- naam
- De Hoop en Verwachting
- modeltype
- Kantige molen, grondzeiler
- functie
- korenmolen
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Vh. het malen van graan, thans buiten bedrijf
- adres
-
Kaaiweg 18
4454 PN Borssele - Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate-nr.
- 04895
- oude dbnr.
- B864
- Meest recente aanpassing
- | Tellerstand
Molen De Hoop en Verwachting, Borssele
Borssele, Zeeland
b
locatie
- plaats
-
Borssele
- gemeente
- Borsele, Zeeland
- streek
- Zuid-Beveland
- kadastrale aanduiding
- Gemeente Borsele, sectie C, nr. 28
- geo positie
-
X: 41059, Y: 382673N: 51.42166, O: 3.74899
- biotoopwaarde
- 3 (matig)
- landschappelijke waarde
- Zeer groot; enige begroeiing werkt wel storend
contact en bezoek
- bezoek/postadres
-
Kaaiweg 18
4454 PN Borssele - molenaar
- Pieter Hazelager
- telefoon
- 0113-354040
-
phazelager@zeelandnet.nl
- social media
- open voor publiek
- ja
- open op zaterdag
- ja
- open op zondag
- nee
- op afspraak
- ja
- openingstijden
Zaterdag 13.00 - 16.00 uur en op afspraak
- toegangsprijzen
geen
- winkelinformatie
- meelverkoop
- nee
- museuminformatie
- gericht op scholen
- ja
- informatie voor scholen
Scholen kunnen een bezoek brengen op afspraak met de molenaar.
- bijzonderheden
- fietsroute
- fietsroute in de buurt van De Hoop en Verwachting via fietsnetwerk.nl
constructie
- modeltype
- Kantige molen, grondzeiler
- krachtbron
- wind
- kenmerken
- functie
- romp
- Houten achtkant van het zg. Zeeuwse type, gedekt met dakleer
- kap
- Gedekt met dakleer
- inrichting
Eén koppel 17der blauwe en één koppel 16der kunststenen; buil; mengketel; kammenluiwerk.
N.B. De mengketel wordt direct door het klauwijzer van het in 1965 verwijderde derde koppel stenen aangedreven.- versieringen
Eenvoudige baard, donkergroen geverfd, wit afgebiesd, met de opschriften 'ANNO 1714' en daaronder 'De Hoop en Verwachting'.
Aan de achterzijde van de kap is een kleine groene baard met drie vierpuntige sterren aangebracht.
N.B. Deze achterbaard is de originele molenbaard en 'verhuisde' bij de restauratie van 1963/65.- plaats bediening
- grondzeiler
- bediening kruiwerk
- buitenkruier
- plaats kruiwerk
- bovenkruier
- kruiwerk
- Engels; 30 ijzeren rollen. Kruirad.
- vlucht
- 22,00 m.
- vang
- Vlaamse vang; 6 vaste stukken. Vangbalk met haak; vangstok. Pal.
- overbrenging
Bovenwiel 60 kammen
Bovenbonkelaar 29 kammen, steek 10,8 cm.
Spoorwiel 88 kammen
Steenschijflopen 2 x 29 en 26 staven, steek 9,0 cm.
Overbrengingsverhoudingen 2 x 1 : 6,28 (16der stenen en mengketel) en 1 : 7,00 (17der stenen)- hoogte
- wiekvorm
- Oud-Hollands
- wiekenkruis
-
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte Straathof 158 buiten 2001 2001 buiten aanw. 22,00 Derckx 501 binnen 1985 1985c binnen aanw. 22,00 Pot 2592 buiten 1926 1958 buiten 2001 22,36 Pot 2752 binnen 1936 1936? binnen 1985c 22,00 - wiekverbeteringen
Deze molen heeft nooit een wiekverbetering ondergaan.
- bovenas
-
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte De Prins van Oranje 1248 1880 aanw. 04,50
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
- monument
- 9943
- inventarisnummer
- ZL051
eigendom
- eigenaar
- Gemeente Borsele
- eigendomsvorm
- Gemeente
geschiedenis
- toestand
- werkend
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Vh. het malen van graan, thans buiten bedrijf
- molenmaker
- J. Huijsman, Goes (1714)
- voorganger
- omwentelingen
- geschiedenis
-
Deze molen werd gebouwd in 1714, nadat de voorganger, vermoedelijk een standerdmolen, was omgewaaid. Tot 1780 was deze molen eigendom van de stad Goes; daarna werd de molen verkocht aan de toenmalige pachter, Benjamin van Eenennaam.
In 1932/33 werd het binnenwerk met uitzondering van bovenwiel en -bonkelaar door de Middelburgse molenmaker Nicolaas de Troye ('Klaosje Dutroo') grotendeels vervangen. Koningspil en spoorwiel zijn afkomstig van stellingkorenmolen De Hoop te Middelburg (die toentertijd inwendig grotendeels werd uitgesloopt).
In 1963/65 voerde Jan van de Hamer (uit Brouwershaven) een grondige herstelbeurt uit: hij vernieuwde deels de kap. Opmerkelijk was de ombouw van een (kennelijk in onbruik geraakt) koppel stenen: dit werd verwijderd maar schijfloop en spil werden gebruikt om een mengketel aan te drijven. In een nabij gelegen schuur stond tot 1966 een 23 PK dieselmotor uit 1918 die via een tussendrijfwerk de machines in de molen aandreef.
Na 1945 heeft Kees Kleppe, wiens eigen molen te Ritthem tijdens de onverwachte storm van 7 september 1944 verongelukte, hier nog een tijd gemalen.
De laatste particuliere eigenaar/molenaar was vanaf 1954 Cornelis van Weele. Deze kwam op 21 juni 1976 tragisch om het leven toen hij, werkzaam bij de molen, tussen zijn vrachtwagen en aanhanger beklemd raakte.
In 1980 werd de gemeente eigenaar; in 1984/85 volgde een restauratie, waarbij onder meer een roede werd vervangen.
De molen draait geregeld.
foto's
- foto's
-
draag zelf bij
- teksten
- tekstbijdragen over deze molen insturen | Wilt u specifiek iets kwijt over een roede, as of motor, klik dan daar op het rode envelopje ✉︎ behorende bij het betreffende object.
- foto's
- foto's insturen