- naam
- De Witte Molen / Looimolen
- modeltype
- Ronde molen, stellingmolen
- functie
- korenmolen
- bouwjaar
- herbouwd
- 1916 / 1933 / 1980 / 1983
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Het malen van graan op professionele basis
- adres
-
Looimolenweg 13-15
6542 JN Nijmegen - Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate-nr.
- 00266
- oude dbnr.
- B255
- Meest recente aanpassing
- | Bezoekmogelijkheid
Molen De Witte Molen / Looimolen, Nijmegen
Nijmegen, Gelderland
b
locatie
- plaats
-
Nijmegen
- gemeente
- Nijmegen, Gelderland
- streek
- Rijk van Nijmegen
- kadastrale aanduiding
- Gemeente Neerbosch, sectie I, nr. 1468
- geo positie
-
X: 186395, Y: 427670N: 51.83674, O: 5.84272
- biotoopwaarde
- 4 (aanvaardbaar)
- landschappelijke waarde
- Groot
contact en bezoek
- bezoek/postadres
-
Looimolenweg 13-15
6542 JN Nijmegen - molenaar
- Hans Titulaer
- telefoon
- 024-3781843 / 06-53667686
- website
- www.dewittemolen.eu
- social media
- open voor publiek
- ja
- open op zaterdag
- ja
- open op zondag
- nee
- op afspraak
- nee
- openingstijden
Maandag 10:00 - 14:00; dinsdag t/m vrijdag 10:00 - 17:00 uur; zaterdag 10:00 - 16:00 uur.
- toegangsprijzen
- winkelinformatie
- meelverkoop
- ja
- museuminformatie
- gericht op scholen
- ja
- informatie voor scholen
Op afspraak via telefoon of email.
- AKG lid
- ja
- bijzonderheden
- fietsroute
- fietsroute in de buurt van De Witte Molen / Looimolen via fietsnetwerk.nl
constructie
- modeltype
- Ronde molen, stellingmolen
- krachtbron
- wind
- functie
- romp
- Ronde stenen molen, geheel gewit
- kap
- Gedekt met dakleer
- inrichting
Twee koppel 16der kunststenen op windkracht; één koppel 14der kunststenen, elektrisch aangedreven; graanreiniger; silo's; twee mengketels; zakkenklopper; sleepluiwerk; elevator; steenkraan.
- versieringen
Aardige baard, wit geverfd, rood afgebiesd, met in wit op donkergroene fonds de opschriften 'De Witte Molen' en daaronder '17 60'.
- plaats bediening
- stellingmolen
- bediening kruiwerk
- buitenkruier
- plaats kruiwerk
- bovenkruier
- kruiwerk
- Engels. Kruilier.
- vlucht
- 25,60 m.
- vang
- Vlaamse vang; 4 scharnierende stukken. Vangbalk met haak; vangtrommel. Pal.
- overbrenging
Bovenwiel 71 kammen
Bovenbonkelaar 35 kammen
Spoorwiel 86 kammen
Steenschijflopen 28 staven
Overbrengingsverhouding 1 : 6,23- hoogte
- van de stelling: 6,15 m.
- wiekvorm
- Systeem Fauel met remkleppen op beide roeden
- wiekenkruis
-
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte Derckx 300 buiten 1979 1979/1983 buiten aanw. 25,60 Derckx 301 binnen 1979 1979/1983 binnen aanw. 25,60 - wiekverbeteringen
Van 1916 tot 1933 had deze molen zelfzwichting met Oud-Hollandse voorzomen op beide roeden.
Toen volgde het systeem Dekker (met zeilen) voor jaren. Omstreeks 1976 stond de molen, uitgediend, met kale roeden.
Nadat rond 1978/79 alle plannen voor een nieuw bedrijf waren gerealiseerd, kreeg deze molen op beide roeden het systeem Fauël (fokwieken) met automatische remkleppen.
