Molen De Rozeboom, Krabbendijke

Krabbendijke, Zeeland
b

korte karakteristiek

naam
De Rozeboom
modeltype
Ronde molen, grondzeiler
functie
korenmolen
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Draaivaardig
bestemming

Vh. het malen van graan, thans buiten bedrijf

adres
Westweg 17a
4413 EE Krabbendijke
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
Ten Bruggencate-nr.
01649
oude dbnr.
B887
Meest recente aanpassing
| Streek
media-bestand
Molen 01649 De Rozeboom (Krabbendijke)
Harmannus Noot (5-9-2015)

locatie

plaats
Krabbendijke
gemeente
Reimerswaal, Zeeland
streek
Zuid-Beveland
kadastrale aanduiding
Gemeente Krabbendijke, sectie C, nr. 3357
geo positie
X: 65786, Y: 383323
N: 51.43196, O: 4.10425
biotoopwaarde
2 (bedenkelijk)
landschappelijke waarde
Deze wordt verminderd door bebouwing (vooral aan de oostkant) en beplantingen (vooral aan de zuidkant); valt wél op vanaf de Oude Rijksweg.

contact en bezoek

bezoek/postadres
Westweg 17a
4413 EE Krabbendijke
molenaar
Jan Bakker / Ben Reeders
telefoon
0113-395000, 0113-501708 of 06-4013 6332
e-mail

website
social media
open voor publiek
ja
open op zaterdag
nee
open op zondag
nee
op afspraak
ja
openingstijden
op afspraak
toegangsprijzen
winkelinformatie
meelverkoop
nee
museuminformatie
gericht op scholen
nee
bijzonderheden
fietsroute
fietsroute in de buurt van De Rozeboom via fietsnetwerk.nl

constructie

modeltype
Ronde molen, grondzeiler
krachtbron
wind
functie
romp
Ronde stenen molen, conisch en getailleerd gemetseld.
kap
Gedekt met dakleer
inrichting

Eén koppel 16der blauwe en één koppel 16der kunststenen; sleepluiwerk.

versieringen

Aardige baard, donkergroen geverfd, okergeel afgebiesd, met de opschriften 'Anno 1862' en daaronder 'De Rozeboom' en daaronder het wapen van Krabbendijke en nog enige geverfde versieringen.

plaats bediening
grondzeiler
bediening kruiwerk
buitenkruier
plaats kruiwerk
bovenkruier
kruiwerk
Rollenkruiwerk; 35 ijzeren rollen. Kruirad.
vlucht
21,80 m.
vang
Vlaamse vang; 4 vaste stukken. Vangbalk met haak (vangbalk boven het voeghout); vangstok. Pal.
overbrenging

Bovenwiel 57 kammen
Bovenbonkelaar 33 kammen, steek 12,5 cm.
Spoorwiel 144 kammen
Steenschijflopen 42 en 34 staven, steek 5,75 cm.
Overbrengingsverhoudingen 1 : 5,92 en 1 : 7,32

hoogte
wiekvorm
Oud-Hollands
Kantel uw mobiel om de tabellen helemaal te zien
wiekenkruis
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte
media-bestand
Roede 5, Beek, van
Beek, van
✉︎ 5 buiten 1968 1968 buiten aanw. 21,80
media-bestand
Roede 6, Beek, van
Beek, van
✉︎ 6 binnen 1968 1968 binnen aanw. 21,80
onbekend ✉︎ g.n. binnen ? binnen 1967 21,80
onbekend ✉︎ g.n. buiten ? buiten 1967 21,80
wiekverbeteringen

Deze molen heeft nooit een wiekverbetering ondergaan.

bovenas
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte
media-bestand
As ?, Enthoven & Co, L.I.
Enthoven & Co, L.I.
✉︎ ? 1862 1862? aanw. 04,54
afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
werkend
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Draaivaardig
bestemming

Vh. het malen van graan, thans buiten bedrijf

molenmaker
Jan Rosier, Krabbendijke (1862) Fa. Van Beek, Rijnsaterwoude (1968)
omwentelingen
geschiedenis

Jan Rosier liet in 1862 deze molen bouwen. Hierna wisselde de molen nog vele malen van eigenaar. In 1947, betrekkelijk vroeg voor Zeeuwse begrippen, kwam de molen buiten bedrijf.

In de loop der tijden is het uiterlijk diverse keren veranderd. Zo was de molen ooit zwart geteerd. In latere jaren werd daar overheen gedeeltelijk een (witte) pleisterlaag aangebracht. Omstreeks 1938 heeft men de romp geheel gewit, met sierlijke donker geverfde bogen rond de vensters. Tot 1967 had deze molen nog altijd houten roeden; de buitenroede was zelfs een borstroede.

In 1967 werd, kort nadat de toenmalige gemeente Krabbendijke de molen had aangekocht, begonnen met een ingrijpende restauratie. De romp werd voor een zeer groot deel met een halve steen ingeboet en daarna opnieuw opgemetseld. Evenwel werd de molen daarna niet meer gewit. Met dit huidige 'schone' metselwerk is niet goed meer te zien hoe fraai conisch deze romp ooit was.
Maar er ging nog meer mis: molenmaker Van Beek herstelde het gaandewerk maar gedeeltelijk (dus werd de molen niet volledig maalvaardig); de zeer kenmerkende platte kap en het over de korte spruit getimmerde achterkeuvelens keerden niet terug: bovenop de romp stond simpelweg ineens een Zuidhollandse poldermolen-kap. Ook de ophekking van beide nieuwe roeden leek nergens op en de kruilier moest zo nodig worden vervangen door een rad. Verder was de kleurstelling grondig veranderd: vóór 1968 waren voor- en achterkeuvelens donkergroen met witte rand, windpeluw donkergroen, de voeghoutkoppen drie verticale banen rood-wit-blauw, de askop rood, de walpenplaat blauw met witte ster en walpen, roeden donkergroen met witte boorden bij de as en de voorzomen rood. De gehele staart donkergroen; uiteinden van de schoren en spruiten wit evenals de klapmutsen en om de ramen een rode rand.
Er is veel kritiek geweest op deze wijze van herstel, die feitelijk geen restauratie te noemen was, maar tot op heden is hier eigenlijk niets aan veranderd.
Los hiervan is de omgeving van de molen al tientallen jaren niet fraai meer: vooral uit westelijke richtingen is er behoorlijk wat windbelemmering.

Gelukkig is niet alles bij deze restauratie verdwenen of veranderd: zeer bijzonder is het spoorwiel, dat 144 kammen telt (met de zeer fijne steek van 5,75 cm.), een staaltje meesterschap van wijlen molenmaker Marien van Riet. Verder valt ook het bovenwiel, met wel heel dunne kruisarmen en plooistukken, sterk op.

Vanaf de jaren '70 werd er weer af en toe met de molen gedraaid. In juli 2011 volgde evenwel stilzetting nadat staart en schoren slecht waren bevonden. In de zomer van 2013 werd die staart vrijwel geheel vernieuwd.

Op 3 april 2018 heeft de molenmaker beide toen ruim 50 jaar oude gelaste roeden gestreken. Zij bleken nog in zeer behoorlijke staat: men kon in feite volstaan met het aanbrengen van een verstijvingsplaat aan de ligzijde. Op 11 juni dat jaar zijn de roeden weer gestoken en twee dagen later was de molen weer draaiend te zien.

 

aanvullingen

toelichting naam

De molen dankt zijn naam aan zijn maker en eerste molenaar, Jan Rosier.

foto's

foto's