- naam
- Windlust
- modeltype
- Ronde molen, stellingmolen
- functie
- korenmolen
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Het malen van graan, thans op vrijwillige basis
- adres
-
Molenplein 1
4542 DA Hoek - Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate-nr.
- 03603
- oude dbnr.
- B882
- Meest recente aanpassing
- | Foto roe
Molen Windlust, Hoek
Hoek, Zeeland
b
locatie
- plaats
-
Hoek
- gemeente
- Terneuzen, Zeeland
- streek
- Oost-Zeeuws-Vlaanderen
- kadastrale aanduiding
- Gemeente Hoek, sectie I, nr. 2967
- geo positie
-
X: 42741, Y: 370135N: 51.30934, O: 3.77714
- biotoopwaarde
- 4 (aanvaardbaar)
- landschappelijke waarde
- Zeer groot, domineert tezamen met de naastgelegen kerk het dorp Hoek en de naaste omgeving.
contact en bezoek
- bezoek/postadres
-
Molenplein 1
4542 DA Hoek - molenaar
- Jelle de Groote
- telefoon
- 06-53790037
-
jellemegas@hotmail.com
- social media
- open voor publiek
- ja
- open op zaterdag
- ja
- open op zondag
- nee
- op afspraak
- nee
- openingstijden
Zaterdag 13.00 - 17.00 uur.
- toegangsprijzen
- winkelinformatie
- meelverkoop
- ja
- museuminformatie
- gericht op scholen
- nee
- bijzonderheden
- fietsroute
- fietsroute in de buurt van Windlust via fietsnetwerk.nl
constructie
- modeltype
- Ronde molen, stellingmolen
- krachtbron
- wind
- functie
- romp
- Ronde stenen molen
- kap
- Gedekt met eiken schaliën
- inrichting
Twee koppel 17der kunststenen; één koppel 16der blauwe stenen; buil (met elektromotor); mengmachine; sleepluiwerk. Er is een vierde schijflloop met 29 staven op een staande as van het vroegere motordrijfwerk, deze drijft nu via een riem de mengketel aan.
- versieringen
Eenvoudige baard, groen geverfd, wit afgebiesd, met in grote letters de naam 'Windlust'
De brede rode deur- en vensterboogjes verfraaien de molenromp.
Het bovenwiel is, inclusief de vellingen, grotendeels blauw geverfd.- plaats bediening
- stellingmolen
- bediening kruiwerk
- buitenkruier
- plaats kruiwerk
- bovenkruier
- kruiwerk
- Rollenkruiwerk; 32 houten rollen. Kruirad.
- vlucht
- 22,15 / 22,25 m.
- vang
- Hoepelvang (metaal). Vangbalk met haak (vangbalk boven voeghout); vangstok. Pal (Vlaams).
- overbrenging
Bovenwiel 49 kammen
Bovenbonkelaar 28 kammen, steek 14,4 cm.
Spoorwiel 97 kammen
Steenschijflopen 32, 31 en 29 staven, steek 7,8 cm.
Overbrengingsverhoudingen 1 : 5,31, 1 : 5,47 en 1 : 5,81- hoogte
- van de stelling: 6,20 m.
- wiekvorm
- Oud-Hollands
- wiekenkruis
-
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte Vaags 639 buiten 2024 2024 buiten aanw. 22,25 Vaags 638 binnen 2024 2024 binnen aanw. 22,15 Derckx 312 buiten 1979 1979 buiten 2024 22,25 Derckx 313 binnen 1979 1979 binnen 2024 22,15 Pot 2587 binnen 1926 1926? binnen 1978 22,15 Pot 2588 buiten 1926 1926? buiten 1978 22,25 - wiekverbeteringen
In 1945 kreeg deze molen op beide roeden het systeem Van Bussel. Bij de grote restauratie van 1979/'80 werd dit vervangen door Oud-Hollandse tuigage. In 2010 kreeg de binnenroede wederom het systeem Van Bussel.