Na de ernstige brand van 1981 is de molen later, omstreeks 1983, opnieuw voorzien van fokken met remkleppen.- bovenas
-
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte Nijmeegsche IJzergieterij 1 1982 1983 aanw. Schretlen & Co, D.A. 144 1868 1916 1981 05,15
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
- externe verwijzingen
- monument
- 31207
- inventarisnummer
- GL107
eigendom
- eigenaar
- Gemeente Nijmegen
- eigendomsvorm
- Gemeente
geschiedenis
- toestand
- werkend
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Het malen van graan op professionele basis
- molenmaker
- ?? (1760) J.C. Quist, Nijmegen (1916) Fa. van Beek, Oude Wetering (1933) Fa. Coppes, Bergharen (1979) Fa. Coppes, Bergharen (1983)
- voorganger
- omwentelingen
- geschiedenis
-
Deze molen is in 1760 gebouwd ter vervanging van een in dat jaar verbrande standerdmolen, die eigendom was van Mauritz de Bruyn en Jan Broesterhuysen. Die standerdmolen stond niet op dezelfde locatie, maar vermoedelijk op de stadswal. Op de nieuwe plek verrees een ronde stenen beltmolen.
In 1916 werd, ter verbetering van de windvang, de stenen romp hoger opgetrokken met een cilindrisch gedeelte. Als gevolg daarvan was het wiekenkruis (dat dus niet werd verlengd) niet meer bereikbaar voor behandeling van de zeilen. Daarom werd alles voorzien van zelfzwichting en de staart verlengd. Deze molen bood op die manier een zeer uitzonderlijke aanblik.
Langzaam maar zeker groeide alles uit tot maalbedrijf, hetgeen voor de windkracht slechte gevolgen had: in 1928 werd de molen grotendeels uitgesloopt en verbouwd tot maalderij.
In 1933 werd dit, onder invloed van de crisisjaren (brandstof was duur en wind gratis!) weer gewijzigd, niet in het minst de molen zelf: die kreeg een lage stelling (met behoud van de belt) terwijl onder de stelling - op de belt dus - een pakhuis werd gebouwd. De lange staart werd weer van normale lengte, er kwamen Dekkerwieken en een grotendeels nieuw gaandewerk waarbij, zeer uitzonderlijk voor een bovenkruier, één rechtstreeks door het bovenwiel aangedreven koppel stenen werd aangebracht.
Omstreeks 1955 moet aan het op windkracht malen een einde gekomen zijn: toenmalig molenaar Teunis Jansen overleed en zijn opvolgers kochten een hamermolen.
In 1974 kwam de toen al jaren buiten bedrijf zijnde en vervallen molen in bezit van de gemeente Nijmegen.
In 1978-1979 volgde een ingrijpende restauratie, met daarbij een grote ombouw tot stellingmolen. Zonder pardon heeft men de - nog steeds aanwezige - belt afgegraven!
Naar de geest van die tijd bracht met fokwieken met zeilen aan en kreeg de molen een meer gebruikelijk gaandewerk, met spoorwiel en steenschijven.
Deze situatie was geen lang leven beschoren: op 6 november 1981 werd de nog maar pas gerestaureerde molen door een felle binnenbrand geteisterd, vermoedelijk als gevolg van vonken bij laswerk. Van buiten leek de schade mee te vallen maar het binnenwerk was vrijwel verwoest.
Het heeft twee jaar geduurd voordat de molen hersteld was. Er moest ook heel wat gebeuren: zo heeft men van de stenen romp het door de brand aangetaste bovenste gedeelte geheel afgebroken en daarna weer opgemetseld.
Na dit grote herstel kwam de molen opnieuw als ambachtelijk maalwerktuig in bedrijf en is dat nog steeds.
aanvullingen
- toelichting naam
Naast de huidige naam "De Witte Molen" staat de molen bekend als "Looimolen"; de molen was vroeger namelijk ook runmolen.
Wanneer de naam "De Witte Molen" in gebruik kwam, is niet bekend maar het stond al zeer lang vermeld op de baard (en ook een tijd op de windpeluw); de stenen romp wordt inderdaad al zeer lang gewit.- unieke eigenschap
Een molen die vaak van uiterlijk en innerlijk is veranderd en in dat opzicht uniek!
foto's
- foto's
-
draag zelf bij
- teksten
- tekstbijdragen over deze molen insturen | Wilt u specifiek iets kwijt over een roede, as of motor, klik dan daar op het rode envelopje ✉︎ behorende bij het betreffende object.
- foto's
- foto's insturen