- naam
- Hofwegensemolen
- modeltype
- Wipmolen, grondzeiler
- functie
- poldermolen
- bouwjaar
- herbouwd
- xxxx / 1898
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Bemalen van de polder Zuidzijde, Hofwegen en Ruijbroek, thans op vrijwillige basis
- adres
-
Hofwegen 15
2971 XA Bleskensgraaf - Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate-nr.
- 02561
- oude dbnr.
- B955
- Meest recente aanpassing
- | Streek
Molen Hofwegensemolen, Bleskensgraaf
Bleskensgraaf, Zuid-Holland
b
locatie
- plaats
-
Bleskensgraaf
- gemeente
- Molenlanden, Zuid-Holland
- streek
- Alblasserwaard
- kadastrale aanduiding
- Gemeente Bleskensgraaf, sectie E, nr. 304
- geo positie
-
X: 114086, Y: 431362N: 51.86931, O: 4.79314
- biotoopwaarde
- 4 (aanvaardbaar)
- landschappelijke waarde
- Zeer groot
contact en bezoek
- bezoek/postadres
-
Hofwegen 15
2971 XA Bleskensgraaf - molenaar
- Antoine Walsemann
- telefoon
-
a.walsemann@gmail.com
- social media
- open voor publiek
- nee
- gericht op scholen
- nee
- bijzonderheden
- fietsroute
- fietsroute in de buurt van Hofwegensemolen via fietsnetwerk.nl
constructie
- modeltype
- Wipmolen, grondzeiler
- krachtbron
- wind
- functie
- romp
- Ondertoren, gedekt met riet, op gemetselde voet van 1,70 m.
- kap
- Bovenhuis donkergroen geverfd
- inrichting
Stalen vijzel, Ø 1,60 m.
Woning in de molen- plaats bediening
- grondzeiler
- plaats kruiwerk
- middenkruier
- kruiwerk
- Zetelkruiwerk. Kruirad.
- vlucht
- 26,97 / 27,12 m.
- vang
- Vlaamse vang; 4 vaste stukken. Vangbalk met haak; evenaar. Kneppel.
- overbrenging
Bovenwiel 61 kammen
Bovenschijfloop 31 staven, steek 13,8 cm.
Spilwiel 29 kammen
Eerste tussenaswiel 26 kammen
Tweede tussenaswiel 43 kammen
Vijzelwiel 42 kammen
Overbrengingsverhouding 1 : 2,25- hoogte
- wiekvorm
- Systeem Fauël met steekborden op beide roeden
- wiekenkruis
-
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte Derckx 831 buiten 1995 1995 buiten aanw. 27,12 Derckx 832 binnen 1995 1995 binnen aanw. 26,97 Pot 1805 binnen 1898 1898 binnen 1995 26,90 Pot 1806 buiten 1898 1898 buiten 1995 27,20 - bovenas
-
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte Penn & Bauduin 343 1870 1870? aanw. 05,35
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
- monument
- 9634
- inventarisnummer
- ZH171
eigendom
geschiedenis
- toestand
- werkend
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Bemalen van de polder Zuidzijde, Hofwegen en Ruijbroek, thans op vrijwillige basis
- molenmaker
- ?? A.S. Maat en H. Pellikaan, Gorinchem (1898)
- voorganger
- omwentelingen
- eigendomshistorie
De SIMAV is eigenaar sinds 1-02-2008; daarvoor was dat het Waterschap Rivierenland sinds 2005.
- geschiedenis
-
Ter plaatse stond al in 1513 een molen die in juli van dat jaar door plunderende Gelderse soldaten in brand werd gestoken. Kort daarna begon de herbouw. Op 29 januari 1514 was de nieuwe molen alweer gereed.
Ongetwijfeld is de huidige molen daar een opvolger van. Het bouwjaar van die molen is vooralsnog niet bekend.
Om bij lagere windsnelheden een groter rendement te verkrijgen, besloot het polderbestuur aan het einde van de 19de eeuw de vlucht (die tot dan toe 24,27 m. bedroeg) te vergroten. Daartoe moest de molen omhoog worden gevijzeld. Op 12 juli 1898 vond de aanbesteding plaats. Het werk werd gegund aan A.S. Maat en H. Pellikaan uit Gorinchem, die voor ƒ 2.050,-- als laagste hadden ingeschreven. Zij traden op als hoofdaannemers, terwijl de beide Gorkumse aannemers H. de Kriek (metselaar) en B. Pellikaan (timmerman) als onderaannemers delen van het werk verrichtten.
In 1958 werd het open scheprad vervangen door een vijzel. Deze laatste kon ook door een elektromotor kon worden aangedreven.
Na 2000 was de molen een tijdlang niet maalvaardig vanwege de slechte staat van vijzel en waterlopen. In het najaar van 2006 werd met ingrijpend herstel begonnen; het werd voltooid in maart 2008.
In 2009 moesten repararaties aan het bovenhuis worden uitgevoerd: de achterzomer en de betimmering aan de achterzijde werden vervangen. Daarna was de molen jarenlang maalvaardig en ook geregeld in bedrijf.
Begin 2022 begon men met een bijzonder grote klus: het bovenhuis moest er daartoe af en de koker eruit. Uiteraard dienden beide roeden te worden gestreken. Op 10 maart ging het bovenhuis van de ondertoren en werd vervolgens daarnaast op de grond gezet. Hierna werd de koker gelicht.
Er is veel werk aan de molen verricht: aan de ondertoren zijn het boventafelement en de onderzetel en enkele hondsoren onder het tafelement vernieuwd, evenals alle kistramen en een compleet nieuw rietdek. Om de ondertoren is een ijzeren ring aangebracht om de hoekstijlen op hun plek te houden. De koker is verstevigd, evenals de kokerbalken met epoxy en de complete vloer van de bovenste zolder is vernieuwd.
In het bovenhuis zijn windpeluw en beide voegburries vernieuwd, de middensomers en daklijstkoppen zowel voor als achter aangestort met epoxy, nieuw halslager met stapeling, nieuw steenbord met stormluiken, het waaispant en compleet nieuw kleedhout rondom inclusief stormbint.
Ook de trap is bijna volledig nieuw, de ijzeren staartbalk en de Derckx-roeden zijn in een smederij nagekeken en na behandeling weer teruggeplaatst. Tot slot volgt in het voorjaar nog een complete schilderbeurt.
Op 28 september werden de geheel herstelde koker en vervolgens het bovenhuis weer aangebracht, niet lang daarna volgde de trap.
2 december leverde men een geheel maalvaardige molen op.
aanvullingen
- toelichting naam
Deze molen is vernoemd naar de polder die hij kan bemalen.
foto's
- foto's
-
draag zelf bij
- teksten
- tekstbijdragen over deze molen insturen | Wilt u specifiek iets kwijt over een roede, as of motor, klik dan daar op het rode envelopje ✉︎ behorende bij het betreffende object.
- foto's
- foto's insturen