- naam
- Laakmolen / Galgemolen
- modeltype
- Kantige molen, grondzeiler
- functie
- poldermolen
- bouwjaar
- herbouwd
- 1986
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Vh. bemaling van de Noordpolder, thans buiten bedrijf; woning
- adres
-
Trekweg 102
2516 SB Den Haag - Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate-nr.
- 00973
- oude dbnr.
- B935
- Meest recente aanpassing
- | Streek
Molen Laakmolen / Galgemolen, Den Haag / 's-Gravenhage
Den Haag / 's-Gravenhage, Zuid-Holland
b
locatie
- plaats
-
Den Haag / 's-Gravenhage
- gemeente
- Den Haag, Zuid-Holland
- streek
- Haaglanden
- kadastrale aanduiding
- Gemeente 's-Gravenhage, sectie AI, nr. 289
- geo positie
-
X: 82685, Y: 453810N: 52.06785, O: 4.33253
- biotoopwaarde
- 1 (slecht)
- landschappelijke waarde
- Zeer gering; grotendeels ingebouwd en ingegroeid
contact en bezoek
- bezoek/postadres
-
Trekweg 102
2516 SB Den Haag - molenaar
- Ed Doesburg
- telefoon
- 06-2230 0046
-
- social media
- open voor publiek
- ja
- open op zaterdag
- nee
- open op zondag
- nee
- op afspraak
- ja
- openingstijden
- op afspraak
- toegangsprijzen
- winkelinformatie
- meelverkoop
- nee
- museuminformatie
- gericht op scholen
- nee
- bijzonderheden
- fietsroute
- fietsroute in de buurt van Laakmolen / Galgemolen via fietsnetwerk.nl
constructie
- modeltype
- Kantige molen, grondzeiler
- krachtbron
- wind
- kenmerken
- functie
- romp
- Grotendeels grenen achtkant, gedekt met riet, op hoge gemetselde voet
- kap
- Gedekt met riet
- inrichting
IJzeren scheprad Ø 6,00 m., breed 0,61 m.; woning in de molen
- versieringen
Eenvoudige baard, donkergroen geverfd, wit afgebiesd, met het opschrift 'Anno 1699'
- plaats bediening
- grondzeiler
- bediening kruiwerk
- buitenkruier
- plaats kruiwerk
- bovenkruier
- kruiwerk
- Rollenkruiwerk; 47 houten rollen. Kruirad
- vlucht
- 25,70 / 25,60 m.
- vang
- Vlaamse vang; 4 scharnierende stukken. Vangbalk met haak; vangstok. Kneppel.
- overbrenging
Bovenwiel 59 kammen
Bovenschijfloop 29 staven, steek 13,0 cm.
Onderschijfloop 19 staven
Onderwiel 83 kammen, steek 15,0 cm.
Overbrengingsverhouding 2,15 : 1- hoogte
- wiekvorm
- Binnenroede systeem Fauël met automatische remkleppen; buitenroede systeem Dekker
- wiekenkruis
-
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte Straathof 12 binnen 1984 1984/1987 binnen aanw. 25,60 Straathof 11 buiten 1984 1984/1987 buiten aanw. 25,70 Pot 1998 buiten 1904 1904? buiten 1982 25,60 Pot 1997 binnen 1904 1904 binnen 1982 25,60 - wiekverbeteringen
Tot 1983 had deze molen op beide roeden het systeem Dekker. Vanaf 1987 heeft de binnenroede het systeem Fauël (fokwieken) en de buitenroede opnieuw het systeem Dekker.
- bovenas
-
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte Gieterij Hardinxveld 13 1987 1987 aanw. De Prins van Oranje 1192 1878 1878? 1984 05,73 - wateras
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte Enthoven & Co, L.I. 513 1868 1868? aanw.
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
- monument
- 18073
- inventarisnummer
- ZH081
eigendom
- eigenaar
- Gemeente 's-Gravenhage
- eigendomsvorm
- Gemeente
geschiedenis
- toestand
- werkend
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Vh. bemaling van de Noordpolder, thans buiten bedrijf; woning
- molenmaker
- Cornelis Voorstadt en Huygh van Leeuwen, molenmakerswerk; A. van Duijn, metselwerk (1699) Fa. Verbij, Hoogmade (1986)
- omwentelingen
- geschiedenis
-
Voorheen voerde de molen op de baard het jaartal '1621', maar dat is als bouwjaar onjuist gebleken: dat is 1699 gebleken. Het achtkant is grotendeels in grenen uitgevoerd met blokkeels, alleen de twee stijlen aan de schepradzijde zijn van eiken (vaker toegepast, gezien de te verwachten werking van het spatwater).
Tot 1938 bemaalde deze molen de Noordpolder en kreeg vervolgens de functie van waterververser voor het Laakkwartier. Doordat de molen steeds meer ingebouwd raakte, werd de capaciteit allengs kleiner.
In de jaren '70 diende zich ook steeds meer de noodzaak van een grote restauratie aan. Op 12 april 1982 liep de molen brandschade op aan de kap, als gevolg van overwaaiend vuur.
In 1983 werd vervolgens met de grote restauratie begonnen. Deze laatste was al flink gevorderd, toen op 28 juli 1984 brand werd gesticht. De schade was groot en veel werk moest opnieuw worden gedaan. Het achtkant zelf doorstond de brand vrij goed; alleen de veldkruisen heeft men vernieuwd.
Tenslotte werd deze molen in 1987 opgeleverd, maar veel reden tot vreugde was er niet meer. Een plan tot overplaatsing van deze inmiddels zeer ernstig ingebouwd staande molen ging niet door. Draaien was vanwege de zeer slechte omgeving nauwelijk mogelijk. Desondanks probeerde de bewoner het regelmatig. In 1998 werd de molen stilgezet vanwege de ernstige windbelemmering en achterstallig onderhoud.
Een grote opknapbeurt door molenmakerij Verbij zorgde ervoor, dat de molen op Nationale Molendag 2005 voor het eerst in bijna 8 jaar weer draaide. Al eerder werd ook bij de molen een rij bomen gekapt, zodat er ook iets meer 'lucht' gekomen is.
De molen heeft sinds 1992 een maalverbod en mag dus alleen nog maar draaien. Malen met scheprad zou hier, vanwege de zeer slechte omgeving, vermoedelijk vrijwel niet mogelijk zijn, maar evengoed is dat jammer: de tasting is nog altijd ongeveer een meter!
foto's
- foto's
-
draag zelf bij
- teksten
- tekstbijdragen over deze molen insturen | Wilt u specifiek iets kwijt over een roede, as of motor, klik dan daar op het rode envelopje ✉︎ behorende bij het betreffende object.
- foto's
- foto's insturen