant provisorisch waterdicht gemaakt in een poging, erger te voorkomen.
Pas in 1991/92 volgde een totale restauratie. Gezien de staat van verval kwam deze min of meer neer op nieuwbouw. De molen werd maalvaardig opgeleverd, maar kon daarna alleen nog in circuit malen, gevolg van een ruilverkaveling van 1971. De elektromotor die in 1951 het voorlopige einde van de molen betekende, was vanaf die ruilverkaveling ook buiten gebruik geraakt en heeft men bij het begin van de restauratie van 1991 verwijderd. Het waterschap De Palen, groot 118 ha., ging later op in het waterschap Hunsingo.
De molen is zeer geregeld in bedrijf maar dus steeds in circuit.
Opmerkelijk (en toch weer niet bij deze tamelijk kleine molen): door de geringe grootte van de kap is het bedieningsmechanisme van de zwichtstang búiten aangebracht, dwars door de korte spruit heen.
aanvullingen
- toelichting naam
Deze molen is vernoemd naar het gebied dat hij kon bemalen.
foto's
- foto's
-
draag zelf bij
- teksten
- tekstbijdragen over deze molen insturen | Wilt u specifiek iets kwijt over een roede, as of motor, klik dan daar op het rode envelopje ✉︎ behorende bij het betreffende object.
- foto's
- foto's insturen