- naam
- Loenderveense Molen
- modeltype
- Kantige molen, grondzeiler
- functie
- poldermolen
- bouwjaar
- herbouwd
- 1902
- bedrijfsvaardigheid
- Tijdelijk niet draaivaardig (zie 'Geschiedenis')
- bestemming
Bemalen van de Loenderveense polder; thans op vrijwillige basis
- adres
-
Oud Over 104
3632 VG Loenen aan de Vecht - Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate-nr.
- 00007
- oude dbnr.
- B838
- Meest recente aanpassing
- | Streek
Molen Loenderveense Molen, Loenen aan de Vecht
Loenen aan de Vecht, Utrecht
b
locatie
- plaats
-
Loenen aan de Vecht
- gemeente
- Stichtse Vecht, Utrecht
- streek
- Vechtstreek
- kadastrale aanduiding
- Gemeente Loenen, sectie E, nr. 615
- geo positie
-
X: 131033, Y: 469626N: 52.21421, O: 5.03652
- biotoopwaarde
- 3 (matig)
- landschappelijke waarde
- Groot maar wordt vanuit sommige richtingen duidelijk verminderd door beplantingen.
contact en bezoek
- bezoek/postadres
-
Oud Over 104
3632 VG Loenen aan de Vecht - molenaar
- Harke Slagter / Wim Schokker
- telefoon
- 030-6663546 / 06-53320962
-
- social media
- open voor publiek
- ja
- open op zaterdag
- ja
- open op zondag
- nee
- op afspraak
- ja
- openingstijden
In de regel zaterdag 10.30 - 16.30 uur en op afspraak.
- toegangsprijzen
- winkelinformatie
- meelverkoop
- nee
- museuminformatie
- gericht op scholen
- ja
- informatie voor scholen
Op afspraak via 06-53320962
- bijzonderheden
- fietsroute
- fietsroute in de buurt van Loenderveense Molen via fietsnetwerk.nl
constructie
- modeltype
- Kantige molen, grondzeiler
- krachtbron
- wind
- kenmerken
- functie
- romp
- Eiken achtkant, gedekt met riet, op lage gemetselde voet. De onderste ca. 2 meter gedekt met geverfde gepotdekselde planken.
- kap
- Gedekt met riet
- inrichting
IJzeren scheprad Ø 5,65 m., breed 0,52 m. Woning in de molen (niet in gebruik).
- versieringen
Op de westelijke veldmuur een gevelsteen met het opschrift:
P.A. van der Mersch Voorzitter
J. Randeraat Heemraden H. van den Bosch P. de Graaf J. Brouwer
opzichter architect A. de Bruijn 10 december 1902
aannemer.
(Dit herinnert aan de zeer ingrijpende restauratie die deze molen, ongebruikelijk voor die tijd, onderging).
De toegangsdeur naar deze molen is fraai uitgevoerd.- plaats bediening
- grondzeiler
- bediening kruiwerk
- buitenkruier
- plaats kruiwerk
- bovenkruier
- kruiwerk
- Rollenkruiwerk; 52 houten rollen. Kruirad.
- vlucht
- 25,70 / 25,76 m.
- vang
- Vlaamse vang; 5 scharnierende stukken. Vangbalk met klos, vangstok. Kneppel, pal.
- overbrenging
Bovenwiel 49 kammen
Bovenschijfloop 24 staven, steek 17,6 cm.
Onderschijfloop 20 staven
Onderwiel 73 kammen, steek 19,48 cm.
Overbrengingsverhouding 1 : 0,56- hoogte
- wiekvorm
- Systeem Fauël met steekborden op beide roeden
- wiekenkruis
-
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte Straathof 65 buiten 1992 1992 buiten (aanw.) 25,75 Straathof 66 binnen 1992 1992 binnen (aanw.) 25,70 Pot 1548 binnen 1888 1888 binnen 1992 25,75 Pot 1432 buiten 1884 1884 buiten 1992 25,75 - molen heeft problemen met de roeden
- wiekverbeteringen
Deze molen heeft sinds 1962 het systeem Fauël (fokwieken), eerst als vaste fokken, later kwamen er steekborden. Daarvoor was deze molen Oud-Hollands opgehekt.
- bovenas
-
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte Enthoven & Co, L.I. 444 1866 1866? aanw. 06,19 - wateras
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte De Prins van Oranje ? ? aanw.
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
- monument
- 26080
- inventarisnummer
- UT007
eigendom
- eigenaar
- Stichting De Utrechtse Molens
- eigendomsvorm
- Stichting
geschiedenis
- toestand
- werkend
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Tijdelijk niet draaivaardig (zie 'Geschiedenis')
- bestemming
Bemalen van de Loenderveense polder; thans op vrijwillige basis
- omwentelingen
- geschiedenis
-
Het waarschijnlijk al rond het jaar 1200 ontgonnen en in cultuur gebrachte Loener Veen, was door inklinking in 1652 zover gedaald, dat natuurlijke lozing op de Vecht niet meer mogelijk was en het gebied grotendeels moeras was geworden.
Amsterdamse kooplieden kochten deze waardeloze gronden op en lieten in 1653 een forse schepradmolen, een binnenkruier, bouwen waarmee zij eerst het moeras droog lieten malen en vervolgens de weer waardevol geworden landbouwgronden verkochten.
In 1902 vond er een groot werk aan de molen plaats: de kap met wiekenkruis en gangwerk werd verwijderd en het achtkant met riet en al zo'n 30 meter verrold, waarna de fundering en achtkantsmuren in metselwerk compleet vernieuwd werden. Dit alles werd zeer degelijk en uit een ruime beurs verricht.
In 1930 werd de waterhuishouding van Loenerveen (met daarbij de molen) door de gemeente Amsterdam voor de winning van drinkwater overgenomen.
Het onderhoud was goed verzorgd, maar de molen zelf werd niet op echt deskundige wijze bemalen. Zo stonden bijvoorbeeld onderwiel en -schijfloop veel te strak in elkaar, waardoor de molen onnodig zwaar liep. Nadat Jan den Besten zich met deze molen ging bemoeien, werd het allengs beter.
In de loop van de jaren '70 werd hier, onder invloed van vrijwillig molenaarschap, zeer geregeld op vrijwillige basis gedraaid en ook gemalen. Begin 1990 kwam de molen in bezit van de Stichting De Utrechtse Molens.
Eind 2021 heeft men deze molen, net als vele andere van de SDUM, preventief stilgezet: onderzoek naar de kwaliteit van de roeden had problemen aangetoond. Buitengewoon vervelende consequentie van dit besluit (nieuwe roeden voor 17 molens zijn niet zomaar even gemaakt!) is dat een 'lijstje' moest worden opgesteld met molens die vroeger en later aan de beurt zouden komen voor andere roeden. Voor de Loenderveense heel nadelig, want deze komt als laatste van alle 17 in aanmerking, niet eerder dan ergens in 2025.
aanvullingen
- toelichting naam
Deze molen wordt vernoemd naar de polder die hij kan bemalen.
- unieke eigenschap
De steek van onderschijfloop en -wiel is de grootste/grofste voor zover bekend.
foto's
- foto's
-
draag zelf bij
- teksten
- tekstbijdragen over deze molen insturen | Wilt u specifiek iets kwijt over een roede, as of motor, klik dan daar op het rode envelopje ✉︎ behorende bij het betreffende object.
- foto's
- foto's insturen