Molen Nooit Gedacht, Eindewege ('s Heer Arendskerke)

Eindewege ('s Heer Arendskerke), Zeeland
b

korte karakteristiek

naam
Nooit Gedacht
modeltype
Ronde molen, stellingmolen
functie
korenmolen
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Vh. het malen van graan, thans buiten bedrijf

adres
Arendstraat 53
4458 AR 's Heer Arendskerke
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
Ten Bruggencate-nr.
01658
oude dbnr.
B873
Meest recente aanpassing
| Streek
media-bestand
Molen 01658 Nooit Gedacht (Eindewege ('s Heer Arendskerke))
Pieter Zuijkerbuijk (5-7-2019)

locatie

plaats
Eindewege ('s Heer Arendskerke)
gemeente
Goes, Zeeland
streek
Zuid-Beveland
kadastrale aanduiding
Gemeente Goes, sectie H, nr. 3066
geo positie
X: 45741, Y: 391192
N: 51.49914, O: 3.81364
biotoopwaarde
4 (aanvaardbaar)
landschappelijke waarde
Groot, de molen is van verre al te zien.

contact en bezoek

bezoek/postadres
Arendstraat 53
4458 AR 's Heer Arendskerke
molenaar
L. en K. Dorst
telefoon
0113-561802
social media
open voor publiek
ja
open op zaterdag
nee
open op zondag
nee
op afspraak
ja
openingstijden

Als de molen draait en op afspraak.

toegangsprijzen
winkelinformatie
meelverkoop
nee
museuminformatie
gericht op scholen
nee
bijzonderheden
fietsroute
fietsroute in de buurt van Nooit Gedacht via fietsnetwerk.nl

constructie

modeltype
Ronde molen, stellingmolen
krachtbron
wind
functie
romp
Ronde stenen molen
kap
Gedekt met dakleer
inrichting

Eén koppel 17der blauwe en één koppel 17der kunststenen; sleepluiwerk

versieringen

Eenvoudige baard, groen geverfd, wit afgebiesd, met in grote letters en cijfers de opschriften 'NOOIT GEDACHT' en '18 72'. Tussen de getallen in een paar korenaren.

Gevelsteen naast de zuid-ingang met de tekst:
DE EERSTE STEEN GELEGD DOOR DIRK MEULENBERG DEN 3 JUNI 1872.

plaats bediening
stellingmolen
bediening kruiwerk
buitenkruier
plaats kruiwerk
bovenkruier
kruiwerk
Engels; 24 ijzeren rollen. Kruirad.
vlucht
21,20 / 21,30 m.
vang
Vlaamse vang; 4 scharnierende stukken. Vangbalk met haak; vangstok. Pal.
overbrenging

Bovenwiel 48 kammen
Bovenbonkelaar 26 kammen, steek 13,2 cm.
Spoorwiel 84 kammen
Steenschijflopen 30 en 26 staven, steek 7,7 cm.
Overbrengingsverhoudingen 1 : 5,17 en 1 : 5,96

hoogte
van de stelling: 4,60 m.
wiekvorm
Binnenroede systeem Van Riet; buitenroede Oud-Hollands
Kantel uw mobiel om de tabellen helemaal te zien
wiekenkruis
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte
media-bestand
Roede 550, Derckx
Derckx
✉︎ 550 buiten 1987 1988 buiten aanw. 21,30
Derckx ✉︎ 551 binnen 1987 1988 binnen aanw. 21,20
Pot ✉︎ 1684 binnen 1893 1930 binnen 1987 21,20
Pot ✉︎ 2347 buiten 1915 1915? buiten 1987 21,18
wiekverbeteringen

Sinds 1956 heeft de binnenroede het systeem Van Riet. De buitenroede heeft nooit een wiekverbetering ondergaan.

bovenas
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte
De Prins van Oranje ✉︎ 808 1872 1872 aanw.
afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
werkend
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Vh. het malen van graan, thans buiten bedrijf

omwentelingen
eigendomshistorie

De Stichting Molen Nooit Gedacht is eigenaar sinds 1984; daarvoor was dat lange tijd C. Dorst.

geschiedenis

De huidige molen heeft een voorganger gehad: deze stond op circa 300 meter ten noordwesten van de Hervormde Kerk op een molenberg. Aan te nemen is, dat het ging om een standerdmolen. Die molen brandde in de vroege morgen van 26 maart 1872 af. De oorzaak van die brand is niet bekend.
Omdat die molen een schrik was voor alle passerende paarden was herbouw op dezelfde plek absoluut ondenkbaar (en zou ook in strijd met de toenmalige wettelijke bepalingen zijn geweest). Molenaar G. Meulenberg Dzn. liet vervolgens op een eigen stuk land de huidige molen bouwen.

In 1912 kreeg I.P. Meulenberg de Nooit Gedacht toebedeeld. In de aan de westzijde aangebouwde machinekamer plaatste hij een 20 PK benzinemotor. Vanwege een faillissement deed hij de molen ruim drie jaar later over aan P.W. Stoutjesdijk Azn. uit Stavenisse, die met een zuiggasmotor aan de slag ging.

In 1919 verving de nieuwe eigenaar L.A. Dorst de zuiggasmotor door een petroleummotor. In 1941 maakte die motor plaats voor een 27 PK elektromotor (welke in 1967, toen de molen al min of meer buiten bedrijf was, werd verwijderd). In een naburig pakhuis waren nog een kleine schoonmachine en mengketel met 3 PK elektromotor ondergebracht als aanvulling op het koppel 16der blauwe en kunststenen. De maalzolder moest deels verhoogd worden vanwege de hoge buil op de onderliggende verdieping.

In 1952 verwierf C.M.P. Dorst, die tot begin jaren zeventig beroepsmolenaar was, de molen.
In 1984 verkocht Dorst de Nooit Gedacht aan een speciaal voor de molen opgerichte stichting. Op dat moment verkeerde de molen al enige tijd in minder goede staat. In 1988 volgde een forse restauratie.

In 1996 werd vervolgens de aanbouw bij de inrijpoort verwijderd en in originele staat hersteld met een toegangsdeur met boograam erboven. De toogjes in de romp boven de ramen en deuren zijn gewit.

 

aanvullingen

trivia

Tijdens herstelwerkzaamheden in 1987 bleken de schenkels van de stroomlijnneuzen (van het Van Rietsysteem) vervaardigd van prachtig fijnnervig Amerikaans grenen. Ze konden vrijwel geheel worden overgenomen op de nieuwe roede. Wat was het geval: de schinkels bleken in 1956 door molenmaker Van Riet uit het middenstuk van de (afkomende) lange spruit te zijn gezaagd. 's Avonds thuis in Goes sleep Van Riet zijn handzaag, zodat die de volgende morgen weer helemaal scherp was. "Vakmanschap is meesterschap"!

foto's

foto's