- naam
- De Korenbloem
- modeltype
- Ronde molen, stellingmolen
- functie
- korenmolen
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Het malen van graan, thans op vrijwillige basis
- adres
-
Molendreef 5
4316 AW Zonnemaire - Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate-nr.
- 04905
- oude dbnr.
- B931
- Meest recente aanpassing
- | Streek
Molen De Korenbloem, Zonnemaire
Zonnemaire, Zeeland
b
locatie
- plaats
-
Zonnemaire
- gemeente
- Schouwen-Duiveland, Zeeland
- streek
- Schouwen-Duiveland
- kadastrale aanduiding
- Gemeente Brouwershaven, sectie E, nr. 489
- geo positie
-
X: 55902, Y: 415129N: 51.71612, O: 3.95315
- biotoopwaarde
- 4 (aanvaardbaar)
- landschappelijke waarde
- Bijzonder groot vanuit alle windrichtingen behalve Oost; daar is windbelemmering door een rij nogal hoge bomen.
contact en bezoek
- bezoek/postadres
-
Molendreef 5
4316 AW Zonnemaire - molenaar
- Jan Eeland
- telefoon
- 0168-850 804
-
j.eeland@ziggo.nl
- social media
- open voor publiek
- ja
- open op zaterdag
- ja
- open op zondag
- nee
- op afspraak
- ja
- openingstijden
Veelal zaterdag 11:00 - 17:00 uur en als de molen draait.
- toegangsprijzen
- winkelinformatie
- meelverkoop
- nee
- museuminformatie
- gericht op scholen
- nee
- bijzonderheden
- fietsroute
- fietsroute in de buurt van De Korenbloem via fietsnetwerk.nl
constructie
- modeltype
- Ronde molen, stellingmolen
- krachtbron
- wind
- functie
- romp
- Ronde stenen molen
- kap
- Gedekt met dakleer
- inrichting
Twee koppel 16der kunst- en één koppel 16der blauwe stenen; twee regulateurs; buil; graanpletter (fabr. Bentall); mengketel (2013); sleepluiwerk
- versieringen
Eenvoudige baard, donkerblauw geverfd, met in opgelegde groene cijfers en letters de opschriften 'ANNO 1872' en 'KOREN BLOEM'. Daarnaast enige kleine gele accenten.
- plaats bediening
- stellingmolen
- bediening kruiwerk
- buitenkruier
- plaats kruiwerk
- bovenkruier
- kruiwerk
- Rollenkruiwerk; 30 ijzeren rollen. Kruirad.
- vlucht
- 21,10 / 21,23 m.
- vang
- Stutvang; 4 vaste stukken. Vangbalk met haak; vangstok. Kneppel.
- overbrenging
Bovenwiel 61 kammen
Bovenbonkelaar 31 kammen, steek 12,5 cm.
Spoorwiel 71 kammen
Steenschijflopen 26 staven
Overbrengingsverhouding 1 : 5,37
N.B. Bovenwiel en -bonkelaar zijn conisch uitgevoerd.- hoogte
- van de stelling: 4,30 m.
- wiekvorm
- Oud-Hollands
- wiekenkruis
-
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte Straathof 55 binnen 1991 1991 binnen aanw. 21,10 Straathof 56 buiten 1991 1991 buiten aanw. 21,23 Pot 1571 binnen 1889 1889? binnen 1990 21,20 Pot 1442 buiten 1884 1885 buiten 1990 21,23 - wiekverbeteringen
Deze molen heeft nooit een wiekverbetering ondergaan.
- bovenas
-
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte De Prins van Oranje 785 1872 1872 aanw. 04,86
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
- monument
- 11211
- inventarisnummer
- ZL006
eigendom
- eigenaar
- Gemeente Schouwen-Duiveland
- eigendomsvorm
- Gemeente
geschiedenis
- toestand
- werkend
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Het malen van graan, thans op vrijwillige basis
- voorganger
- omwentelingen
- geschiedenis
-
De huidige molen is opvolger van een zeskante houten grondzeiler, die op 18 oktober 1870 was afgebrand. Deze stond op ca. 300 meter van de plaats waar thans De Korenbloem staat. Jaarlijks was de erfpachter een recognitie van ƒ 50,-- verschuldigd aan de ambachtsheer der Heerlijkheid Bloois.
Het heeft een tijd geduurd, voordat er een nieuwe molen stond. In augustus 1872 geeft J.A.K. Verton aan dat de molen min of meer gereed is, op 31 oktober meldt deze per adverentie in de Zierikzeesche Nieuwbode dat hij zijn bedrijf officieel per 1 november start. Het is dan wel ruim twee jaar na het afbranden van de oude molen!N.B. Het bouwjaar van de molen is vaak op 1873 gehouden, maar dat blijkt met bovenstaande informatie niet langer houdbaar.
In 1878 werd Verton volle eigenaar van de molen. In 1884 ging dit over naar P. Remijn, in 1906 naar J. Rijstenbil Dzn. en in 1923 naar D.A. Rijstenbil Jzn.David Rijstenbil maalde hier tot 1961 en beëindigde toen zijn bedrijf. Zoals vaker in die tijd bij Zeeuwse molens die buiten bedrijf kwamen, waren er ook hier plannen om de molen om te bouwen tot vakantiewoning. Vervolgens werden de Haagse NV Maatschappij tot Exploitatie van onroerende goederen 'Verzicht', de architect H.A. Hoogervorst en de makelaar Korstenbroek eigenaar.Van ombouw kwam het er echter niet, feitelijk gebeurde er niets, behalve dat de molen stilstond en langzaam maar zeker in verval raakte. Na ruim 20 jaar werd de situatie ernstig: de (rond 1961 al niet zo beste) stelling kwam in de loop de jaren in delen omlaag en de toestand van wiekenkruis en kap was omstreeks 1986 dramatisch.
Een grondige restauratie door molenmakerij Poland maakte hieraan in 1991 een einde. Wiekenkruis en stelling moesten geheel nieuw; de kap moest stevig onder handen worden genomen maar het binnenwerk was redelijk goed bewaard gebleven; ook het staartwerk bleek nog in behoorlijke staat. Op 25 april 1992 lichtte de toen 90-jarige David Rijstenbil de vang van zijn vroegere eigendom.
Sindsdien wordt de molen geregeld op vrijwillige basis in werking gesteld waarbij ook wordt gemalen, voornamelijk voor veevoer.
Twee koppel stenen hebben een eigen regulateur op de maalzolder, het derde heeft er geen. De regulateurs worden via drijfriemen op de steenzolder via het staakijzer aangedreven. Alle koppels hebben een tweetaksrijn met pennetjeswerk.
Interessant is de 'conische' uitvoering van bovenwiel en -bonkelaar. Dit kwam in de 19e eeuw vaker voor, maar bleef in Zeeland een uitzondering. Ook de vangkneppel is in deze regio ongebruikelijk.
Opmerkelijk is de constructie van de stelling: de 32 liggers worden door slechts 16 schoren ondersteund.
aanvullingen
- trivia
Bij de restauratie van 1991 zijn alle vroegere aanbouwen gesloopt. Als herinnering aan het vroegere motorhok is een stuk van de aandrijfas gehandhaafd en die steekt dus uit de molen. Gevaarlijk voor wie hier niet bekend is en in het donker dicht langs de molen loopt!
foto's
- foto's
-
draag zelf bij
- teksten
- tekstbijdragen over deze molen insturen | Wilt u specifiek iets kwijt over een roede, as of motor, klik dan daar op het rode envelopje ✉︎ behorende bij het betreffende object.
- foto's
- foto's insturen