Na het vervangen van de roeden in 2024 heeft de molen weer geheel Oud-Hollandse ophekking.- bovenas
-
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte De Prins van Oranje 1302 1885 1885? aanw. 03,97
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
- monument
- 35021
- inventarisnummer
- ZL071
eigendom
- eigenaar
- Gemeente Terneuzen
- eigendomsvorm
- Gemeente
geschiedenis
- toestand
- werkend
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Het malen van graan, thans op vrijwillige basis
- molenmaker
- Rosier, Cadzand (1857)
- voorganger
- omwentelingen
- geschiedenis
-
Vlakbij de huidige molen heeft een standerdmolen gestaan die in 1856 is gesloopt. W. de Feijter stichtte hetzelfde jaar, met gebruikmaking van zeer veel onderdelen van de voorganger, de huidige molen. In 1886 werd A. de Feijter eigenaar. Zeer lang is de molen in het bezit van deze familie gebleven.
Naar verluidt heeft men tijdens de bouw wegens geldgebrek moeten besluiten tot een iets kleinere molen. Er kwam evenwel een creatieve oplossing: de naast de molen gelegen kerk werd ten tijde van de bouw van de molen eveneens grotendeels vernieuwd. Afkomend hout van de kerkbouw werd beschikbaar gesteld aan de molenaar, en diende mede als compensatie voor het verlies van windvang. Het valt inderdaad op, hoe dicht kerk en molen bij elkaar staan. Hoe dan ook waren zij elkaar tot steun.
De molen is tot 1958 voor boerengemaal in bedrijf gebleven. Men had de beschikking over twee koppel 17der kunst- en een koppel 16der blauwe stenen, een mengmachine, een (elektrisch aangedreven) haverpletter en een buil. Voor dagen met te weinig wind was er een 27 PK elektromotor.
In 1959 werd de oorspronkelijke stelling verwijderd voor de bouw van een nieuw vierkant maalderijgebouw. Het dak hiervan deed vanaf dat moment als stelling dienst. Die malerij bleef tot 1978 in gebruik (en werd toen opgeheven).
In 1979/80 werd de inmiddels behoorlijk vervallen molen geheel gerestaureerd. De malerij en de ontsierende bijgebouwen werden gesloopt, zodat de molen weer geheel vrij kwam te staan. Uiteraard was toen een geheel nieuwe stelling nodig.
Er moest evenwel nog meer gebeuren: het bovenwiel, nog afkomstig uit de voorganger, bleek in slechte staat en moest worden vernieuwd. Ook de houten hoepelvang kon niet worden gehandhaafd en werd vervangen door een stalen exemplaar.
Vanwege achterstallig onderhoud heeft de molen na 2000 een tijdlang weinig gedraaid.
In 2010 is begonnen met diverse herstelwerkzaamheden; in juni 2011 volgde de officiële ingebruikname. Er is vooral veel herstel verricht aan het metselwerk. In de nazomer van 2020 verving men alle schaliën op de kap.
Van de voorganger werden zoals gezegd (al dan niet na bewerking) veel onderdelen overgenomen voor de huidige molen. Het spoorwiel zat oorspronkelijk als achterste wiel om de bovenas van de standerdmolen (en is, om vervolgens in een bovenkruier te kunnen dienen, behoorlijk verbouwd!). Het in 1979 vervangen oude bovenwiel wordt los in de molen bewaard. De trap naar de kapzolder is de antieke binnentrap uit de standerdmolen, compleet met allerlei inscripties. Elders in de molen zijn stijlen als vloerbalken gebruikt.
Vermeld werd al hoe dicht molen en kerk bij elkaar staan en hoeveel zij in aanleg met elkaar te maken hadden. Dit had op 1 januari 2015 fataal kunnen zijn, omdat toen in de kerk een niet te blussen brand ontstond: de kerk brandde uit. De molen ontsnapte evenwel aan beschadiging of erger, omdat de wind nét uit een andere hoek kwam. Het scheelde allemaal niet veel. De kerk heeft men herbouwd (en op zondag 11 december 2016 in gebruik genomen).
Begin 2023 stelde men vast dat de kwaliteit van diverse lassen van de roeden onvoldoende was, waarna besloten werd, de molen stil te zetten. De molen bleef evenwel open voor bezoek en meelverkoop.
Op 16 juli 2024 gingen de oude roeden eruit en de nieuwe erin. Kort daarna was de molen alweer maalvaardig.
aanvullingen
- literatuur
Weemaes, Frans, 'Windlust in Hoek lust weer wind', in: Molenwereld 150 (2011) 262 - 265
foto's
- foto's
-
draag zelf bij
- teksten
- tekstbijdragen over deze molen insturen | Wilt u specifiek iets kwijt over een roede, as of motor, klik dan daar op het rode envelopje ✉︎ behorende bij het betreffende object.
- foto's
- foto's insturen