- naam
- De Rozeboom
- modeltype
- Ronde molen, grondzeiler
- functie
- korenmolen
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Draaivaardig
- bestemming
Vh. het malen van graan, thans buiten bedrijf
- adres
-
Westweg 17a
4413 EE Krabbendijke - Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate-nr.
- 01649
- oude dbnr.
- B887
- Meest recente aanpassing
- | Streek
Molen De Rozeboom, Krabbendijke
Krabbendijke, Zeeland
b
locatie
- plaats
-
Krabbendijke
- gemeente
- Reimerswaal, Zeeland
- streek
- Zuid-Beveland
- kadastrale aanduiding
- Gemeente Krabbendijke, sectie C, nr. 3357
- geo positie
-
X: 65786, Y: 383323N: 51.43196, O: 4.10425
- biotoopwaarde
- 2 (bedenkelijk)
- landschappelijke waarde
- Deze wordt verminderd door bebouwing (vooral aan de oostkant) en beplantingen (vooral aan de zuidkant); valt wél op vanaf de Oude Rijksweg.
contact en bezoek
- bezoek/postadres
-
Westweg 17a
4413 EE Krabbendijke - molenaar
- Jan Bakker / Ben Reeders
- telefoon
- 0113-395000, 0113-501708 of 06-4013 6332
-
- social media
- open voor publiek
- ja
- open op zaterdag
- nee
- open op zondag
- nee
- op afspraak
- ja
- openingstijden
- op afspraak
- toegangsprijzen
- winkelinformatie
- meelverkoop
- nee
- museuminformatie
- gericht op scholen
- nee
- bijzonderheden
- fietsroute
- fietsroute in de buurt van De Rozeboom via fietsnetwerk.nl
constructie
- modeltype
- Ronde molen, grondzeiler
- krachtbron
- wind
- functie
- romp
- Ronde stenen molen, conisch en getailleerd gemetseld.
- kap
- Gedekt met dakleer
- inrichting
Eén koppel 16der blauwe en één koppel 16der kunststenen; sleepluiwerk.
- versieringen
Aardige baard, donkergroen geverfd, okergeel afgebiesd, met de opschriften 'Anno 1862' en daaronder 'De Rozeboom' en daaronder het wapen van Krabbendijke en nog enige geverfde versieringen.
- plaats bediening
- grondzeiler
- bediening kruiwerk
- buitenkruier
- plaats kruiwerk
- bovenkruier
- kruiwerk
- Rollenkruiwerk; 35 ijzeren rollen. Kruirad.
- vlucht
- 21,80 m.
- vang
- Vlaamse vang; 4 vaste stukken. Vangbalk met haak (vangbalk boven het voeghout); vangstok. Pal.
- overbrenging
Bovenwiel 57 kammen
Bovenbonkelaar 33 kammen, steek 12,5 cm.
Spoorwiel 144 kammen
Steenschijflopen 42 en 34 staven, steek 5,75 cm.
Overbrengingsverhoudingen 1 : 5,92 en 1 : 7,32- hoogte
- wiekvorm
- Oud-Hollands
- wiekenkruis
-
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte Beek, van 5 buiten 1968 1968 buiten aanw. 21,80 Beek, van 6 binnen 1968 1968 binnen aanw. 21,80 onbekend g.n. binnen ? binnen 1967 21,80 onbekend g.n. buiten ? buiten 1967 21,80 - wiekverbeteringen
Deze molen heeft nooit een wiekverbetering ondergaan.
- bovenas
-
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte Enthoven & Co, L.I. ? 1862 1862? aanw. 04,54
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
- monument
- 32416
- inventarisnummer
- ZL062
eigendom
- eigenaar
- Gemeente Reimerswaal
- eigendomsvorm
- Gemeente
geschiedenis
- toestand
- werkend
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Draaivaardig
- bestemming
Vh. het malen van graan, thans buiten bedrijf
- molenmaker
- Jan Rosier, Krabbendijke (1862) Fa. Van Beek, Rijnsaterwoude (1968)
- omwentelingen
- geschiedenis
-
Jan Rosier liet in 1862 deze molen bouwen. Hierna wisselde de molen nog vele malen van eigenaar. In 1947, betrekkelijk vroeg voor Zeeuwse begrippen, kwam de molen buiten bedrijf.
