- naam
- Polder Papekop & Diemerbroek, De Broekmolen
- modeltype
- Kantige molen, grondzeiler
- functie
- poldermolen
- bouwjaar
- verdwenen
- toestand
- restant
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate-nr.
- 00098
- oude dbnr.
- V80
- Meest recente aanpassing
- | Geschiedenis
Molen Polder Papekop & Diemerbroek, De Broekmolen, Woerden
Woerden, Utrecht
v
locatie
- plaats
-
Woerden
- plaatsaanduiding
- Kromwijkerpad 114-I
- gemeente
- Woerden, Utrecht
- streek
- Groene Hart
- geo positie
-
X: 120073, Y: 453778N: 52.07119, O: 4.87779
constructie
- modeltype
- Kantige molen, grondzeiler
- krachtbron
- wind
- functie
- romp
- achtkante houten bovenbouw, rietgedekt achtkante stenen veldmuren
- kap
- rietgedekt
- plaats bediening
- grondzeiler
- bediening kruiwerk
- buitenkruier
- plaats kruiwerk
- bovenkruier
- vlucht
- 28 m
- wiekenkruis
-
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte Pot 1920 buiten 1902 buiten 1927 27,70 - over de wieken
De buitenroede werd in 1927 in verkorte vorm gestoken in de korenmolen De Windhond in opdracht van molenaar Jan Hoogendoorn. De twee afgesneden reststukken bevinden zich eveneens nog in de molen.
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
geschiedenis
- toestand
- restant
- bouwjaar
- verdwenen
-
gedeeltelijk afgebroken
- voorganger
- geschiedenis
-
07-10-1874: Deze molen werd gebouwd nadat zijn voorganger op 7 oktober 1874 verbrandde.
De molen was de seinmolen voor de boezem van Woerden.
Naast de molen stond een hulpstoomgemaal.
1927: De molen werd in 1927 door brand getroffen. Daarna werd op de stenen onderbouw een motorgemaal met een Ruston dieselmotor gebouwd, die via een haakse tandwieloverbrenging een schroefpomp van Pannevis aandreef. Dit gemaal verving ook meteen het hulpstoomgemaal.31-07-1928: Utrechtsche courant
Papekop. Aanbesteding. Door het Ingenieursbureau voorheen J. van Hasselt en de Koning te Nijmegen werd namens het Bestuur van den polder Papekop en Diemerbroek aanbesteed het verbouwen van de bestaande molen tot motorgemaal.
In de Tweede Wereldoorlog werd een elektromotor bijgeplaatst, die het vliegwiel van de dieselmotor aandreef en daarmee de schroefpomp.
Dit gemaal bleef tot 1993 in bedrijf, toen een nieuw elektrisch gemaal werd gebouwd, dat in 2016 werd vernieuwd.
Het oude gemaal is compleet met beide motoren blijven bestaan, en die zijn op afspraak werkend te bezichtigen.
Bron o.a.: website Gemaal Papekop-Diemerbroek (juni 2023). - nog waarneembaar
Gemaal in molenrestant
-
draag zelf bij
- foto's
- foto's insturen