In de loop der tijden is het uiterlijk diverse keren veranderd. Zo was de molen ooit zwart geteerd. In latere jaren werd daar overheen gedeeltelijk een (witte) pleisterlaag aangebracht. Omstreeks 1938 heeft men de romp geheel gewit, met sierlijke donker geverfde bogen rond de vensters. Tot 1967 had deze molen nog altijd houten roeden; de buitenroede was zelfs een borstroede.
In 1967 werd, kort nadat de toenmalige gemeente Krabbendijke de molen had aangekocht, begonnen met een ingrijpende restauratie. De romp werd voor een zeer groot deel met een halve steen ingeboet en daarna opnieuw opgemetseld. Evenwel werd de molen daarna niet meer gewit. Met dit huidige 'schone' metselwerk is niet goed meer te zien hoe fraai conisch deze romp ooit was.
Maar er ging nog meer mis: molenmaker Van Beek herstelde het gaandewerk maar gedeeltelijk (dus werd de molen niet volledig maalvaardig); de zeer kenmerkende platte kap en het over de korte spruit getimmerde achterkeuvelens keerden niet terug: bovenop de romp stond simpelweg ineens een Zuidhollandse poldermolen-kap. Ook de ophekking van beide nieuwe roeden leek nergens op en de kruilier moest zo nodig worden vervangen door een rad. Verder was de kleurstelling grondig veranderd: vóór 1968 waren voor- en achterkeuvelens donkergroen met witte rand, windpeluw donkergroen, de voeghoutkoppen drie verticale banen rood-wit-blauw, de askop rood, de walpenplaat blauw met witte ster en walpen, roeden donkergroen met witte boorden bij de as en de voorzomen rood. De gehele staart donkergroen; uiteinden van de schoren en spruiten wit evenals de klapmutsen en om de ramen een rode rand.
Er is veel kritiek geweest op deze wijze van herstel, die feitelijk geen restauratie te noemen was, maar tot op heden is hier eigenlijk niets aan veranderd.
Los hiervan is de omgeving van de molen al tientallen jaren niet fraai meer: vooral uit westelijke richtingen is er behoorlijk wat windbelemmering.
Gelukkig is niet alles bij deze restauratie verdwenen of veranderd: zeer bijzonder is het spoorwiel, dat 144 kammen telt (met de zeer fijne steek van 5,75 cm.), een staaltje meesterschap van wijlen molenmaker Marien van Riet. Verder valt ook het bovenwiel, met wel heel dunne kruisarmen en plooistukken, sterk op.
Vanaf de jaren '70 werd er weer af en toe met de molen gedraaid. In juli 2011 volgde evenwel stilzetting nadat staart en schoren slecht waren bevonden. In de zomer van 2013 werd die staart vrijwel geheel vernieuwd.
Op 3 april 2018 heeft de molenmaker beide toen ruim 50 jaar oude gelaste roeden gestreken. Zij bleken nog in zeer behoorlijke staat: men kon in feite volstaan met het aanbrengen van een verstijvingsplaat aan de ligzijde. Op 11 juni dat jaar zijn de roeden weer gestoken en twee dagen later was de molen weer draaiend te zien.
aanvullingen
- toelichting naam
De molen dankt zijn naam aan zijn maker en eerste molenaar, Jan Rosier.
foto's
- foto's
-
draag zelf bij
- teksten
- tekstbijdragen over deze molen insturen | Wilt u specifiek iets kwijt over een roede, as of motor, klik dan daar op het rode envelopje ✉︎ behorende bij het betreffende object.
- foto's
- foto's insturen